ده‌ها کشته و مجروح در بزرگترین زلزله ۲۵ سال اخیر در تایوان

زلزله روز چهارشنبه شدیدترین زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته محسوب می‌شود

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۲ روز چهارشنبه ۱۵ فروردین تایوان را لرزاند. این شدیدترین زمین‌لرزه‌ تایوان در ۲۵ سال اخیر محسوب می‌شود که تا کنون دست‌کم چهار کشته و ده‌ها مجروح داشته است. این زمین لرزه که برخی گزارش‌ها نیز شدت آن را ۷.۴ اعلام کرده‌اند، چندین پس‌لرزه قوی داشته است و به صدور هشدار سونامی در جنوب ژاپن و فیلیپین و تایوان منجر شد که مدتی بعد لغو شد.

به گزارش رویترز، دولت تایوان اعلام کرد که بر اثر این زمین‌لرزه دست‌کم چهار نفر در منطقه کوهستانی و کم‌جمعیت شرقی هوآلین (Hualien) که کانون زلزله بود، جانشان را از دست دادند و دست‌کم ۵۰ نفر مجروح شدند. همچنین اعلام شده که دست‌کم ۲۶ ساختمان فروریخته‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها در منطقه هوآلین بوده‌اند.

به گزارش نهادهای امدادگر حدود ۲۰ نفر زیر آوار ساختمان‌ها گرفتار شده‌اند و عملیات نجات آن‌ها در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه‌های تلویزیونی تایوان تصاویری از ساختمان‌هایی را نشان دادند که زمین‌لرزه ساعت ۸ صبح آن‌ها را به لرزه درآورد. به گفته اداره هواشناسی تایوان، این زمین‌لرزه در عمق ۱۵.۵ کیلومتری زمین رخ داد.

پس از وقوع این زلزله، اداره هواشناسی ژاپن اعلام کرد که چندین موج کوچک سونامی به بخش‌هایی از استان جنوبی اوکیناوا رسیده است اما هشدار سونامی پس از مدتی لغو شد. ژاپن شدت این زمین‌لرزه را ۷.۷ اعلام کرد.

سازمان لرزه‌نگاری فیلیپین نیز برای ساکنان مناطق ساحلی چند استان این کشور هشداری صادر کرد و از آن‌ها خواست به مناطق مرتفع بروند. رسانه‌های دولتی چین هم اعلام کردند که این زمین‌لرزه در استان فوجیان احساس شد و برخی خبر دادند که لرزش زمین در شانگهای نیز محسوس بوده است.

تایپه، پایتخت کشور تایوان، اعلام کرد که هیچ گزارشی مبنی بر خسارات عمده ناشی از زلزله دریافت نکرده است. در خبرهای بعدی اعلام شد که بر اثر زمین‌لرزه بیش از ۸۷ هزار خانوار در تایوان بدون برق‌اند و در عین حال تاکید شد دو نیروگاه هسته‌ای این کشور تحت تاثیر زلزله قرار نگرفته‌اند.

پس از وقوع این حادثه، ارزش برخی سهام از جمله تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) و فاکس‌کان، مهمترین شریک اپل، بلافاصله کاهش یافت. شرکت بزرگ سازنده قطعات نیمه‌هادی در تایوان به نام سمی‌کونداکتور (Semiconductor Manufacturin) نیز خبر داد که برخی کارخانه‌های تولیدی را به طور موقت از کار انداخته است.

خبرگزاری رسمی تایوان اعلام کرد که زمین‌لرزه روز چهارشنبه بزرگ‌ترین زلزله این جزیره از سال ۱۹۹۹ بوده است. در آن زمان، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ حدود دو هزار و ۴۰۰ کشته به جا گذاشت و ۵۰ هزار ساختمان را ویران کرد یا به آن‌ها آسیب شدید رساند.

بیشتر از جهان