شرایط آب‌و‌هوایی شدید به سلامت مغز آسیب می‌زند

شواهد روشن نشان می‌دهد تغییر شرایط آب‌و‌هوایی می‌تواند عارضه‌های مغزی مانند سکته مغزی و عفونت‌های سیستم عصبی را وخیم‌تر کند

تصویر تزئینی، مردی سالمند در گرمای شدید مقابل پنکه نشسته است‌- Canva

پژوهشگران دریافته‌اند که شرایط آب‌و‌هوایی شدید می‌تواند به سلامت مغز آسیب بزند و عارضه‌های عصب‌شناسی مختلف را وخیم‌تر کند.

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن (UCL) پس از بررسی صدها تحقیق که در بازه زمانی نیم‌قرن انجام شده بودند، در نشریه «عصب‌شناسی لنست» (The Lancet Neurology) نوشتند که ارتباطی نگران‌کننده میان تغییرات زیست‌محیطی و سلامت عصبی وجود دارد.

آن‌ها تاثیر شرایط آب‌و‌هوایی شدید روی ۱۹ عارضه سیستم عصبی، از جمله سکته مغزی، آلزایمر، مننژیت، صرع و اسکلروز چندگانه (ام‌اس) را مطالعه و تحلیل کردند. آن‌ها همچنین اختلال‌های روانی جدی اما شایع مانند اضطراب، افسردگی و شیزوفرنی را بررسی کردند.

این پژوهشگران «شواهد روشنی» یافتند که «شرایط آب‌و‌هوایی روی برخی عارضه‌های مغزی، به‌خصوص سکته مغزی و عفونت‌های دستگاه عصبی اثر می‌گذارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور سانجای سیسودیا، مدیر بخش ژنومیک (ژنگان‌شناسی) انجمن صرع کالج دانشگاهی لندن، گفت: «دگرگونی اقلیمی که نشان داده شد روی بیماری‌های مغز اثر می‌گذارد شدت دما، چه پایین چه بالا، و دگرگونی دمایی شدیدتر در طول روز را شامل می‌شود، به‌ویژه وقتی این میزان از لحاظ فصلی غیرعادی باشد.»

دکتر سیسودیا گفت ممکن است دمای شبانه «به‌ویژه مهم» باشد زیرا شب‌های گرم‌تر می‌تواند خواب را مختل کند. در حالی که موج‌های گرما مکررتر و طولانی‌تر می‌شوند، میلیاردها نفر در سراسر جهان در دماهای بالاتر از معمول می‌خوابند.

پژوهشگران متذکر شدند که موارد مراجعه به بیمارستان، ازکارافتادگی یا مرگ در اثر سکته مغزی در دماهای محیطی بالاتر یا موج‌های گرما افزایش یافته است.

در حالی که افزایش دما در سراسر جهان در حال رکوردشکنی است، بررسی و شناخت اثری که گرمای شدید روی سلامت ما دارد به موضوعی ضروری تبدیل شده است.

آسیا در چند هفته گذشته گرفتار موج‌های گرمایی بوده است که دانشمندان اکنون به بحران اقلیمی نسبت داده‌اند.

آوریل سال جاری گرم‌ترین ماه آوریلی بود که تاکنون ثبت شده است. یافته‌های پژوهشی نشان داده است که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال و تابستان گذشته گرم‌ترین تابستان در ۲۰۰۰ سال اخیر بوده است.

پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که دمای بدن باید اندکی پایین بیاید تا فرد بتواند بخوابد.

دکتر سیسودیا گفت: «مشخص شده است خواب ناکافی یا بی‌کیفیت شماری از عارضه‌های مغزی را وخیم‌تر می‌کند.» 

البته این تاثیر فراتر از محدوده خواب است.

پژوهشگران دریافته‌اند افراد مبتلا به زوال عقل (دمانس) در دماهای شدید، چه گرم و چه سرد، در معرض خطر آسیب بیشتر قرار دارند، زیرا اختلال شناختی می‌تواند توانایی آن‌ها در سازگاری با تغییرات محیطی را محدود کند.

دکتر سیسودیا گفت: «کاهش آگاهی از خطر با تقلیل توانایی کمک‌خواهی یا تسکین آسیب احتمالی، از قبیل نوشیدن بیشتر در هوای گرم یا تعدیل میزان لباس، ترکیب می‌شود.»

«این آسیب‌پذیری با ضعف، امراض چندگانه، و داروهای روانپزشکی در هم می‌آمیزد.»

پژوهشگران هشدار دادند که دگرگونی دمای شدیدتر و موج‌های گرما می‌تواند به افزایش موارد مراجعه به بیمارستان و مرگ‌و‌میر مرتبط با زوال عقل منجر شود.

آن‌ها همچنین گفتند که بار مضاعف اضطراب اقلیمی می‌تواند اوضاع را به‌‌ویژه برای افراد دچار اضطراب و عارضه‌های مشابه سخت‌تر کند. این موضوع می‌تواند باعث شود مقابله با آثار بحران اقلیمی و تغییراتی که باید صورت دهیم تا سالم بمانیم، دشوار شود.

به گفته پژوهشگران، در حالی که افراد بیشتری در معرض شرایط اقلیمی شدید قرار می‌گیرند، بسیاری از پژوهش‌های موجود ممکن است برای شناخت کامل تاثیر این موضوع بر سلامت مغز کافی نباشد. آن‌ها درخواست کردند پژوهش‌های بیشتری شرایط اقلیمی فعلی و آینده را مدنظر قرار دهند.

دکتر سیسودیا گفت: «این کار در مواجهه با وخامت نگران‌کننده شرایط اقلیمی صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد اطلاعاتی تولید کند که هم برای افراد و هم برای سازمان‌ها کاربرد داشته باشد، باید سریع و پویا باقی بماند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان