۳۰ سال حضور مداوم در کرملین؛ پوتین برای پنجمین بار ريیس‌جمهوری روسیه باقی‌‌ماند

پوتین در کنفرانس خبری پس از انتخابات مدعی شد که قبل از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، منتقد مشهور پوتین، با مبادله او موافقت کرده بود

ولادیمیر پوتین-ريیس‌جمهوری روسیه-AFP

ولادیمیر پوتین یکشنبه شب در اظهاراتی که انتظار آن می‌رفت خود را پیروز «انتخابات» ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد.

به این ترتیب پوتین ۷۱ ساله برای پنجمین بار ريیس‌جمهوری روسیه خواهد بود، او از سال ۱۹۹۹ قدرت خود را در کرملین حفظ کرده است. دوره‌های ریاست‌جمهوری پوتین شش ساله است. به این ترتیب او تا سال ۲۰۳۰ در قدرت خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور پهناور روسیه از ساعات اولیه صبح جمعه آغاز شد و تا روز یکشنبه ادامه داشت. در این انتخابات که بسیاری شفافیت آن را زیر  سوال برده‌اند، میلیون‌‌ها نفر-که اکسیوس می‌گوید برخی از آنها بر خلاف میل‌شان بوده- شرکت کردند.

به گزارش اکسیوس، کارشناسان در به چالش کشیدن مشروعیت «انتخابات روسیه» به مواردی چون حضور نداشتن چهره‌های اپوزیسیون که منتقد حمله روسیه به اوکراین بودند و می‌توانستند پوتین را به چالش بکشند اشاره می‌کنند. این چهره‌ها یا از نامزدی در انتخابات منع شدند یا عمدتا در زندان‌اند، به‌طور مشکوکی جان سپرده‌ند یا در تبعید به‌سر می‌برند.

سه کاندیدایی که به عنوان رقیب پوتین معرفی شدند نیز پیش‌تر با دست رد کمیسیون انتخاباتی مواجه شده‌اند که تحت کنترل کرملین قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار دولت روسیه می‌گوید که پس از شمارش حدود ۹۰ درصد آرا حدود ۱۶ میلیون نفر در انتخابات به پوتین رای داده‌اند.

تلویزیون دولتی روسیه می‌گوید که پوتین پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را با دست‌کم ۸۷ درصد آرا آغاز می‌کند که در مقایسه با آرای پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۸ یک رکورد به‌شمار می‌رود.

پوتین که مامور سابق کا‌گ‌ب ‌است در کنفرانس خبری پس از انتخابات با انتقاد از دمکراسی غربی و آمریکایی از خواست مشترک مردم فدراسیون روسیه سخن گفت. پوتین در همین کنفرانس خبری مدعی شد که قبل از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، منتقد مشهور پوتین، با مبادله او موافقت کرده بود.

روسیه یکی از کشورهای جهان با کمترین سطح آزادی‌‌های سیاسی است. در دوره ریاست‌جمهوری پوتین قانون اساسی روسیه به منظور ادامه ریاست‌جمهوری او تغییر کرد و کرملین کنترل خود را بر قوه قضاییه افزایش داد.

اکسیوس در گزارشی درباره شفافیت انتخابات در روسیه تاکید کرده است که کرملین ابزار متعددی برای دخالت در انتخابات و رسیدن آرا به سطحی مشخص در اختیار دارد و شواهد قوی نشان می‌دهد که مقامات روسیه آمار را دستکاری می‌کنند.

براساس این گزارش، باوجود اینکه نتیجه انتخابات از قبل روشن بود اما روسیه این رویداد «به‌سبک انتخابات» را برگزار می‌کند تا تظاهر کند که مشروعیت دارد.

بیشتر از جهان