فیلم «کارآموز» علی عباسی در کن؛ صحنه‌هایی جنجالی از زندگی ترامپ که به مذاق سرمایه‌گذار خوش نیامد

در صحنه‌ای از فیلم دونالد ترامپ به همسرش ایوانا تعرض می‌کند، ادعایی که در دادخواست طلاق در سال ۱۹۸۹ مطرح شد اما ایوانا بعدها این موضوع را تکذیب کرد

این روزها دونالد ترامپ نقل محافل است. فیلم جنجالی «کارآموز» (Apprentice) به کارگردانی علی عباسی‌، که زندگی رئیس‌جمهوری سابق در دهه ۱۹۷۰ را به تصویر می‌کشد، روز دوشنبه در جشنواره فیلم کن به اکران درآمد که چهره‌های مشهوری مانند کیت بلانشت و بلا حدید نیز جزو تماشاگران نخستین اکران این فیلم در جشنواره بودند.

به گزارش ورایتی، اما یک نفر دیگر هم میان تماشاگران بود که از این فیلم راضی به نظر نمی‌رسد: دن اسنایدر، میلیاردر آمریکایی و سرمایه‌گذار فیلم. او با تصور اینکه این فیلم تصویری مطلوب از چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا ترسیم خواهد کرد، از طریق شرکت کینماتیکس (Kinematics) روی فیلم «کارآموز» سرمایه‌گذاری کرد. اسنایدر سرانجام در فوریه بریده‌ای از فیلم را دید و گفته می‌شود که خشمگین بود. وکلای کینماتیکس وارد عمل شدند تا جلو پخش فیلم را بگیرند.

منابع آگاه می‌گویند اسنایدر با چند بخش فیلم مشکل داشت و می‌خواست تغییر داده شود. در فیلم «کارآموز» صحنه‌ای وجود دارد که ترامپ به همسرش ایوانا تعرض می‌کند. یک فرد مطلع می‌گوید این صحنه «خشن» و «ناراحت‌کننده» است و در پی دعوا بین زن‌و‌شوهر رخ می‌دهد (ایوانا در سال ۱۹۸۹ در شهادت‌نامه طلاق، ترامپ را به تعرض متهم کرد. اما سال‌ها بعد، در سال ۲۰۱۵ این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «این داستان به‌کلی فاقد ارزش است. من و دونالد دوستان خیلی خوبی هستیم و با هم سه بچه بزرگ کردیم که دوستشان داریم و به آن‌ها خیلی افتخار می‌کنیم.»)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

و در یک صحنه ناخوشایند دیگر، گفته می‌شود ترامپ عمل لیپوساکشن و پیوند مو انجام داده است.

البته اسنایدر تنها سرمایه‌گذار «کارآموز» نیست. دولت کانادا و همین‌طور ایرلند و دانمارک نیز در سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند. کینماتیکس کپی‌رایت فیلم علی عباسی را در اختیار ندارد و نمی‌تواند جلو پخش فیلم را بگیرد.

پیش از آغاز جشنواره کن، خریداران احتمالی بسیار مشتاق کسب حق پخش فیلم بودند و مایل‌اند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال جاری، فیلم در آمریکا پخش شود.

فیلم‌سازان به‌عمد از هرگونه نشست مطبوعاتی طفره رفته‌اند و می‌خواهند خود فیلم درباره خودش حرف بزند. این فیلم هفت سال طول کشید تا به پایان برسد و روی پرده سینما نمایش داده شود. پس از وقایع ۶ ژانویه ۲۰۲۱ که حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند، یکی از سرمایه‌گذاران فیلم کناره‌گیری کرد؛ و یک سرمایه‌گذار دیگر پس از مرگ ایوانا ترامپ در سال ۲۰۲۲ ترجیح داد دیگر در این فیلم نقشی نداشته باشد.

ترامپ هنوز در مورد فیلم «کارآموز» اظهارنظری نکرده است. به عقیده یک منبع آگاه، «این کار مانند هدیه خواهد بود». اگر چنین کاری بکند، سونامی مطبوعاتی به راه خواهد افتاد و در سال رقابت انتخاباتی ترامپ، یک فیلم کوچک مستقل را نقل محافل خواهد کرد.

به گزارش نیویورک پست، این فیلم پس از نخستین اکران بین ۸ تا ۱۱ دقیقه تشویق شد. در هر صورت، منتقدان در مورد جدیدترین فیلم  علی عباسی اختلاف نظر دارند.

ورایتی این فیلم را یک «مستند درام پرانرژی، سرگرم‌کننده و نه چندان بی‌پروا درباره سال‌هایی که دونالد ترامپ به دونالد ترامپ تبدیل شد» نامید.

اما روزنامه چپ‌گرای گاردین به این فیلم دو ستاره از پنج ستاره داد و با انتقاد شدید آن را «کارتون» خواند و نوشت: «کارآموز در ترسیم دوران پیش از کاخ سفید ترامپ، ما را بانگرانی به دونالد قدیمی، دونالد شوخی که نقش کوتاهی در فیلم تنها در خانه ۲ داشت و البته برنامه تلویزیونی پرطرفدارش بازمی‌گرداند، شوخی‌ای که اکنون دیگر خنده‌دار نیست.»

یکی از طرفداران این فیلم اولیور استون است. او به نشریه ددلاین گفت: «فکر می‌کنم این فیلم فوق‌العاده است. دراماتیک است. درباره سیاست نیست، درباره شخصیت است. از این نظر، شبیه فیلم همشهری کین است.»

فیلم «کارآموز» هنوز در آمریکا پخش نشده است.

بیشتر از فیلم