توافق ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان

ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اهداف اقتصادی متنوعی را در این مذاکرات دنبال می‌کنند

دیدار اردوغان و شاهزاده محمد بن سلمان در ریاض-اردیبهشت ۱۴۰۱-AFP

عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه، روز پنجشنبه ۲۱ مارس (دوم فروردین) اعلام کرد که این کشور و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، توافق‌نامه‌ای را برای آغاز مذاکرات جهت نهایی کردن برنامه تجارت آزاد (اف‌تی‌ای) امضا کرده‌اند. آنکارا در ماه‌ها و سال‌های اخیر و پس از بحرانی شدن وضعیت اقتصاد خود، تلاش‌های زیادی را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس انجام داده است.

به گزارش رویترز، ترکیه پس از مدتی تنش، از سال ۲۰۲۰ یک سری اقدامات دیپلماتیک را برای ترمیم روابط خود با کشورهای خلیج‌فارس، به‌ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی آغاز کرد. از آن زمان، ترکیه قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار را با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ازجمله قطر، عربستان سعودی و امارات متحده امضا کرده است.

بولات در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «این توافق، تجارت کالا و خدمات را آزاد می‌کند، سرمایه‌گذاری و تجارت را تسهیل می‌کند و روابط تجاری کشور ما را با منطقه افزایش می‌دهد.»

او افزود آنکارا معتقد است مذاکرات در اسرع وقت به پایان خواهد رسید و تاکید کرد: «این پیمان منجر به ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مناطق تجارت آزاد در جهان، میان ترکیه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس می‌شود و ارزش کل ۲.۴ تریلیون دلار خواهد شد.»

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد میان این شورا و ترکیه به معنای «نمایش مشارکت قوی و استراتژیک بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه است.»

او همچنین گفت این توافق نشان‌دهنده همکاری موفق بین شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه در زمینه‌های مختلف تجارتی، اقتصادی و مالی خواهد بود.

با بهبود روابط، کشورهای عربی خلیج فارس به دنبال کمک ترکیه برای توسعه صنایع محلی و انتقال فناوری در تلاش وسیع خود برای متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین است. با بهبود روابط، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به دنبال کمک ترکیه به این کشورها جهت توسعه صنایع محلی و انتقال فناوری‌هایی هستند که همسو با برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه کشورهای عرب خلیج‌فارس در جهت متنوع‌سازی اقتصاد و فاصله گرفتن از وابستگی به نفت است.

هفته گذشته، ترکیه و بریتانیا اعلام کردند که مذاکرات برای توسعه یک پیمان تجارت آزاد را به منظور گنجاندن انتقال کالاها و خدمات در این توافق، آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر مواضع سیاسی دولت اردوغان نسبت به ادامه حملات نظامی ارتش اسرائیل به غزه، با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یکسان است و این مورد نیز سبب نزدیکی بیشتر سران این دولت‌ها با یکدیگر شده است. رجب طبیب اردوغان، پس از سفر اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به عربستان سعودی که با هدف گسترش روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری ریاض در ترکیه انجام شد، آبان سال ۱۴۰۲ نیز در سفری مجدد به ریاض و با حضور در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با شاهزاده محمد بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بیشتر از جهان