احتمال تغییر زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس ایران

این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی است

یک مدرسه دخترانه در تهران‌ــ‌ شبکه‌های اجتماعی

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران، از تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی در مدارس خبر داد و گفت این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب نهایی در صحن علنی مجلس است.

تا اواسط دهه ۱۳۷۰، سال تحصیلی در مدارس برخی استان‌های ایران اول شهریورماه آغاز می‌شد که در نهایت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۶ تصمیم گرفت زمان بازگشایی همه ایران مدارس اول مهرماه باشد و تا پایان اردیبهشت‌ نیز ادامه یابد. اما تغییر دمای هوای مناطق مختلف ایران در فصول گوناگون و همچنین کمبود شدید منابع انرژی مانند گاز شهری در ماه‌های سرد سال باعث شد تا استانی شدن زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس با توجه به شرایط اقلیمی، بار دیگر در دستور کار مدیران وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

در همین خصوص، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی ایران، در اسفندماه گفته بود: «از مجلس خواستیم این اجازه را داشته باشیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوما از ابتدای مهرماه نباشد. قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی، یعنی‌ مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌ای از اختیار را به ادارات کل و وزارت آموزش‌ و پرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم که این موضوع به مصرف انرژی و سلامتی فرزندان در مناطق جغرافیایی مختلف در کشور کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون نیز محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تقویم آموزشی تهیه و برای بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شده است. این شورا هم اصلاحاتی را اعمال کرد و آن را به مجلس بازگرداند. این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و هم‌اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است. در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو می‌شود و به آموزش و پرورش با توجه شرایط مختلف در جغرافیای کشور اختیارات بیشتری داده می‌شود.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در برگزاری امتحانات نهایی خللی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: «امتحانات نهایی امری است که در یک برنامه واحد کشوری قابل ارائه خواهد بود، اما بسیاری از مناطق هم می‌توانند مدت سال تحصیلی را با برنامه‌ریزی بهتر و با توجه به شرایط آب‌وهوایی خود تنظیم کنند.»