259 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند

ابتلای بیش از دوازده هزار نفر به ویروس كرونا

تدروس آدهانون، رئیس سازمان جهانی بهداشت - Fabrice COFFRINI / AF

یک مقام ارشد بهداشتی می‌گوید: «بزرگ‌ترین نگرانی ما احتمال گسترش این ویروس به کشورهایی است که سیستم بهداشتی ضعیف‌تری دارند.»

در حالی که مقامات سازمان جهانی بهداشت تلاش می‌کنند از سرایت ویروس کرونا به کشورهایی که سیستم بهداشتی ضعیف‌تری دارند جلوگیری کنند، این سازمان اعلام کرده که شیوع بی‌سابقه این ویروس یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی است.

تدروس آدهانون، رئیس این سازمان، ضمن تحسین واکنش چین به شیوع این بیماری - که از شهر ووهان شروع شده است، گفت که دولت‌ها باید هماهنگ و یکپارچه با هم کار کنند تا جلو گسترش این ویروس بیماری‌زای جدید را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او - که اخیرا با رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ، که مشغول نظارت بر واکنش ملی به این بیماری است، دیدار کرده است، گفت: «اگر به خاطر تلاش‌های دولت چین و پیشرفت‌های این کشور در زمینه مراقبت از ملت خود و مردم جهان نبود، امروز شاهد موارد بسیار بیشتری از ابتلا و احتمالا مرگ در خارج از چین می‌بودیم.»

او افزود: «بگذارید واضح بگویم، اعلام وضعیت اضطراری به معنای رأی عدم اعتماد به چین نیست. بزرگ‌ترین نگرانی ما احتمال گسترش این ویروس به کشورهایی است که سیستم بهداشتی ضعیف‌تری دارند.»

این اعلام رسمی به این معنی است که مسئولان می‌توانند بودجه بیشتری برای تلاش جهانی علیه این بیماری تخصیص بدهند، و در عین حال به دولت‌ها قدرت بیشتری بدهند که برای جلوگیری از گسترش بیماری اقدامات سختگیرانه‌تری اتخاذ کنند. بلافاصله بعد از این بیانیه، ایالات متحده به برخی از مقامات سفارت خود اجازه داد که چین را ترک کنند، و ایتالیا نیز هر نوع پرواز به چین و برعکس را ممنوع کرد.

از آغاز شیوع این بیماری در ماه دسامبر، بیش از دوازده هزار مورد ابتلا در سراسر جهان ثبت شده است، و 259 نفر جان باخته‌اند.

در جاهای دیگر، اولین موارد بین‌المللی انتقال این بیماری از انسان به انسان گزارش شده‌ است، و موارد جدیدی در آلمان، ژاپن، ویتنام و ایالات متحده ثبت شده‌اند. همچنین در کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و فیلیپین نیز موارد جدیدی گزارش شده ‌است.

در بریتانیا، هنوز هیچ موردی از این بیماری تأیید نشده است - طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی، تاکنون 161 شخص آزمایش شده‌اند، اما هیچ یک از آنان مبتلا نبوده‌اند.

با وجود این، چهار مقام ارشد پزشکی در بریتانیا، اکنون میزان خطر را از کم به متوسط افزایش داده‌اند، و می‌گویند که دولت باید برای همه احتمالات برنامه‌ریزی کند.

این مقامات در نامه‌ای گفته‌اند: «با توجه به افزایش شمار مبتلایان در چین و براساس مدل‌های موجود که در سطح وسیعی آزمایش شده‌اند، چهار مقام ارشد پزشکی بریتانیا معتقدند که دولت باید اقدامات خود را در زمینه برنامه‌ریزی و آماده‌سازی افزایش دهد تا در صورت گسترش بیشتر این بیماری برای رویارویی با آن آماده باشد.»

آن‌ها در ادامه گفته‌اند: «همان‌گونه که قبلا گفته‌ایم، به احتمال زیاد به صورت موردی اشخاصی به این بیماری مبتلا می‌شوند و ما مطمئنیم که خدمات بهداشت ملی بریتانیا می‌تواند این موارد را به گونه‌ای مدیریت کند که از مردم محافظت کرده و به خوبی از آن‌ها مراقبت کند.»

قرار است حدود 120 شهروند بریتانیا و 50 شهروند اتحادیه اروپا، روز جمعه از ووهان به بریتانیا بازگردند.

قرار است هواپیمای حامل این افراد در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتز نورتون، در آکسفوردشر فرود بیاید و این افراد در بیمارستان ارو پارک در مرسی‌ساید به مدت 14 روز قرنطینه شوند.

در ایالات متحده، در حالی که با اولین مورد انتقال از انسان به انسان، شمار مبتلایان به این ویروس به 6 نفر رسیده است، دونالد ترامپ می‌گوید که به عقیده او این ویروس تحت کنترل است.

رئیس جمهوری آمریکا، طی سخنرانی در یک کارخانه ساخت قطعات خودرو در میشیگان، گفت: «ما با هدف جلوگیری از شیوع این بیماری، از نزدیک با کشور چین و بسیاری دیگر از کشورها همکاری می‌کنیم. به نظر من به خوبی آن را کنترل کرده‌ایم، و در حال حاضر در کشور مشکل چندانی در این زمینه نداریم.»

آمریکا از جمله اولین کشورهایی بود که برای خارج کردن شهروندان خود از چین اقدام کرد. 195 نفر از ووهان به پایگاه هوایی کالیفرنیا منتقل شده‌اند تا تحت نظر باشند. شب گذشته به دنبال تلاش این افراد برای گریختن از این پایگاه، یک نفر قرنطینه شد.

مقامات گفته‌اند که این شخص قبلا از دستور صادر شده - که او و دیگران را ملزم می‌کند به مدت 14 روز دوره نهفتگی ویروس در پایگاه بمانند، پیروی کرده بود. آن‌ها همچنین افزودند که هیچ یک از کارکنان پایگاه در معرض تماس با این فرد قرار نگرفته‌اند.

در عین حال، در ایتالیا یک کشتی کروز از ترس اینکه یکی از مسافران آن به این ویروس مبتلا شده باشد، متوقف شده و از خروج مسافران آن - که حدود 6000 نفر هستند، جلوگیری شده است.

یک زن 54 ساله اهل ماکائو همراه با شوهرش به یک واحد قرنطینه منتقل شد. بعدا مشخص شد که هیچ یک از مسافران به این بیماری مبتلا نشده است.

© The Independent

بیشتر از جهان