کارزار انتخاباتی ترامپ از فیلم کارگردان ایرانی شکایت می‌کند

در صحنه‌ای از فیلم دونالد ترامپ به همسرش ایوانا تعرض می‌کند، ادعایی که در دادخواست طلاق در سال ۱۹۸۹ مطرح شد اما ایوانا بعد این موضوع را تکذیب کرد و گفت منظورش از «تعرض» به‌معنای تحت‌اللفظی نبوده است

علی عباسی و عوامل فیلم «کارآموز» در جشنواره کن‌ــ AFP

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به فیلم «کارآموز»‌ــ که به زندگی رئيس‌جمهوری سابق آمریکا در دهه ۱۹۷۰ می‌پردازد‌ــ واکنش تندی نشان داد، و آن را «آشغال» خواند و تهدید کرد که از سازندگان فیلم شکایت می‌کند.

به گزارش یو‌اس‌ای تودی، در پی نخستین اکران «کارآموز» در جشنواره فیلم کن در روز دوشنبه ۲۰ مه، سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای که در چند خبرگزاری منتشر شد، اعلام کرد که قصد دارند از سازندگان فیلم شکایت کنند.

استیون چونگ، سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ، به نشریه‌های ورایتی و ددلاین گفت: «ما برای رسیدگی به ادعاهای آشکارا کذب این مثلا فیلمسازها، شکایت خواهیم کرد. این آشغال تخیل محض است و دروغ‌هایی را که نادرستی‌شان مدت‌ها پیش ثابت شده است با آب‌و‌تاب تعریف می‌کند.»

چونگ در ادامه افزود که این فیلم «افترای محض بدخواهانه» است و نباید اکران شود.

این فیلم جدیدترین ساخته علی عباسی است و صحنه‌ای دارد که به گزارش واشینگتن پست و نیویورک تایمز، در آن ترامپ به همسرش ایوانا تعرض می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایوانا ترامپ در اظهارنامه طلاق در سال ۱۹۸۹ دونالد ترامپ را به تعرض متهم کرده بود اما بعد حرفش را پس گرفت. به گزارش دیلی بیست، او در بیانیه‌ای که در کتاب «سرمایه‌دار گمشده: زندگی‌های متعدد دونالد جی. ترامپ» در سال ۱۹۹۳ نیز آمده است، گفت در سال ۱۹۸۹، او و ترامپ روابطی داشتند که رفتار ترامپ با او بسیار متفاوت با دوره ازدوجشان بود. «به‌عنوان یک زن، احساس می‌کردم به من تعرض شده است، زیرا از عشق و مهربانی که او معمولا به من نشان می‌داد خبری نبود. من به این مسئله با واژه تجاوز اشاره کردم، اما نمی‌خواهم حرف‌هایم به‌صورت تحت‌اللفظی یا به‌معنای کیفری تفسیر شود.»

ایوانا در سال ۲۰۱۵ نیز این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «این داستان به‌کلی فاقد ارزش است. من و دونالد دوستان خیلی خوبی هستیم و با هم سه بچه بزرگ کردیم که دوستشان داریم و به آن‌ها خیلی افتخار می‌کنیم.»

البته، دن اسنایدر، میلیاردر آمریکایی و سرمایه‌گذار فیلم، نیز از «کارآموز» راضی نیست. او با تصور اینکه این فیلم تصویری مطلوب از چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا ترسیم خواهد کرد، از طریق شرکت کینماتیکس (Kinematics) روی فیلم «کارآموز» سرمایه‌گذاری کرد. اسنایدر سرانجام در فوریه بریده‌ای از فیلم را دید و گفته می‌شود که خشمگین بود. وکلای کینماتیکس وارد عمل شدند تا جلو پخش فیلم را بگیرند.

البته اسنایدر تنها سرمایه‌گذار «کارآموز» نیست. دولت کانادا و همین‌طور ایرلند و دانمارک نیز در سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند. کینماتیکس کپی‌رایت فیلم علی عباسی را در اختیار ندارد و نمی‌تواند جلو پخش فیلم را بگیرد.

علی عباسی، کارگردان فیلم «کارآموز»، روز سه‌شنبه در نشستی مطبوعاتی در جشنواره فیلم کن، تهدید به شکایت کارزار انتخاباتی ترامپ را جدی نگرفت.

عباسی گفت که درک می‌کند چرا رئیس‌جمهوری سابق ممکن است تصور کند این فیلم «تحقیرآمیز» و «توطئه‌» است، اما خودش باید فیلم را ببیند.  

این فیلمساز گفت: «لزوما فکر نمی‌کنم فیلمی باشد که او از آن بدش بیاید. لزوما فکر نمی‌کنم از آن خوشش بیاید. فکر می‌کنم متعجب خواهد شد... من پیشنهاد می‌کنم بروم و هرجایی که او بخواهد با او دیدار کنم و درباره محتوای فیلم صحبت کنم، فیلم را نمایش بدهم و بعد گفت‌و‌گویی داشته باشیم.»

او در ادامه افزود: «تیم دونالد پیش از آنکه سراغ شکایت از ما بروند، صبر کنند تا فیلم را ببینند.»

عباسی در این نشست مطبوعاتی همچنین گفت که یک «ایدئولوژی انسان‌گرایانه» انگیزه‌بخش ساخت این فیلم بوده است و او قصد داشت «درک» و «همدردی» با افرادی را برانگیزد «که نمادند، که منفور و محبوب‌اند».

تاریخ اکران «کارآموز» هنوز اعلام نشده است، اما عباسی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر را به‌شوخی «رویداد تبلیغاتی» توصیف کرد «که به فیلم ما کمک خواهد کرد» و افزود امیدوار است فیلم تقریبا هم‌زمان با مناظره ترامپ و بایدن در سپتامبر اکران شود.

بیشتر از فیلم