سفر بلینکن به فرانسه برای مذاکره در مورد اوکراین و غزه

فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به سازمان ملل ارائه کرده که به دنبال آتش‌بس اسرائیل و حماس و واگذاری کنترل نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا‌ــ AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه دوم آوریل در پاریس، با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و همچنین درگیری میان اسرائیل و حماس گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس یکی از تامین‌کنندگان عمده تسلیحات نظامی کی‌یف است با وجود این، اوکراین در حال حاضر به‌شدت با کمبود تسلیحات و نیرو مواجه است. ایالات متحده نیز از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حامی اصلی نظامی کی‌يف بوده اما بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری آن برای اوکراین در کنگره متوقف شده است.

پاریس حامی آتش‌بس دائمی اسرائیل و حماس است. آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، نیز به‌تازگی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در ماه رمضان بود، رای ممتنع داد و مانع تصویب آن نشد.

آنتونی بلینکن در سفر به پاریس، علاوه بر امانوئل مکرون، با استفان سژورن، وزیر خارجه فرانسه، نیز گفت‌وگو خواهد کرد. قرار است سژورن و بلینکن در مورد آمادگی برای نشست ناتو در واشینگتن که در ماه ژوییه برگزار می‌شود و همچنین سایر بحرا‌ن‌ها در خاورمیانه، اوکراین و سودان رایزنی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین سفر بلینکن به فرانسه در دو سال گذشته است. مکرون دسامبر ۲۰۲۲ در سفری رسمی به واشینگتن رفت.

بلینکن قرار است در یک بازدید نمادین به همراه وزیر نیروهای مسلح فرانسه از یک کارخانه‌ تولید تسلیحات نظامی در نزدیکی پاریس دیدن کند. او همچنین به مقر یونسکو، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد،، که ایالات متحده سال گذشته دوباره به آن ملحق شد، خواهد رفت.

وزیر خارجه آمریکا پس از پاریس عازم بروکسل می‌شود تا در آستانه نشست سال ۲۰۲۴ که هم‌زمان با هفتاد‌وپنجمین سالگرد تاسیس ناتو، ماه ژوئیه در واشینگتن برگزار می‌شود، با وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت‌وگو کند.

فرانسه در حالی برای گفت‌وگو درمورد جنگ اوکراین و غزه میزبان بلینکن است که ماه فوریه نیز به منظور جلب حمایت مالی و نظامی از کی‌یف یک کنفرانس بین‌المللی برگزار کرده بود. وزیر خارجه فرانسه روز شنبه هم برای گفت‌وگو در مورد جنگ غزه در قاهره حضور داشت و روز دوشنبه نیز در چین بود تا از پکن بخواهد روسیه را در مورد جنگ اوکراین تحت فشار قرار دهد.

به گزارش عرب‌نیوز، فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که خواستار آتش‌بس دائمی در غزه است. نیکلاس دی ریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، به خبرنگاران در نیویورک گفت که پیش‌نویس جدید به مهم‌ترین مسائل می‌پردازد؛ از جمله آنکه خواستار آتش‌بس فوری در غزه بدون محدودیت زمانی است که آزادی فوری و بی‌قیدوشرط همه گروگان‌ها را در برمی‌گیرد و خواستار دسترسی فوری فلسطینی‌ها به کمک‌های بشردوستانه است.

این طرح از دبیرکل سازمان ملل هم درخواست می‌کند که برای نقش این نهاد برای نظارت بر آتش‌بس در غزه گزینه‌هایی را در نظر بگیرد.

در پیش‌نویس این قطعنامه، به موضوع بازسازی و اداره غزه پس از جنگ و لزوم یافتن یک «راه‌حل پایدار» پرداخته و بر اهمیت «بازیابی کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی بر نوار غزه» تاکید شده است.

فرانسه از جامعه بین‌الملل خواسته است از تشکیلات خودگردان فلسطین «در حالی که به‌تدریج مسئولیت‌هایش در نوار غزه را بر عهده می‌گیرد» حمایت کند.

به گفته نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل،‌ شورای امنیت باید به «علل ریشه‌ای مناقشه اسرائیل و فلسطین» رسیدگی کند و پیش‌نویس این قطعنامه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که تلاش‌هایش را برای دستیابی به یک راه‌حل جامع، عادلانه و صلح‌آمیز افزایش دهد.

بر اساس این پیش‌نویس، راه‌حل مذاکره باید «از طریق اقدام‌های قاطع و بازگشت‌ناپذیر» به سمت راه‌حل دوکشوری به دست آید که در آن کشورهای دموکراتیک اسرائیل و فلسطین کنار هم و در صلح و آرامش، در مرزهای امن و به رسمیت شناخته‌شده بر اساس قانون زندگی کنند.

فرانسه این متن را روز دوشنبه به دیگر اعضای شورای امنیت ارائه کرد اما هنوز جدول زمانی برای رای‌گیری تعیین نشده است. این قطعنامه برای تصویب به دست‌کم ۹ رای مثبت نیاز دارد، البته به شرطی که چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت آن را وتو نکنند.

بیشتر از جهان