لایحه توقف کمک مالی آمریکا به افغانستان به کنگره ارائه می‌شود

جمهوری‌خواهان آمریکا خواستار ردیابی دقیق مسیر استفاده از پول‌های کمکی آمریکا در افغانستان‌اند

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا-GRAEME JENNINGS / POOL / AFP

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، به‌تازگی به منظور توقف کمک‌های نقدی آمریکا به افغانستان از طریق سازمان ملل لایحه‌ای تهیه کرده و قرار است آن را به کنگره آمریکا ارائه کند.

او در بیانیه‌ای که در وب‌سایت شخصی‌اش منتشر کرد، نوشت: «تا زمانی که اطمینان حاصل نشود دلارهای مالیات‌دهندگان [آمریکا] که به سازمان ملل داده می‌شود، به دست طالبان یا سایر سازمان‌های تروریستی نمی‌رسد و از تحریم‌های ایالات متحده از طریق محموله‌های نقدی فرار نمی‌شود، ملت ما باید از ارسال کمک به سازمان ملل خودداری کند.»

او گفت که لایحه توقف تامین مالی تروریست‌های بین‌المللی ارائه می‌کند تا اطمینان حاصل شود وزارت خارجه آمریکا به طور جدی مقصد نهایی پول‌های کمکی ارسال‌شده از طریق سازمان ملل را ردیابی می‌کند.

این لایحه در حالی ارائه می‌شود که بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)، هم در آخرین گزارشی که در ماه فوریه منتشر کرد، به وزارت خارجه و کنگره آمریکا اعلام کرد کمک‌های نقدی آمریکا که در بسته‌های دلار از طریق سازمان ملل به افغانستان ارسال می‌شود، در فرایند تبدیل شدن به پول ملی آن کشور به منظور تامین اقلام کمک‌های بشردوستانه، در دسترس بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور مارکو روبیو هم در این بیانیه به این نکته اشاره کرد و گفت: «دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی نباید به نفع سازمان‌های تروریستی مانند طالبان مصرف شود اما متاسفانه امروز می‌بینیم این سناریویی است که واقعا اجرا می‌شود.» او تاکید کرد: «تا زمانی که مطمئن شویم، باید از کمک به سازمان ملل خودداری کنیم.»

روبیو و همکارانش در مجلس سنای آمریکا در نوامبر ۲۰۲۳ هم لایحه‌ای به مجلس ارائه کردند که در آن طالبان به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده بودند. این لایحه هنوز تصویب نشده است.

نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در دو سال گذشته پیوسته دولت بایدن را به دلیل خروج آشفته از افغانستان که زمینه‌ساز سقوط دولت جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان شد، سرزنش می‌کنند. اعضای این حزب چگونگی استفاده از کمک‌های مالی آمریکا در افغانستان را هم به چالش می‌کشند و معتقدند این پول‌ها در دسترس شبکه‌های تروریستی از جمله طالبان، قرار می‌گیرد.

گزارش‌های سی‌گار در این مدت هم پیوسته این ادعا را تایید کرده است. این سازمان با ارائه اسناد به کنگره آمریکا گزارش داده که طالبان از طریق ایجاد سازمان‌های غیرانتفاعی به عنوان پیمانکار با مداخله در امور توزیع کمک‌های بشردوستانه، اخذ مالیات از خرید‌وفروش و انتقال کالای کمکی و راه‌های دیگر، از پول‌های کمکی آمریکا استفاده می‌کنند.

دولت آمریکا از اواخر سال ۲۰۲۱ و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در  حالی که همه کشورهای جهان کمک‌های توسعه‌ای به این کشور را قطع کرده بودند، ارسال کمک بشردوستانه به افغانستان در قالب پول نقد را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون هر هفته حدود ۴۰ میلیون دلار نقد وارد کابل می‌شود و به یکی از بانک‌های خصوصی افغانستان انتقال می‌یابد تا در اختیار سازمان ملل قرار گیرد.

گزارش اخیر سی‌گار نشان می‌دهد که در دو سال و شش ماه گذشته آمریکا دست‌کم نزدیک به سه میلیارد دلار پول نقد به افغانستان ارسال کرده است و طالبان در این مدت از این دلارها برای حفظ ارزش افغانی استفاده کرده‌اند. این پول‌ها در فرایند تبدیل شدن به کالاهای مورد نیاز، باید به افغانی تبدیل شود و از آنجا که بانک‌های خصوصی در افغانستان معادل این حجم دلار، پول افغانی ندارند، این مبالغ از طریق مزایده، در اختیار بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، قرار می‌گیرد.

بیشتر از جهان