حسادت دبیر به خادم؛ آرزو دارد «پهلوان» جوابش را بدهد

برخلاف رسول خادم، دبیر تلاش می‌کند با تمجیدهای مکرر از خامنه‌ای و موضع‌گیری علیه مردم، جایگاه امنیتی‌اش را مستحکم‌تر کند

علیرضا دبیر در کنار رهبر جمهوری اسلامی، رسول خادم در مناطق سیل‌زده‌ــ ایندیپندنت فارسی

رسول خادم، از فنی‌ترین کشتی‌گیران این رشته در سال‌های گذشته، که علاوه بر مدال‌های خوش‌رنگ جهانی و آسیایی، با کسب یک مدال طلا و یک برنز در رقابت‌های المپیک، سومین کشتی‌گیر پرافتخار تاریخ ایران محسوب می‌شود، نزد مردم ایران نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد؛ محبوبیتی که نه به خاطر مدال‌های او، بلکه به دلیل حمایت‌های مکرر رسول خادم از مردم معترض ایران، انتقاد از کشتار وسیع مردم و عملکرد نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و نیازمندان در مناطق محروم، پدید آمده و باعث شده است مردم او را لقب با «پهلوان» رسول خادم خطاب کنند.

این نگرش مردم موجب شده تا علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی، که خود را مطیع و مقلد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌داند، در دو سال اخیر بارها علیه رسول خادم موضع‌گیری کند و با متهم کردن او به «ارتباط با ضدانقلاب»، بکوشد برای خادم که به‌طور مثال در تمام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ مشغول کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌ و بلوچستان بود، پرونده‌‌سازی کند.

آخرین مورد از این نوع اقدام‌های دبیر روز دوشنبه ۲۰ فروردین بود که رئیس فدراسیون کشتی در یک برنامه تلویزیونی، بار دیگر با متهم کردن خادم به ارتباط با تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج ایران، ادعا کرد: «مردم یک‌ ذره که به رسانه‌ها دقت کنند، خودشان متوجه می‌شوند که چه رسانه‌هایی می‌خواهند پهلوان بسازند و همان رسانه‌ها هم می‌خواهند از من کریم شیره‌ای بسازند.»

او در گفت‌وگوی روز گذشته‌اش با پیمان یوسفی، ضمن توهین به این مجری صداوسیما، اقدام‌های خیرخواهانه و کمک‌رسانی‌های رسول خادم به نیازمندان را هم به سخره گرفت و حامیان او و منتقدان خود را مرتبط با «صهیونیسم» خواند.

استفاده از این دست واژگان و طرح اتهام‌های امنیتی علیه منتقدان در دهه‌های اخیر بارها از زبان رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان او شنیده شده است. حالا علیرضا دبیر با هدف لاپوشانی پرونده‌های «فساد مالی» خود و همچنین نزدیکی بیشتر با اعضای دفتر علی خامنه‌ای و دستگاه‌های حکومتی، تلاش می‌کند رسول خادم را به بازی امنیتی خود و درگیری‌های لفظی وارد کند؛ پروژه‌ای که تاکنون به دلیل ادامه سکوت و بی‌توجهی خادم به توهین‌های دبیر با شکست مواجه شده است.

علیرضا دبیر ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ گفته بود: «رسول خادم را از نظر فنی قبول دارم، اما دیدگاه‌های ما در زمینه‌های سیاسی، هنری، اجتماعی و کلا در همه موارد از هم جدا است.» با سکوت رسول خادم و اطرافیانش، دبیر مجددا فروردین ۱۴۰۲ در پاسخ به سوالی درباره اختلاف‌هایش با خادم، مدعی شد: «او [رسول خادم] به ضد انقلاب لینک شده و آینده مشخص خواهد کرد که بین من و او، چه کسی خادم است و چه کسی خائن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی پس از بی‌توجهی کامل قهرمان کشتی جهان به سخنان او، دی‌ماه ۱۴۰۲ در حمله‌ای دیگر، سخنان رسول خادم درباره ویژگی‌های مثبت پهلوانی و اخلاقی غلامرضا تختی، اسطوره کشتی ایران، را «نامربوط» خواند و گفت: «به حرف‌های بی‌ربط او توجهی نکنید.»

همین نوع اقدام‌ها و البته حمایت‌های مستقیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از علیرضا دبیر موجب شد تا هم‌زمان با افزایش نفرت عمومی از دبیر در ایران، او بتواند موقعیت سیاسی‌اش را در نظام جمهوری اسلامی مستحکم‌تر از قبل کند؛ به‌ طوری که پرویز امینی، فعال سیاسی اصول‌گرا و مدرس دانشگاه، اسفند گذشته در یک برنامه اینترنتی افشا کرد که علیرضا دبیر از جمله افرادی بوده که پیش از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی، وظیفه مصاحبه با نامزدهای اصول‌گرا و تعیین فهرست منتخب محمدباقر قالیباف را برعهده داشته است.

علیرضا دبیر به‌تازگی در حمایت از سیاست‌های ولادیمیر پوتین (که با علی خامنه‌ای ارتباطات نزدیکی دارد) در جنگ با اوکراین با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جهانی کشتی، به محروم شدن عبدالرشید سعدالله‌یف، کشتی‌‌گیر روس، از حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل تبلیغات برای تداوم حملات نظامی کشورش به اوکراین اعتراض کرد.

او آذر ۱۴۰۲ هم پس از دیدار با علی خامنه‌ای، درباره احساسش از گفت‌وگوی مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی گفت: «وقتی انسان ولی‌ فقیه خود و رهبر انقلاب و مرجع تقلیدش را می‌بینید، حالش بسیار خوب می‌شود. در دین ما دیدار با علما سفارش شده است. خدا را شکر می‌کنم و دیدار بسیار خوبی بود. ایشان نسبت به بنده لطف و محبت بسیاری داشتند و خستگی‌ام در رفت.»

عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی جهان و عضو پیشین شورای شهر تهران، پیش از این در‌ مورد دلیل درگیری فیزیکی خود با دبیر در صحن شورای شهر که ابعادی جهانی پیدا کرد، به خبرآنلاین گفته بود: «یک ماه قبل از آن درگیری، اطلاعاتی درباره مسائل مالی آقای دبیر در فضای مجازی منتشر شد و آقای دبير به‌اشتباه فكر كرد من اين اطلاعات را به رسانه‌ها داده‌ام. هرچه گفتم كه كار من نبوده است، او باور نکرد و با من درگیر شد.»

ماجرای فسادی که عباس جدیدی در مورد آن صحبت می‌کرد، به فهرستی مربوط بود که در فضای مجازی منتشر شد و از انتقال ۶۰ میلیارد تومان به آمریکا در سال ۱۳۹۴، ابهام در هبه شدن خانه‌ای ۴۲۰ متری در محله ولنجک تهران به دبیر و دریافت رشوه بابت صدور پایان‌کار این خانه خبر می‌داد. خرید ۱۵ میلیون تومانی همسر علیرضا دبیر از فروشگاه شهروند با سوءاستفاده از بن‌ کارگران شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف نیز بخشی از پرونده فساد مالی علیرضا دبیر در ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه