لشکر طیبه و سپاه محمد در افغانستان؛ طالبان از دشمنان هند حمایت می‌کند

گروه‌های تروریستی ضد هند در داخل افغانستان ۱۱ قرارگاه نظامی دارند

از میان ۱۱ قرارگاه نظامی فعال مربوط به گروه‌های تروریستی ضد هند، هشت قرارگاه در اختیار جیش محمد است- WAKIL KOHSAR / AFP

گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد فاش کرد که گروه‌های تروریستی لشکر طیبه و سپاه محمد که از گروه‌های فعال ضد هند به شمار می‌روند، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، در برخی استان‌های این کشور ۱۱ قرارگاه نظامی آموزشی ایجاد کرده و با حمایت طالبان فعالیتشان را افزایش داده‌اند.

از میان ۱۱ قرارگاه نظامی فعال مربوط به گروه‌های تروریستی ضد هند در افغانستان، هشت قرارگاه در اختیار سپاه محمد است و سه قرارگاه دیگر مستقیم زیر نظر طالبان فعالیت می‌کنند. این قرارگاه‌های نظامی پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، در استان‌های کنر و ننگرهار که با پاکستان‌ هم‌مرزند، ایجاد شدند. این دو گروه به راه‌اندازی رشته حملات مرگبار در هند متهم‌اند که مشهورترین آن‌ها، حمله به مجلس هند در سال ۲۰۰۱ و حمله به دست‌کم ۱۰ منطقه در شهر بمبئی در سال ۲۰۰۸ است.

در گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه، ۶ خرداد، ارائه شد، آمده است که سپاه محمد یک گروه دیوبندی به رهبری مسعود ازهر است که از لحاظ ایدئولوژیکی، نزدیک و متحد طالبان است. در این گزارش، از فردی به نام قاری رمضان به عنوان رئیس این گروه در افغانستان نام برده شده است.

سپاه محمد که از متحدان طالبان در جنگ ۲۰ سال گذشته در افغانستان است، پیش از این در زمینه‌های مالی و آموزشی طالبان را حمایت می‌کرد.

لشکر طیبه، از دیگر گروه‌های تروریستی ضد هند، نیز در افغانستان فعال است و پایگاه نظامی دارد. به گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد، مولوی اسدالله، از رهبران لشکر طیبه، در اکتبر ۲۰۲۱ با مولوی نورجلال جلالی، معاون وزارت داخله (کشور) طالبان دیدار کرد. این گزارش می‌افزاید که هیئتی از طالبان در ماه ژانویه از چندین قرارگاه نظامی لشکر طیبه و سپاه محمد در شهرستان هسکه مینه استان ننگرهار بازدید کرده‌اند.

در گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین حضور جنگجویان عضو تحریک اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان تایید شده و آمده است که بیشترین شمار جنگجویان خارجی مستقر در افغانستان اعضای تحریک طالبان پاکستان‌اند. گزارش دقیقی از تعداد جنگجویان تحریک طالبان پاکستان وجود ندارد اما گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که بین سه تا چهار هزار جنگجو در امتداد مرز افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که طالبان و القاعده نیز همکاری خود را ادامه داده‌اند و ایمن الظواهری، رهبر القاعده، بیعت خود با رهبر طالبان را تجدید کرده است.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان و حمایت طالبان از این گروه‌ها نخستین گزارش از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان پس از فروپاشی دولت پیشین در این کشور است. در ۹ ماه گذشته، دولت‌های منطقه، کارشناسان امنیتی و سازمان‌های حقوق بشری بارها از گسترش ناامنی در افغانستان ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که ادامه همکاری طالبان با سازمان‌های تروریستی افغانستان را به پناهگاه امن تروریسم مبدل می‌کند. اما سخنگویان و رهبران طالبان همواره این گزارش‌ها را رد کردند و گفتند که در افغانستان هیچ تروریست خارجی حضور ندارد و امنیت سراسری در افغانستان برقرار شده است.

گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی حمایت طالبان از دشمنان هند، ازبکستان، تاجیکستان، چین و پاکستان را برملا می‌کند که طالبان با شماری از این دولت‌ها روابط نزدیک و همکاری‌‌های تجاری دارند. به جز هند و تاجیکستان که تاکنون هیچ تماس رسمی با طالبان برقرار نکرده‌اند، ازبکستان، پاکستان و چین از جمله دولت‌های همسو با طالبان دانسته می‌شوند.

از میان گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان، سپاه محمد و لشکر طیبه علیه منافع هند فعالیت می‌کنند، حرکت اسلامی ازبکستان، علیه دولت ازبکستان فعال است، جماعت انصارالله علیه دولت تاجیکستان فعالیت می‌کند، تحریک طالبان پاکستان عملا با دولت پاکستان درگیر است و حرکت اسلامی ترکستان شرقی از مخالفان مسلح دولت چین به حساب می‌آید. این گروه‌ها که در ۲۰ سال گذشته طالبان را در جنگ علیه دولت‌های پیشین افغانستان و متحدان خارجی آنان همکاری کردند، اکنون زیر چتر امارت طالبان، برای اهداف خود که در خارج از مرزهای افغانستان، فعالیت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نگرانی همسایگان افغانستان از گسترش تروریسم در منطقه افزایش یافت. این نگرانی بارها در نشست‌هایی که با حضور سران دولت‌ها و مقام‌های امنیتی آنان برگزار شد، بازتاب یافت. در آخرین مورد، مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان در روز جمعه، ۶ خرداد، در چهارمین نشست امنیتی که در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد، درباره تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریسم هشدار دادند.

آجیت دووال، مشاور شورای امنیت ملی دولت هند، در نشست مذکور گفت که شکل نگرفتن دولت فراگیر و موردقبول مردم افغانستان و همچنین افزایش حملات تروریستی در این کشور برای امنیت منطقه خطرآفرین است. از میان شبکه‌های تروریستی متحد طالبان، سپاه محمد و لشکر طیبه، از سرسخت‌ترین دشمنان هند تلقی می‌شوند. این دو گروه در کشمیر و زیر دولت پاکستان فعالیت دارند و یکی از اهداف نظامی عمده آنان ضربه زدن به دولت هند است.

 در ماه‌های اخیر، مقام‌های امنیتی هند، از کشف سلاح‌های آمریکایی به جامانده از نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، در نواحی کشمیر تحت‌اداره هند خبر داده‌اند. وزارت دفاع آمریکا در اواخر آوریل ۲۰۲۲ گزارش داد که حدود هفت میلیارد دلار اسلحه که دولت آمریکا برای ارتش دولت پیشین افغانستان تهیه کرده بود، به دست طالبان افتاده است. بخشی از این سلاح‌ها در ماه‌های اخیر به پاکستان قاچاق شدند و به دست گروه‌های تروریستی متحد طالبان رسیدند.