ادامه درگیری‌ها در نوار غزه؛ ارتش اسرائیل بار دیگر دستور تخلیه داد

گزارش‌ها از ادامه درگیری‌ها در نوار غزه در حالی منتشر می‌شود که همچنان هیچ چشم‌انداز روشنی از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس دیده نمی‌شود و تلاش‌های شورای امنیت نیز روز سه‌شنبه بار دیگر به بن‌بست خورد

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه بار دیگر به ساکنان بخش‌های مختلف نوار غزه، از جمله مناطق شمالی، دستور داد که محل زندگی‌شان را به‌سرعت ترک کنند و از منطقه خارج شوند. به‌ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دستور تخلیه مجدد بخش‌های مختلف شمال غزه در حالی صادر شده است که پیش‌تر بیش از ۸۰ درصد ساکنان، به‌ دلایل شرایط جنگی و نبود حداقل‌های امکان زندگی، منطقه را ترک کرده‌اند. برآورد‌های تازه سازمان ملل متحد حاکی از آن است که از هر شش کودک فلسطینی در این منطقه یک کودک دچار سوءتغذیه شدید است.

در همین حال، مقام‌های آژانس غذای سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کردند که به‌دلیل ادامه وضع نامناسب امنیتی، بار دیگر تصمیم گرفته‌اند فعالیت‌هایشان را متوقف کنند.

آژانس غذای سازمان ملل متحد روز یکشنبه، پس از سه هفته تعلیق، برنامه کمک‌رسانی را از سر گرفته بود، اما به‌دلیل تیراندازی‌های مکرر و غارت کامیون‌ها دوباره فعالیت‌هایش را متوقف کرد.

به‌ گفته مقام‌های آژانس غذای سازمان ملل متحد، روز یکشنبه یک کاروان کمک‌رسانی در «در میان انبوهی از مردم گرسنه محاصره شد» و هنگام ورود به منطقه‌ نیز هدف تیراندازی قرار گرفت.

تقریبا همه آن‌هایی که در چهار ماه گذشته بخش‌های شمالی نوار غزه را ترک کرده‌اند در مناطق جنوبی نوار غزه آواره شده‌اند. این در حالی است که ارتش اسرائیل و مقام‌های دولتی اسرائیل در روزها و هفته‌های گذشته هشدار داده‌اند که در صورت شکست خوردن گفت‌وگوها بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی، عملیات نظامی گسترده با هدف نابود کردن عناصر و گردان‌های باقی‌مانده حماس در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، را آغاز خواهند کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه درباره پیامدهای انسانی عملیات گسترده نظامی در رفح به اسرائیل هشدار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، گزارش‌هایی از درگیری‌های شدید در دو روز گذشته میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در بخش‌های شرقی نوار غزه منتشر شده است.

یکی از ساکنان مناطق شرقی نوار غزه روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت: «وضع بسیار دشواری است. ما در داخل خانه‌هایمان گیر افتاده‌ایم.»

 تد چایبان، مدیر دفتر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا، روز سه‌شنبه گفت که نوار غزه در آستانه وقوع فاجعه دیگری از مرگ‌ کودکان قرار دارد که قابل‌پیشگیری است.

بر اساس یافته‌های سازمان ملل متحد، ۹۰ درصد کودکان زیر پنج سال در نوار غزه در بهترین حالت می‌توانند دو وعده غذایی در روز بخورند.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، از کل جمعیت دو میلیون و سیصد هزار نفری کنونی نوار غزه، در حدود یک‌چهارم دچار «گرسنگی‌»‌اند و بقیه ساکنان نیز گرفتار بحران غذایی‌اند.

گزارش‌ها از ادامه درگیری‌های نظامی و تشدید بحران‌ انسانی در نوار غزه در حالی منتشر می‌شود که همچنان هیچ چشم‌انداز روشنی از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس دیده نمی‌شود و تلاش‌های شورای امنیت نیز روز سه‌شنبه با وتوی آمریکا متوقف شد.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در خارج از غزه، روز سه‌شنبه در قاهره با مقام‌های مصری دیدار و گفت‌وگو کرد، اما به‌‌ گفته منابع آسوشیتدپرس، نباید انتظار خاصی از پیشرفت مذاکرات آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها داشت.

بیشتر از جهان