قرارداد قلعه‌نویی تمدید شد؛ هرچه ناموفق‌تر، ماندگارتر

تاج تلاش می‌کند تا همچنان مطیع علی خامنه‌ای و اجراکننده دستور او برای استفاده از سرمربی ایرانی باشد

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران-پاییز ۱۴۰۲-رسانه‌های اجتماعی

احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران، اعلام کرد که قرارداد امیر قلعه‌نویی با وجود حذف ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، تمدید شده است و او تا جام جهانی ۲۰۲۶ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باقی می‌ماند.

این درحالی است که کیفیت عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا، با اعتراض بسیاری از هواداران، کارشناسان، مجریان تلویزیونی و حتی دستیاران پیشین قلعه‌نویی مواجه شد و آن‌ها با اشاره به بی‌برنامگی و بازی شلخته ایران در این رقابت‌ها مقابل تیم‌های نه‌چندان قدرتمند آسیا، ۴۸ ساله شدن ناکامی فوتبال ایران برای راهیابی به فینال جام ملت‌ها را با ضعف فنی امیر قلعه‌نویی و به‌روز نبودن دانش فوتبالی او مرتبط دانستند.

امیر قلعه‌نویی که پس از پایان جام جهانی ۲۰۲۲، از تیم گل‌گهر سیرجان به تیم ملی فوتبال ایران منتقل شد، پیش از این در جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۰۷ نیز در مقام سرمربی این تیم و در مرحله یک‌چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شده بود، تا به نظر برسد که دلیل تمدید قرارداد قلعه‌نویی مسائلی نامربوط به حوزه فوتبال است.

به شانزدهم مرداد سال ۱۳۹۸ بازگردیم؛ روزی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مقابل بازیکنان و مربیان تیم ملی والیبال جوانان ایران نشست تا برای‌ آن‌ها از آرمان‌هایش بگوید و ناگهان بحث و نگاهش را به سمت سرمربی این تیم و لزوم کنار گذاشتن مربیان خارجی در رشته‌های مختلف ورزشی برد.

آیت‌‌الله خامنه‌ای در این نشست گفت: «بنده توی کتم نمی‌رود که مربی خارجی لازم است. درباره‌ سرمربی ایرانی همیشه اعتقادم این بوده و واقعا معتقدم این مربی ایرانی برای کشور ما، باشگاه‌ها و مجموعه‌های ایرانی شایسته است. البته دخالتی نمی‌کنم، اما لزومی (به حضور مربی خارج) وجود ندارد. بعضی از مربی‌های خارجی خوب‌اند، بعضی‌شان خوب نیستند. پول هم زیاد می‌گیرند، توقع هم زیاد دارند، گاهی کار هم انجام نمی‌دهند. حالا بعضی‌ها بیخودی احساس لزوم می‌کنند و می‌خواهند این را اثبات کنند.»   

از سوی دیگر مهدی تاج، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و از نامدارترین چهره‌های نظامی و امنیتی ورزش ایران که شهریور ۱۴۰۱ و پس از کودتای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه شهاب‌الدین عزیزی خادم، دوباره صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را تصاحب کرد نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با نزدیک شدن به فرماندهان سپاه پاسداران و اعضای دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، جایگاهش را در سمت ریاست فدراسیون فوتبال تثبیت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دعوت از حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، برای حضور و سخنرانی در اردوی تیم ملی فوتبال ایران چند روز قبل از سفر به قطر برای حضور در جام ملت‌های آسیا، آخرین نمونه از این نوع رفتارهای مهدی تاج است. مدیری که پرونده‌های فساد مالی گوناگونی همچون تغییر دادن مبلغ قرارداد مارک ویلموتس از ۶۰۰ هزار یورو به شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، فروش تقریبا رایگان حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال به صداوسیما، دریافت حقوق‌های نجومی از فولاد مبارکه اصفهان، دریافت زمین رایگان در اطراف مصلای تهران و فروش آن به قیمت ۹۵۰ میلیارد تومان و پرداخت پاداش‌های غیرقانونی و دلاری به اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود، اما به دلیل نفوذ سیاسی و امنیتی او در نظام جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌یک از این پرونده‌ها به محکومیت قضایی منتهی نشده است.

در نتیجه اکنون می‌توان دلیل اصلی تمدید قرارداد با یک سرمربی ناکام و شکست‌خورده را درک کرد. تاج تلاش می‌کند تا برای ماندگاری و همچنین پیگیری نکردن پرونده‌های مالی‌اش، دستورهای آیت‌الله خامنه‌ای را به‌طور کامل اجرا کند و در میان مربیان ایرانی نیز وقتی چهره‌های شاخص مانند یحیی گل‌محمدی، علی دایی و جواد نکونام به پیشنهاد تاج جواب منفی می‌دهند، فردی بهتر از سرمربی باشگاه گل‌گهر سیرجان باقی نمی‌ماند که در بازی مقابل قطر با کنار گذاشتن مهدی قائدی، مفیدترین مهاجم ایران در این جام و اصرار به استفاده از بازیکنانی بی‌کیفیت مانند رامین رضاییان و سعید عزت‌اللهی، پازل جدید ناکامی‌های فوتبال ایران را تکمیل کرد.

بیشتر از فوتبال