پاسخ عطا محمد نور به ادعای عضو ارشد شبکه حقانی: بیعت با طالبان یک جنایت نابخشودنی‌ است

خلیل رحمان حقانی مدعی شد که عطا محمد نور با او بیعت کرده، اما سپس بیعت را شکسته است

خلیل رحمان حقانی مدعی شد که عطا محمد نور با او دست بیعت داده است - AFP / رسانه‌های اجتماعی

خلیل‌الرحمان حقانی، وزیر امور مهاجرین رژیم طالبان و از اعضای ارشد شبکه حقانی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در کابل، مدعی شد که با عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، بارها از نزدیک ملاقات کرده و حتی از او بیعت گرفته است.

حقانی گفت: «عطا محمد نور را از نزدیک دیدم و به او گفتم که اگر ما [طالبان] افغانستان را در نتیجه مذاکره یا فتح تصاحب کنیم تو چه کار می‌کنی، او با من دست داد و با ما بیعت کرد اما بعد بیعت را شکست.»

عطا محمد نور، در واکنش به این ادعای حقانی در شبکه ایکس نوشت: «خلیل حقانی خواب پریشان دیده ‌است.» او افزود که در طول زندگی سیاسی‌اش با هیچ فرد یا گروهی بیعت نکرده و تنها تعهد او به حزب جمعیت‌اسلامی و به بنیان‌گذار آن برهان‌الدین ربانی بوده ‌است.

نور در این پیام نوشت: «بیعت با گروه طالبان، این جاهلان و جانیانی که هر روز جان مردم ما را می‌گیرند، جنایت نابخشودنی است.»

خلیل رحمان حقانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر همچنین ادعا کرد گفت که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با او بسیار همکاری کرده‌اند و او نیز در روز فرار اشرف غنی و سقوط دولت افغانستان، به این دو اطمینان داده است که از جان و مالشان حفاظت می‌کند.

خلیل رحمان حقانی، عموی سراج‌الدین حقانی، وزیر امور داخله (کشور) رژیم طالبان و از چهره‌های تحت تحریم آمریکا و سازمان ملل است. دولت آمریکا حتی برای افشای اطلاعات مربوط به خلیل رحمان حقانی ۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام طالبان پیش از این نیز در اوایل به قدرت رسیدن این گروه، مدعی شد که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در تماس تلفنی اعلام کرده است که به طالبان پیوسته است، اما مقام‌های جبهه مقاومت ملی در آن زمان این ادعا را تکذیب کردند و گفتند که آنچه جریان دارد فقط گفت‌وگو برای حل اختلافات سیاسی است.

اخیرا نیز خلیل رحمان حقانی، در گفت‌وگویی با تلویزیون شمشاد کابل، مدعی شد که با رهبران سیاسی ازجمله اشرف غنی، محمد اسماعیل‌خان، عبدالرب رسول سیاف، از رهبران هزاره، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین، گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران افغانستان در ارتباط بوده‌ است و بسیاری از آنان در آن زمان با او موافقت و به قول خودش «بیعت» کرده بودند اما بعد بیعت را شکستند.

حقانی حتی ادعا کرد که اکنون نیز با بسیاری از رهبران سیاسی افغانستان در ارتباط است و از آنان می‌خواهد که به کشور برگردند و زیر پرچم طالبان با رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی زندگی کنند و از آنان محافظت خواهد شد.

از سوی دیگر، برخی از اعضای شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، متشکل از رهبران سیاسی پیشین افغانستان، نیز پیش از این گفته بودند که ، در برخی از سطوح، هنوز روابطی با طالبان وجود دارد و در تلاش‌اند تا راهی برای گفت‌وگو و حل بن بست سیاسی کشور فراهم کنند.

حقانی در این گفت‌وگو رژیم طالبان را مصلح معرفی کرد و گفت که باز هم از رهبران سیاسی پیشین می‌خواهد که به کشور برگردند و رژیم طالبان از آنان حفاظت خواهد کرد. اما او روز پنجشنبه، درست همزمان با انتشار این گفت‌وگو، در سخنرانی دیگری به مناسبت سالگرد خروج نیروهای شوروی از افغانستان به کشورهای منطقه هشدار داد که از کمک به مخالفان طالبان دست بردارند.

حقانی گفت: «مخالفان [طالبان] هرجا که باشند هدف قرار خواهند گرفت.» او با هشدار به کشورهایی که به رهبران سیاسی دولت پیشین افغانستان پناه داده‌اند گفت که طالبان خصومت آنها را فراموش نخواهند کرد.

پیش از این نیز عضو دیگری از شبکه حقانی، سعید خوستی، هشدار داده بود که مخالفان طالبان در بیرون از کشور نیز در معرض حمله این گروه‌اند زیرا «افراد بسیاری هستند که داوطلبانه به اهداف طالبان در کشورهای دیگر حمله کنند.»