ادامه ممنوع‌الکاری و مهاجرت اجباری در فوتبال ایران؛ عارف غلامی هم رفت

غلامی برای کیان پیرفلک نوشته بود: «کیان جانم، قایق کوچکت کار کرد، این ماییم که جا مانده‌ایم و این روزها قلب که نه، تمام ما شکسته است»

عارف غلامی و وریا غفوری، دو بازیکن سابق باشگاه استقلال تهران، پاییز ۱۴۰۱‌- صفحه عارف غلامی در اینستاگرام

عارف غلامی، مدافع سابق تیم استقلال تهران، که سال گذشته بارها از خیزش سراسری ایرانیان حمایت کرد و در اینستاگرام در انتقاد به کشتار گسترده معترضان به دست نیروهای جمهوری اسلامی مطالبی منتشر کرده بود، روز شنبه با انتشار یک نوشته کوتاه، از استقلالی‌ها خداحافظی کرد تا به تیم فوتبال زرینسکی موستار بوسنی بپیوندد.

اسنادی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی که پس از اقدام گروه هکری «عدالت علی» در نفوذ به پایگاه داده‌های آن، منتشر شده، نشان داد که در جریان اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، عارف غلامی هم از جمله ورزشکارانی بوده که به دلیل حمایت از معترضان، با پرونده‌سازی امنیتی و قضایی مواجه شده است. بر اساس این اسناد، مدافع استقلالی‌ها به «فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده است.

علاوه بر عارف غلامی، علی دایی، کریم باقری، وریا غفوری، حسین ماهینی، پرویز برومند، یحیی گل‌محمدی، زبیر نیک‌نفس، روزبه سینکی، محمد احمدزاده و ده‌ها بازیکن و مربی دیگر نیز از جمله اهالی فوتبال ایران محسوب می‌شوند که در یک‌ سال گذشته به دلیل انتقاد از نظام جمهوری اسلامی، با بازداشت یا بازجوهایی امنیتی مواجه شدند و سپس از ادامه حضور آنان در فوتبال ایران جلوگیری شد.

عارف غلامی پیش از این بارها در حساب اینستاگرامش، از معترضان و کشته‌شدگان در خیزش سراسری اخیر مانند مهسا امینی، کیان پیرفلک و نیکا شاکرمی صحبت کرده بود و به همین دلیل رسانه «طرفداری» در ایران مهر ۱۴۰۱ خبر داد که این مدافع ملی‌پوش استقلال به دستور مصطفی آجرلو، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیریت وقت این باشگاه، از حضور در تمرین‌ها و مسابقات محروم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار مصطفی آجرلو از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و نیروی انتظامی است که پرونده‌ مفاسد اقتصادی او در زمینه اهدای ساختمانی از شهرداری تهران به برادرزاده‌اش، سعید آجرلو، و پرونده‌اش در موضوع املاک نجومی، همچنان باز است و قوه قضاییه هرگز آن‌ها را پیگیری نکرده است.

او پیش از این، در دوره‌ای که مدیرعامل باشگاه استیل‌آذین بود، علی کریمی، اسطوره فوتبال ایران، را به دلیل آنچه «روزه‌خواری» نامید، از این تیم اخراج کرد و در گفت‌وگو با صداوسیما او را «منافق» خواند.

پس از برکناری آجرلو از تیم استقلال تهران و با وجود بازی‌های باکیفیت عارف غلامی برای این تیم، باز هم قرارداد مدافع ۲۶ ساله و آماده آبی‌ها تمدید نشد. بر اساس اخبار ارسالی به ایندیپندنت فارسی، حتی در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی فصل جاری لیگ برتر ایران نیز علی‌رغم اعلام نیاز جواد نکونام به جذب غلامی، علی خطیر، مدیرعامل آبی‌ها، نتوانست از نهادهای امنیتی برای حضور دوباره غلامی در فوتبال ایران مجوز بگیرد.

عارف غلامی آبان ۱۴۰۱ و پس از شلیک ماموران جمهوری اسلامی به کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله در ایذه، در اینستاگرام نوشت: «کیان جانم، قایق کوچکت کار کرد، این ماییم که جا مانده‌ایم و این روزها قلب که نه، تمام ما شکسته است و نمی‌دانیم برای مادران بی‌فرزند گریه کنیم یا برای فرزندان بی‌مادر.»

در همین راستا، منابع آگاه در باشگاه پرسپولیس تیر ۱۴۰۲ به ایندیپندنت فارسی خبر دادند که مدیران وزارت اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی، پاک شدن پست‌های اینستاگرامی کریم باقری در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری را تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری اعلام کرده‌اند و پس از مخالفت دستیار گل‌محمدی با این درخواست، از ادامه حضور او روی نیمکت پرسپولیس جلوگیری شده است. کریم باقری ماه گذشته در گفت‌وگو با عادل فردوسی‌پور، این خبر را تایید کرد.

در تازه‌ترین مورد هم، یکی از مدیران باشگاه ورزشی فولاد خوزستان روز چهارشنبه دوم اسفند در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، فاش کرد که یحیی گل‌محمدی، سرمربی سابق باشگاه پرسپولیس تهران، ممنوع‌الکار دیگر فوتبال ایران است و به دستور مقام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی حق فعالیت در فوتبال را ندارد.

بیشتر از فوتبال