هفت روش برای خلاص شدن از موی چرب

اگر موهایتان نازک و صاف است، احتمالا با چربی مو دست و پنجه نرم می‌کنید. موهای مجعد معمولا خشک‌اند و به رطوبت بیشتری نیاز دارند

عکس تزیینی‌ــ زنی را با موهای چرب نشان می‌دهد-Canva

موی چرب ممکن است باعث شود احساس خوبی نسبت به ظاهرمان نداشته باشیم؛ مخصوصا اگر علت یا نحوه کنترل آن را ندانیم.

وب‌سایت «خط سلامتی» (healthline) در مقاله‌ای به عواملی که باعث چرب‌ شدن موها می‌شوند، پرداخته و کارهایی را که می‌توان برای بهبود آن انجام داد، توضیح داده است. بیایید با هم به آن نگاهی بیندازیم.

۱ــ روزی یک بار شامپو بزنید

مقصر چربی مو ممکن است عادات بهداشت شخصی هر فرد باشد. شامپو زدن به مقدار کم یا حتی خیلی مکرر می‌تواند باعث چرب‌ شدن موها شود. اگر موهای چربی دارید، به طور معمول باید روزانه آن‌ها را با شامپو بشویید اما شست‌وشوی بیش از یک بار در روز می‌تواند به تحریک بیش از حد غدد سباسه (غدد چربی پوست) منجر شود و چربی بیشتری تولید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، مهم است شامپویی انتخاب کنید که برای موهای چرب ساخته شده است. این محصولات برای تمیز کردن پوست سر و مو بدون افزودن رطوبت اضافی طراحی شده‌اند. اگر پوسته سر شما مشکلاتی نظیر شوره سر یا درماتیت سبورئیک دارد، از شامپوهای حاوی زینک پیریتیون برای از بین بردن باکتری و قارچ‌ و شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید برای از بین بردن چربی اضافی و پوسته‌پوسته‌ها استفاده کنید.

۲ــ با موهایتان با ملایمت رفتار کنید

وقتی سرتان را با شامپو می‌شویید، پوست کف آن را به ملایمت ماساژ دهید و از چنگ زدن پوست سر خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند غدد چربی را تحریک کند و باعث شود آن‌ها سبوم (چربی) بیشتری بسازند.

نکته‌ای که باید توجه کنید، آب‌کشی کامل شامپو است. شامپو و نرم‌کننده باقی‌مانده می‌تواند لایه‌ای روی موها تشکیل دهد و احساس چربی موها را تشدید کند.

۳ــ در استفاده از نرم‌کننده دقت کنید

نرم‌کننده کمک می‌کند تا رطوبت به موها بازگردد و از گره‌ خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال باید توجه داشت که ساقه‌‌های مو و مخصوصا نوک آن‌ها بیشتر به مراقبت نیاز دارد، در حالی که پوست سر به این ترکیبات احتیاج ندارد. بنابراین نرم‌کننده را به پوست سرتان نزنید و آن را روی ساقه‌ و بیشتر در قسمت نوک مو ماساژ دهید.

۴ــ موهایتان را زیاد لمس نکنید

سعی کنید موهایتان را بیش از حد نیاز شانه نکنید و به آن‌ها دست نزنید. شانه زدن زیاد می‌تواند باعث تحریک غدد سباسه و به دنبال آن تولید بیشتر چربی شود. با دست زدن به موها نیز نه‌تنها به این چربی‌ها کمک می‌کنید تا در طول موها پخش شوند، بلکه چربی دست‌ را نیز به آن‌ها اضافه می‌کنید.

۵ــ از شامپوی خشک استفاده کنید

اگر ترجیح می‌دهید دفعات شامپو زدن را در هفته کاهش دهید، شامپوی خشک یا پودر جاذب چربی می‌تواند به شما کمک کند. این محصولات برای جذب روغن‌ اضافی، پوشاندن بو و افزودن حجم به موها طراحی شده‌اند.

۶ــ پاکسازی کنید

برخی محصولات به مرور زمان لایه‌ای روی موها باقی می‌گذارند، حتی اگر آن‌ها را شسته باشید. این مواد ممکن است باعث شوند احساس کنید موهایتان چرب است. برای از بین بردن این ترکیبات اضافه، شامپوهای پاکسازی‌کننده طراحی شده‌اند که باید یک یا دو بار در ماه استفاده شوند.

۷ــ از محصولاتی که رطوبت اضافه به موها می‌دهند، اجتناب کنید

اگر موی چربی دارید، استفاده از محصولات حالت‌دهنده روغنی ایده خوبی نیست و بهتر است از اسپری یا کف حالت‌دهنده مو (موس) برای آراستن آن‌ها استفاده کنید تا بدون افزودن چربی و وزن به مو، حالت بگیرند.

دلیل چربی موها چیست؟

چربی موجود در موها از غدد چربی متصل به هر فولیکول مو می‌آید. این غدد ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند که به سمت فولیکول مو حرکت می‌کند تا پوست سر و مو را مرطوب کند. هنگامی که این غدد به طور طبیعی کار نمی‌کنند، می‌توانند مشکلاتی برای پوست و مو ایجاد کنند. به عنوان مثال، آکنه زمانی به وجود می‌آید که بدن چربی اضافی تولید می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست به هم بچسبند و منافذ را مسدود کنند.

مشکل دیگری که در اثر سبوم زیاد ایجاد می‌شود، بیماری درماتیت سبورئیک است که به صورت لکه برجسته قرمز رنگی روی پوست سر و صورت ظاهر می‌شود.  این لک‌‌ برجسته چرب به نظر می‌رسد و ممکن است پوسته‌پوسته باشد و بخارد.

هورمون‌ها هم می‌توانند باعث شوند غدد چربی سبوم بیشتری بسازند. به همین دلیل است که نوجوانان اغلب با پوست چرب و آکنه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. زنان هم ممکن است در دوران بارداری یا قاعدگی متوجه تفاوت‌هایی شوند.

علاوه بر این‌ها، ممکن است بدن فرد از نظر ژنتیکی بیش از حالت عادی چربی تولید کند. این موضوع ممکن است با افزایش سن تغییر کند و هرچه سن بیشتر شود، تولید چربی کاهش یابد.

بی‌دلیل نیست که محصولات مراقبت از مو برای انواع مو متفاوت‌اند. چربی در موهای صاف راحت‌تر از موهای مجعد حرکت می‌کند. بنابراین اگر موهای نازک و صافی دارید، احتمالا با چربی مو دست‌وپنجه نرم می‌کنید، در صورتی که افراد با موهای مجعد، معمولا موی خشکی دارند که به رطوبت بیشتری نیاز دارند، زیرا سبوم به انتهای تارهای موی آن‌ها نمی‌رسد.

چربی پوست سر بعضی مواقع برای کنترل و تنظیم به کارهای بیشتری نیاز دارد. اگر شوره سر یا درماتیت سبورئیک سر را با محصولات بدون نیاز به نسخه نتوانستید کنترل کنید، بهتر است از یک متخصص پوست کمک بگیرید. آن‌ها کمک می‌کنند تا علت اصلی مشکلات پوست سرتان را بیابید و در صورت نیاز، دارو یا محصولات پوستی برای شما تجویز خواهند کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی