دانشگاه اصفهان: دانشجویان حاضر در جشن فارغ‌التحصیلی باید پاسخ‌گو باشند

ویدیوی جشن فارغ‌التحصیلی دختران دانشگاه اصفهان موجی از واکنش‌های مثبت را در پی داشت

در پی انتشار تصویرهای جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه اصفهان و استقبال مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی از آ‌ن، دانشگاه اصفهان اعلام کرد که در برگزاری این مراسم و ساخت فیلم آن نقشی نداشته است.

در اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه اصفهان، که روز جمعه ۱۸ اسفند منتشر شد، آمده است: «فیلم کوتاه منتشرشده با عنوان جشن فارغ‌التحصیلی دانشکده علوم پزشکی در شبکه‌های اجتماعی و بازنشر آن در رسانه‌های تصویری ضدانقلاب، هیچ ارتباطی با برنامه‌های دانشگاه اصفهان ندارد.»

در این اطلاعیه‌ که خبرگزاری ایسنا نیز نسخه‌ای از آن را منتشر کرده است، همچنین آمده است: «تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی بدون اخذ مجوز از معاونت فرهنگی، و با هزینه شخصی، ضمن هماهنگی با یک شرکت خصوصی، البسه مورد استفاده در فیلم را تهیه کرده‌اند و همان شرکت فیلم‌های کوتاه تهیه‌شده را تدوین کرده و در اختیار حاضرین قرار داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعای روابط عمومی دانشگاه اصفهان، این تصویرها در یکی از زمین‌های فرعی واگذارشده به بخش خصوصی در حاشیه دانشگاه تهیه شده است.

دانشگاه اصفهان در پایان اطلاعیه خود دانشجویان و برگزار‌کنندگان جشن فارغ‌التحصیلی را تهدید کرد و مدعی شد که آنان به‌دلیل «برگزاری بدون مجوز» این برنامه باید «پاسخ‌گوی اقدامات خود در مراجع ذی‌صلاح دانشگاه باشند».

روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، تصاویری از جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه اصفهان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن دختران بدون حجاب اجباری، حرکات ورزشی اجرا می‌کردند و مهارت‌های رزمی و دفاعی خود را به نمایش می‌گذشتند.

این ویدیوها موجی از واکنش‌ها را درپی داشت و بسیاری از کاربران دختران حاضر در این ویدیوها را تحسین کردند. ترانه احمدی، نایب قهرمان اسکیت سرعت در مسابقات آسیایی گوآنجو، نیز این ویدئو را در صفحه اینستاگرامش بازنشر کرد‌.

زنان ورزشکار ایران با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های گسترده‌ای مواجه‌اند که حکومت براساس قوانین مبتنی بر شرع بر آنان تحمیل می‌کند. آن‌ها موظف‌اند با رعایت کامل حجاب اجباری در عرصه‌های بین‌المللی حاضر شوند. همچنین امکان حضور بین‌المللی در برخی رشته‌های ورزشی از جمله شنا، ژیمناستیک و بدن‌سازی برای زنان ایرانی وجود ندارد.

درنتیجه این محدودیت‌ها برخی ورزشکاران زن ورزش را کنار گذاشتند و برخی دیگر نیز مانند کیمیا قربانی مهاجرت کردند. حضور بدون حجاب اجباری الناز رکابی، قهرمان سنگ‌نوردی ایران، در رقابت‌های کره جنوبی در ماه‌هایی که خیزش سراسری در ایران جریان داشت، در کانون توجه جهانی قرار گرفت و خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت. احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، که به ایراد سخنان زن‌ستیزانه مشهور است، گفت «این دختر فریب‌خورده، آبروی نظام را برد».

روزنامه اعتماد، اوایل دی‌ماه امسال، در گزارشی با عنوان «مصائب عکاسان زن» با شرح دستورالعملی که نهادهای امنیتی درمورد عکاسی از ورزشکاران زن تعیین کرده‌اند، نوشت عکاسان زن برای پوشش تصویری مسابقات ورزشی به‌خصوص رقابت‌های زنان با مشکلات و محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند. آن‌ها نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها در جایگاه عکاس ورزشی و خبری حضور داشته باشند، و نیز در مسابقات زنان نیز باید مراقب باشند قوانین مربوط به حجاب اجباری را رعایت کنند زیرا اجازه عکاسی از موهای بیرون آمده و آستین‌های بالازده ورزشکاران زن را ندارند.

بر مبنای این دستورالعمل‌ به عکاسان زن گفته شد: «حتی اگر ناغافل عکسی از ورزشکاران زن گرفتید که بخشی از موی آنان بیرون یا آستینشان بالا بود، حق انتشار آن را ندارید. همچنین نباید آن عکس‌ها را به خود بازیکنان بدهید که در حساب شخصی‌شان منتشر کنند.»

در اردیبهشت‌ماه نیز پس از انتشار تصاویری از مسابقه دو ماراتن شیراز که در آن شماری از دختران بدون حجاب اجباری دیده شدند، استانداری فارس، ضمن برخورد با مسئولان ورزشی، مسابقات ووشوی دختران را که قرار بود در این شهر برگزار شود لغو کرد. پیش از آن نیز ممنوعیت حضور هم‌زمان زنان و مردان در سالن‌های بولینگ و بیلیارد و مجموعه‌های ورزشی نظیر مجموعه انقلاب خبرساز شده بود.