ویروس کرونا: ۱۰۶ قربانی، ۴۵۰۰ مبتلا

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: موارد مشکوک در ایران مبتلا به ویروس کرونا جدید نبودند

نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی به یک بیمار مبتلا به کرونا-AFP

کمیسیون بهداشت ملی چین در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه تعداد قربانیان ویروس کرونا را ۱۰۶ نفر و تعداد مبتلایان را ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برآورد کرد.

این ویروس اواخر سال گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی در استان هوبی چین شیوع پیدا کرد. این بازار همچنین محل فروش غیرقانونی حیوانات وحشی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن ۳۰ استان در چین و دست‌کم ۱۲ کشور در سطح جهان، مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش کردند. ویروس کرونا علاوه بر آسیا تا آمریکا و اروپا و استرالیا نیز گسترش یافته است.

این ویروس می‌تواند تا دو هفته بدون بروز علایم در بدن باقی بماند و همین نکته روند انتقال آن را آسان‌تر می‌کند. مهمترین علایم این بیماری تب و تنگی نفس است و می‌تواند نوعی التهاب ریه ایجاد کند که خطر مرگ دارد.

دولت چین شهر ووهان در استان هوبی و شهرهای اطراف آن را با میلیون‌ها نفر جمعیت ساکن این شهرها قرنطینه کرده و به منظور کاهش فعالیت‌های اجتماعی، تعطیلات سال نوی چینی را تمدید کرده است.

در حال حاضر فرودگاه‌ها در بالاترین سطح هشدار قرار دارند و به افرادی که در هفته‌های اخیر به چین سفر کرده‌اند توصیه می‌شود، برای اطمینان از عدم ابتلا به این ویروس به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در همین حال رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران گزارش نشده است.»

کیانوش جهانپور روز سه شنبه در پاسخ خبرنگاران افزود: «ساختار بیماریابی، شناسایی و مدیریت بیماری های واگیر در سراسر کشور براساس پروتکل های بین المللی و دستورالعمل های ملی فعال شده است، سیستم بهداشتی و درمانی برای مواجهه با این بیماری آمدگی لازم را دارد، در کلان شهرها و پایتخت بیمارستانهای معین با بخش ایزوله منفی آمادگی پذیرش مبتلایان احتمالی را دارند، تیم های واکنش سریع اورژانس کشور و آمبولانس های CBRNE جهت هرگونه انتقال و اقدام فوریتی در آمادگی به سر می برند، نظام آزمایشگاهی اقدامات تشخیصی لازم را آغاز کرده و نتایج قطعی آزمایشگاهی حاکی است موارد معدود مشکوک ارجاع شده، مبتلا به ویروس کرونا جدید نبوده اند.»

به گزارش ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (دوشنبه) گفت: «تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم، اما برای کنترل بیشتر درخواست کرده‌ایم که دریافت ویزای ورود شهروندان چین به اخذ کارت سلامت مقید شود.»

از سوی دیگر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره آمادگی این وزارتخانه برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به ایران گفت: «شهروندان چین برای ورود به ایران باید کارت سلامت داشته باشند.»

به گزارش ایرنا،  وضعیت سلامتی مسافران چینی در فرودگاه امام  با دستگاه‌های تب‌سنج و اسکنر حرارتی بررسی می‌شود. 

بیشتر از