سکوت کاخ در غیبت کیت میدلتون؛ سیاست نانوشته «هرگز شاکی نباش، هرگز توضیح نده»

تصور بر این است که توصیه «هرگز شکایت نکن، هرگز توضیح نده» میراث بنجامین دیزرائیلی، نخست‌وزیر بریتانیا در قرن نوزدهم، باشد که ملکه مادر آن را به کار برد

کیت میدلتون در مراسم تاج‌گذاری شاه چارلز سوم در اسکاتلند‌ــ AFP

غیبت کیت میدلتون، شاهدخت ولز، این روزها به یکی از موضوع‌های داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. کیت میدلتون، همسر شاهزاده ویلیام و یکی از چهره‌های محبوب خانواده سلطنتی بریتانیا، آخرین بار دسامبر ۲۰۲۳ در انظار عمومی ظاهر شد ولی به‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های خبری و حتی دیده‌ شدن این زوج در روز سه‌شنبه ۱۸ مارس در اطراف وینزر، کاخ باکینگهام از روشنگری و توضیح درباره این مسئله اجتناب می‌کند. به موازات این سکوت، زمینه برای گمانه‌زنی و شایعات بیشتر فراهم شده است. اما دلیل سکوت خانواده سلطنتی بریتانیا در برابر هجمه شایعات چیست؟

ملکه الیزابت فقید ویژگی‌های بسیار داشت اما مهم‌ترین آن‌ها آرامش و سکوت او بود. او در برابر وقایع و مسائل احساسی و عاطفی که در خانواده سلطنتی بریتانیا رخ می‌داد‌ــ از خیانت‌های شاهزاده چارلز و شاهدخت دایانا در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ گرفته تا وقایع اخیر مربوط به شاهزاده هری و مگان مارکل‌ــ از شعار و سیاستی نانوشته پیروی می‌کرد: «هرگز شکایت نکن، هرگز توضیح نده!» (never complain, never explain)

تریسی بورمن، نویسنده کتاب «تاج و عصای سلطنتی: تاریخ جدید سلطنت بریتانیا» ( Crown & Sceptre: A New History of the British Monarchy) به نشریه پیپل (PEOPLE) می‌گوید: «بی‌شک راز موفقیت ملکه الیزابت دوم پرهیز از دخالت دادن مشکلات شخصی در وظایف و مسئولیت‌های رسمی بوده است.»

تصور بر این است که توصیه «هرگز شکایت نکن، هرگز توضیح نده» میراث بنجامین دیزرائیلی، نخست‌وزیر بریتانیا در قرن نوزدهم، باشد که ملکه مادر، یعنی مادر ملکه الیزابت دوم، آن را به کار برد. اکنون این عبارت به منش برگزیده در خانواده سلطنتی بریتانیا تبدیل شده و در چالش‌های سال‌های اخیر امتحانش را پس داده است، مثل زمانی که شاهزاده هری و مگان مارکل در گفت‌وگوی اختصاصی با اپرا وینفری در سال ۲۰۲۱، کاملا علنی به گله و شکایت پرداختند که با رویه سختگیرانه ملکه فقید درباره حفظ حریم میان زندگی خصوصی و عمومی کاملا در تضاد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورمن می‌افزاید که ضرب‌المثل‌ها می‌گویند «قلب پادشاهان ناشناخته و پنهان است» و این نکته به‌خصوص در مورد الیزابت دوم صدق می‌کرد چرا که در تمام سال‌های طولانی سلطنتش، همیشه دستش را بسته نگاه می‌داشت و کسی نمی‌توانست کارت‌های در دستش را بخواند.

این چهره خویشتن‌دار ملکه در عصری که همه خود را بیش از حد به نمایش می‌گذارند، تامل‌برانگیز است. به گفته بورمن، این موضوع کمی نیست که در این عصر ارتباطات جمعی، ما درباره نظرها و احساسات شخصی ملکه کمتر از پیشینیان او شواهد و مدارک ثبت‌شده در دست داریم.

نشریه ماری کلر (Marie Claire) در ژوئن ۲۰۲۲، چند ماه پیش از فوت ملکه الیزابت نوشت که «هرگز شکایت نکن، هرگز توضیح نده» ممکن است به‌زودی به تاریخ بپیوندد زیرا شاهزاده چارلز و شاهزاده ویلیام این خط‌مشی و منش را آن‌طور که باید جدی نمی‌گیرند. نمونه‌ آن هم سفر جنجالی دوک و دوشس کمبریج به کارائیب در اوایل آن سال بود.

با این حال این شعار یا منش صرف‌‌نظر از اینکه سایر اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا چطور با آن برخورد کنند، در سلطنت ۷۰ ساله تاریخی ملکه یک اصل راهنما بود.

بیشتر از جهان