هند دشمنان خود را در خاک پاکستان هدف قرار می‌دهد

وزیر دفاع هند در اظهاراتی بی سابقه گفت هند برای کشتن تروریست‌ها وارد خاک پاکستان خواهد شد

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند-facebook.com/RajnathSinghBJP

پس از انتشار گزارش‌هایی درمورد دست داشتن سازمان اطلاعات خارجی هند (شاخه تحقیقات و تحلیل) در قتل افراد تحت تعقیب دولت هند در پاکستان، وزیر دفاع این کشور روز جمعه، ۱۷ فروردین (۵ آوریل)، گفت، «حتی اگر تروریست‌ها به پاکستان پناه ببرند، آنان را در آنجا هم خواهیم کشت.»

گاردین، به نقل از منابع اطلاعاتی در هند و پاکستان، گزارش داد که سازمان اطلاعات خارجی هند، از سال ۲۰۲۰، درپی سیاست هدف قرار دادن افراد تحت تعقیب دولت که در خارج از هند زندگی می‌کنند، دست‌کم در بیش از ۲۰ مورد قتل در پاکستان دست دارد.

شاخه تحقیق و تحلیل سازمان اطلاعات خارجی هند، که اصلی‌ترین بخش سازمان اطلاعاتی این کشور است، در سال ۱۹۶۵ و همزمان با جنگ هند و پاکستان ایجاد شد و نفوذ عمیقی در برخی از کشورهای منطقه دارد. براساس گزارش گاردین، «بیشتر کسانی که در پاکستان هدف قرار گرفتند، تروریست‌ها و شبه‌نظامیانی بودند که با گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا مرتبط بودند که حملات مرگباری را در هند انجام داده بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این دولت پاکستان بارها دولت هند را به حمایت از شبه‌نظامیان بلوچ و تحریک طالبان پاکستان متهم کرده‌ است. در ژانویه امسال، محمدسیروس قاضی، از مقام‌های وزارت خارجه پاکستان، گفت که هند در ترور افراد در پاکستان دست دارد. این مقام پاکستانی افزود که «جاسوس‌های هندی از تکنولوژی و پناه‌گاه‌های امن در خارج استفاده می‌کنند و مرتکب ترورهای متعددی در پاکستان می‌شوند».

این مقام پاکستانی مدعی شد که شبکه ترور سازمان اطلاعاتی هند به یک پدیده جهانی بدل شده‌ است و این اتفاق در دیگر کشورها ازجمله در کانادا و آمریکا نیز رخ داده است. وزارت خارجه پاکستان همچنین هند را به حمله به حافظ سعید متهم کرد. حافط سعید رهبر گروه تروریستی جیش محمد است که مسئولیت حمله مرگبار به بمبئی در سال ۲۰۰۸ را برعهده داشت. سعید و شماری دیگر از سران گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان به راه‌اندازی حمله‌های مرگبار در خاک هند متهم‌اند. دولت هند بارها از پاکستان خواسته‌ است که افراد تحت تعقیب این کشور را، که اسناد کافی درمورد دست داشتن آنان در حمله‌های تروریستی وجود دارد، به هند بازگرداند.

با این حال، سخنان راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، درمورد هدف قرار گرفتن افراد تحت تعقیب در پاکستان، بی‌سابقه است. سینگ روز جمعه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اگر تروریستی از یک کشور همسایه بخواهد امنیت هند را برهم بزند یا در اینجا فعالیت‌های تروریستی انجام دهد، پاسخ مناسبی به او داده خواهد شد.» وزیر دفاع هند افزود: «اگر او [تروریست] به پاکستان فرار کند، به پاکستان خواهیم رفت و او را در آنجا خواهیم کشت.»

راجنات سینگ، افزود که نخست وزیر هند، نارندرا مودی، به‌صراحت گفته است که این سیاست «درست» است و «هند توانایی انجام این کار را دارد و پاکستان نیز این موضوع را درک کرده است». این نخستین اظهارات وزیر دفاع هند است که ترور شهروندان خود در خاک یک کشور دیگر را تایید می‌کند.

نارندرا مودی هفته گذشته نیز با اشاره به تلاش نهادهای امنیتی این کشور برای مهار تهدیدهای امنیتی گفت، «هند برای حمله به داخل خاک دشمن می‌رود».

گاردین به نقل از منابع اطلاعاتی هند نوشت، پس از حمله پولواما در جامو و کشمی، که در آن ۴۶ نیروی پلیس هند کشته شدند، سیاست هند در هدف قرار دادن عوامل حمله‌های مشابه تغییر کرده است و ماموران این کشور برای حمله به افراد تحت تعقیب در خاک پاکستان اقدام می‌کنند. حمله ۲۰۱۹ پولواما را گروه جیش محمد به رهبری مسعود اظهر، شهروند پاکستانی، برعهده گرفت.

براساس منابع گاردین، سازمان اطلاعات خارجی هند، با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله پرداخت پول به مهاجمان و جذب افراد تندرو جهادی، افراد تحت تعقیب را در خاک پاکستان هدف قرار می‌دهد.

منابع اطلاعاتی هند همچنین گفتند که فعالان سیک ساکن کشورهای غربی مانند ایالات متحده، بریتانیا و کانادا، که از مدافعان سرسخت جنبش جدایی‌طلب خالستان‌اند، پس از ۲۰۲۰ به کانون عملیات سازمان اطلاعات خارجی هند تبدیل شده‌اند.

مقام‌های کانادا و ایالات متحده آمریکا، هند را به دست داشتن در قتل هاردیپ سینگ نجار، فعال سیک خالستانی و سوءقصد به جان گورپاتوانت سینگ پانون یک فعال سیک دیگر متهم کرده‌اند. هرچند هند این اتهام‌ها را رد کرد، اما کشته شدن هاردیپ سینگ نجار و سوءقصد به جان گورپاتوانت سینگ پانون، روابط هند و کانادا را برای مدتی تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر از جهان