طالبان مسئولیت سقوط هواپیمای آمریکایی را بر عهده گرفت؛ آمریکا رد کرد

آمریکا می‌گوید شواهدی دال بر دست داشتن طالبان در این حادثه وجود ندارد

نمایی از شهر غزنی در شرق افغانستان - ZAKERIA HASHIMI / AFP

یک هواپیمای نظامی آمریکایی که به منظور جمع‌آوری اطلاعات بر فراز استان غزنی بلند شده بود به علت نامعلوم سقوط کرد و همراه با تمام سرنشینانش آتش گرفت.

شامگاه روز دوشنبه، 7 بهمن، مقام‌های محلی استان غزنی به رسانه‌ها گفتند که یک هواپیمای خارجی به دلیل نامعلوم در روستایی «سدو» قریه «ده یک» استان غزنی سقوط کرده است.

طبق گزارش‌ها روستایی که این هواپیمای آمریکایی در آن سقوط کرده، کاملا تحت کنترل جنگجویان طالبان است.

چند ساعت پس از سقوط این هواپیما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به رسانه‌ها گفته است:«پس از چاشت روز دوشنبه، در منطقه سدوخیل روستایی ده یک استان غزنی یک فروند هواپیمای آمریکایی که برای اجرای ماموریت استخباراتی پرواز داشت، توسط جنگجویان این گروه سقوط داده شد.»

مجاهد افزود:«تمام سرنشینان این هواپیما شامل افسران مهم استخباراتی آمریکا (CIA) بوده و از بین برده شدند.»

نیروهایی آمریکایی در افغانستان سقوط هواپیمایشان را در استان غزنی را تایید کرده‌اند اما گفته‌اند هیچ نشانی دال بر این که این هواپیمای از سوی طالبان ساقط شده باشد، وجود ندارد.

هواپیمایی «ای 11» دو موتوره نیروهایی هوایی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات میدانی توسط ارتش ایالات متحده آمریکا در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در مورد تعداد و ملیت کشته‌شدگان اطلاعات دقیقی در دست نیست.

غزنی یکی از 34 استان افغانستان است و روستای «ده یک» این استان که هواپیما آمریکایی سقوط کرده است در سمت جنوب شرق غزنی قرار دارد و حدود 25 کیلومتر از مرکز این استان فاصله دارد.

بیشتر از