بازداشت هشتمین مظنون حمله داعش در مسکو؛ پوتین: اسلام‌گرایان افراطی پشت این حمله بودند

پیش از این چهار متهم حمله مسلحانه به سالن کنسرت کروکوس مسکو محاکمه شده‌اند و سه مظنون دیگر در بازداشت موقت‌اند

دادگاه روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ مارس (هفتم فروردین) اعلام کرد هشتمین مظنون حمله به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو را بازداشت کرده است.

در این حمله مسلحانه که جمعه‌شب انجام شد و داعش مسئولیت آن را پذیرفت،‌ دست‌کم ۱۳۹ نفر کشته شدند و ده‌ها مجروح به جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه روسیه هویت هشتمین مظنون حمله مسلحانه در مسکو را دقیق اعلام نکرد و تنها گفت که این مرد اصالتا اهل قرقیزستان است. اتهام‌های دقیق این مظنون هم ذکر نشده اما او دست‌کم تا ۲۲ مه در بازداشت می‌ماند.

روسیه روز یکشنبه چهار مرد را به اتهام اقدام تروریستی و حمله به سالن کنسرت در مسکو تفهیم اتهام کرد. این مردان با چشم بسته به دادگاه برده و به اتهام اقدام تروریستی محاکمه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نام متهمان را میرزایف، مرادعلی رجبعلی‌زاده، شمس‌الدین فریدونی و محمد فیض‌اف اعلام کرد. اسناد دادگاه می‌گوید که میرزایف شهروند تاجیکستان است و اتهامش را پذیرفته است. ملیت رجبعلی‌زاده اعلام نشده اما گفته می‌شود او هم اتهامش را پذیرفته است. با این حال رسانه‌های دولتی روسیه نوشته‌اند که همه آن‌ها شهروند تاجیکستان‌اند که دو نفر به جرمشان اعتراف کرده‌اند.

سه مظنون دیگر روز دوشنبه در بازداشت موقت قرار گرفتند. خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که یکی از بازداشت‌شدگان تابعیت روسیه دارد.

یک مقام امنیتی ترکیه روز سه‌شنبه گفت که دو مظنون حمله به سالن کنسرت مسکو می‌توانستند آزادانه به روسیه سفر کردند. او که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که رجبعلی‌زاده و شمس‌الدین فریدونی، اتباع تاجیکستان، «می‌توانستند آزادانه بین روسیه و ترکیه رفت‌وآمد کنند، زیرا هیچ حکمی برای دستگیری آن‌ها وجود نداشت».

این مقام ترکیه‌ای افزود که هر دو نفر کمی قبل از حمله، مدتی را در ترکیه گذرانده بودند و با هم در یک پرواز از استانبول وارد مسکو شدند.

در همین حال، وزیر کشور ترکیه هم روز سه‌شنبه گفت که مقام‌های ترکیه در جریان یک عملیات هم‌زمان در ۳۰ شهر در سراسر ترکیه، ۱۴۷ فرد مظنون به ارتباط با داعش را دستگیر کرده‌اند.

پس از آنکه داعش مسئولیت حمله به سالن کنسرت مسکو را پذیرفت،‌ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه برای اولین بار اذعان کرد که «اسلام‌گرایان افراطی» پشت این حمله بودند، اما در عین حال ادعا کرد که آن‌ها به نحوی با اوکراین مرتبطند.

پوتین گفت: «باید به این سوال پاسخ داد که چرا تروریست‌ها پس از ارتکاب جنایت قصد داشتند به اوکراین بروند. چه کسی آنجا منتظر آن‌ها بود؟» او روز دوشنبه بار دیگر از نیروهای امنیتی کشورش خواست که «همه کسانی را که در این اقدام تروریستی دخیل بودند، از جمله فرمان‌دهندگان آن را شناسایی کنند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی این اتهامات را رد کرد.

در همین حال نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و از متحدان پوتین، روز سه‌شنبه تاکید کرد که کی‌یف پشت حمله مسلحانه در مسکو است. او در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین پشت این حمله بود یا گروه داعش که مسئولیت حمله را بر عهده گرفت، گفت: «البته اوکراین.»

حمله جمعه‌شب به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو پس از حمله سال ۲۰۰۴ که در آن بیش از هزار نفر در مدرسه‌ای در بسلان در جنوب غرب روسیه گروگان گرفته و ۳۳۳ نفر کشته شدند، بدترین واقعه «تروریستی» ۲۰ سال اخیر در روسیه به‌ شمار می‌رود.

بیشتر از جهان