رای دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اسرائیل فردا صادر می‌شود

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی نیز مقام‌های اسرائیل و حماس را به «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» متهم کرده است

فلسطینی‌ها در حال بازدید از قایق‌های سوخته اسرائیل- REUTERS

حکم نهایی دیوان بین‌المللی دادگستری، در مورد درخواست توقف حمله‌های اسرائیل به رفح، روز جمعه ۲۴ مه (چهارم خرداد) صادر می‌شود. توقف حمله‌های اسرائیل به رفح با درخواست آفریقای جنوبی در دستور کار دیوان بین‌المللی دادگستری قرار گرفته است.

آفریقای جنوبی در این درخواست، علاوه بر تاکید بر توقف حمله‌های اسرائیل، خواستار دسترسی بدون مانع نهادهای کمک‌رسان، خبرنگاران و بازرسان سازمان ملل متحد به غزه شده است.

در جلسه هفته گذشته، آفریقای جنوبی از دادگاه بین‌المللی مستقر در لاهه خواست که برای «تضمین بقای مردم فلسطین» دستور توقف حمله‌های اسرائیل به رفح را صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برمبنای گزارش خبرگزاری رویترز، تقاضا برای این اقدام اضطراری، بخشی از یک پرونده بزرگ‌تر است که آفریقای جنوبی در آن، اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم می‌کند.

اسرائیل، ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی را رد و محکوم کرده و می‌گوید که در پرونده آفریقای جنوبی علیه این کشور «موضوع نسل‌کشی به سخره گرفته شده است».

دیوان بین‌المللی دادگستری، پیش‌تر به درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن این پرونده پاسخ منفی داد و به این کشور دستور داد که از هرگونه اقدامی که به نسل‌کشی فلسطینی‌ها منجر می‌شود، خودداری کند.

آفریقای جنوبی اکنون علاوه بر درخواست صدور دستور توقف حمله‌ها از این دادگاه خواسته است که برای حفاظت از فلسطینیان در رفح تدابیری را اتخاذ کند. رفح، جایی است که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند.

اسرائیل، حمله به غزه را پس از یورش شبه‌نظامیان حماس به جنوب این کشور در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی آغاز کرد. بر اساس آمار دولت اسرائیل، پیکارجویان حماس هزار و ۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت غزه نیز حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در حمله‌های اسرائیل کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند.

روز دوشنبه، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، که آن هم دادگاهی جداگانه و مستقر در لاهه  است نیز  گفت که درخواست حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وزیر دفاع این کشور و سه تن از رهبران حماس را به دیوان کیفری بین‌المللی داده است. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، مقام‌های اسرائیل و حماس را به «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

دیوان بین‌المللی کیفری، افراد را با اتهام‌هایی مانند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی تحت تعقیب قرار می‌دهد و دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین نهاد سازمان ملل متحد برای اختلافات بین دولت‌ها است.

بیشتر از جهان