روش جدید ترک اعتیاد از طریق تحریک عمیق مغز

این درمان تجربی قبلا برای درمان نارسائی‌های حرکتی مانند بیماری پارکینسون به کار رفته است.

در نخستین آزمایش بالینی جهان برای ترک اعتیاد از طریق تحریک عمیق مغز، سوراخ‌هایی در جمجمه یک معتاد به متامفتامین (مت) ایجاد شد و الکترودهایی در مغزش وارد شد.

دانشمندان در بیمارستان روجین شانگهای در چین، برای تحریک الکتریکی نواحی مورد نظر مغز با لمس یک سویچ، یک دستگاه شبیه پیس میکر را در داخل مغزش قرار دادند.

این درمان تجربی قبلا برای درمان نارسائی‌های حرکتی مانند بیماری پارکینسون به کار رفته است.

بیمار،‌ به نام یان، نخستین معتاد به «مت»، که تحت این درمان قرار گرفته است، گفت « لحظه سوراخ کردن جمجمه بسیار وحشتناک است.»

او بیش از شش ماه پس از جراحی گفت دیگر مواد مخدر مصرف نمی‌کند و ۲۰ پاوند چاق شده است. ماشین در مغزش معجزه کرد »، و افزود « شادی، خشم و اندوه شما را کنترل می‌کند.»

کوشش‌های غرب برای پیشبرد فناوری تحریک مغزی عمیق (DBS) جهت درمان اعتیاد بنا به ملاحظات اخلاقی وعلمی به جایی نرسیده است، اما چین به عنوان مرکزی برای پژوهش‌های مربوط ظاهر شده است.

بنا به داده‌های موسسه‌های ملی بهداشت در آمریکا، در سطح جهانی، هشت آزمایش بالینی تحریک مغزی عمیق ثبت شده است، شش مورد در چین.

دکتر سون بومین، مدیر مرکز جراحی اعصاب در بیمارستان رو ایجین گفت :«برای بسیاری دیگر از نارسائی‌های روانی، مثلا انورکسیا شیزوفرنیا، راهی جهت استفاده از حیوان به عنوان یک مدل وجود ندارد. برای این نوع نارسایی‌های روانی ویژه، ما باید از انسان‌های بیمار استفاده کنیم.»

برخی بر این عقیده هستند که این گونه تجربه‌های انسانی برای اعتیاد نباید اجازه داده شود.

منتقدین می‌گویند آنها به عوامل پیچیده بیولوژیکی، اجتماعی و روانی که موجب اعتیاد می‌شود توجه نخواهند داشت.

دانشمندان کاملا نمی‌فهمند DBS چگونه کار می‌کند و هنوز در این باره که الکترودها برای درمان اعتیاد کجا باید کارگذاشته شود بحث‌هایی در جریان است.

ادریان کارتر، مدیر گروه علوم اعصاب و جامعه در دانشگاه موناش در ملبورن گفت:« اگر چیزی باشد که  ما بتوانیم با یک سویچ به راه بیاندازیم عالی خواهد بود، اما در این مرحله احتمالا یک فانتزی است و خطرات زیادی وجود دارد.»

در دهه منتهی به ۲۰۱۷ بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی در اثر اعتیاد جان‌ سپردند، که بر فوریت پژوهش برای درمان‌های جدید و موثر می‌افزاید.

حالا، جراحی تجربی که روی یان انجام گرفت به ‌آمریکا می‌آید. در ماه فوریه، اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا، اجازه داد یک آزمایش بالینی در ویرجینیای غربی در مورد اعتیاد به اوپی اوید انجام شود.

دکتر علی رضائی، مدیر موسسه علوم اعصاب دانشگاه راکفلر در وست ویرجینیا امیدوار است آزمایش در ماه ژوئن صورت گیرد.

دکتر رضائی گفت:« مردم می‌میرند، زندگی‌هایشان نابود می‌شود. این یک مسأله مغزی است. ما نیز داریم تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان