پایان نمایش خیره‌کننده کوکو گاف در «اوپن استرالیا» با شکست برابر سوفیا کنین

این تنیس‌باز نوجوان، مدافع عنوان قهرمانی را شکست داد اما در بازی آخر به هموطن خود باخت

 کوکو گاف تنیس‌باز ۱۵ ساله آمریکایی - John DONEGAN / AFP

کوکو گاف در حالی استرالیا را ترک خواهد کرد که بیش از همیشه خود را شایسته رقابت در این میدان بزرگ می‌بیند؛ هرچند که او در آخرین نمایش خوب خود که در «ملبورن پارک» برگزار شد، چهارمین دور بازی را به هموطن آمریکایی‌اش، سوفیا کنین، واگذار کرد.   

این تنیس‌باز ۱۵ ساله  در تلاش بود تا به عنوان جوان‌ترین  بازیکنی که در ۱۵ سال اخیر به یک‌چهارم نهاییِ یک گرند اسلم رسیده است، شناخته شود و در آغاز این مسابقه در ورزشگاه مملو از جمعیت «ملبورن آرنا»، تنها یک سِت با این عنوان فاصله داشت. اما کنینِ ۱۴ امتیازی، ایده‌های دیگری داشت و در نهایت با نتیجه 6-7 (5) 6-3 6-0، شکست را به گاف تحمیل کرد و به پیروزی رسید.       

پیروزی گاف در برابر مدافع عنوان قهرمانی، نوامی اوساکا، بی‌تردید در روی کاغذ بهترین نتیجه او در مسیر تازه‌اش بود، اما اوساکای ژاپنی آنقدر ضعیف ظاهر شد که ارزیابی کیفیت بازی گاف نوجوان دشوار می‌کرد.

کنین که او نیز در ۲۱ سالگی یک ستاره در حال ظهور است، گاف را مجبور کرد که بیشتر توپ بزند، و برای دردسر‌های مختلف چاره‌جویی کند. اگر گاف سطحی را که در سِت نخست این رقابت از خود نشان داد، حفظ کند، بی‌تردید به زودی یک رقیب جدی برای رسیدن به بالاترین مقام‌ها خواهد بود.

گاف خود در این‌باره گفت: «موضوعی که بیش از همه به آن افتخار می‌کنم، این بود که چطور توانستم خودم را در میدان اداره کنم. اگرچه امروز 0-6 باختم، اما همچنان امیدوار بودم که مسابقه را ببرم. فکر نمی‌کنم احساس بدی از خود در مسابقه نشان داده باشم. فقط بهترین تلاشم را کردم. فکر می‌کنم چیزی که برای خودم خیلی شگفت‌آور است، این است که چقدر با آرامش پا به این رقابت‌ها گذاشتم. واقعا مضطرب نبودم. خوشحالم که اجازه نمی‌دهم موضوعی، بزرگ‌تر از آنی که هست، برایم جلوه کند.»

گاف به وضوح نسبت به چهارمین دور خود در رقابت‌های «ویمبلدون» و سومین دور در «اوپن آمریکا» پیشرفت کرده است. سِروها، بک‌هَند‌ها و وضعیت روانی-جسمانی او، در زمره بهتر‌ین‌ها بود.  

او افزود: «برنامه کوتاه‌مدت من پیشرفت است. الان در ۱۵ سالگی نمایش خوبی دارم. هنوز خیلی چیزها هست که می‌توانم در آنها بهتر باشم. حتی والدین و هم تیمی‌هایم باور دارند که می‌توانم بهتر شوم. فکر نمی‌کنم الان نزدیک قله باشم.»

گاف در دور نخست، نتیجه 2-4 را جبران کرد و به مرحله تساوی‌شکنی رسید، اما سه خطای دوبل در چهارمین بازی در دور دوم، به کنین کمک کرد که بازی را برگرداند و از آنجا به بع،د دیگر بازی به سود این تنیس‌باز ۲۱ ساله پیش‌رفت.  

گاف در پایان این رقابت با این که چشمانی اشک‌آلود داشت، گفت: «پیشامدهای خیلی خوبی برایم رخ داد. تماشاگران واقعا باعث تشویقم می‌شدند. تورنمنت عالی‌ای تجربه کردم. قطعاً از این که باختم ناراحتم. وقتی می‌بازم کمی طبیعی فکر می‌کنم، فقط کمی احساساتی هستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه قوانین «انجمن تنیس زنان»، گاف پیش از 16 مارس که به 16 سالگی می‌رسد، تنها اجازه حضور در یک تورنمنت دیگر را دارد که آن هم مسابقات اوپن «بی‌ان‌پی پاریباس» در «ایندین ولز» است.

صعود کنین در رده‌بندی بدون در نظر گرفتن جایگاه گاف صورت گرفت و او برای نخستین بار به جمع هشت بازیکن برتر یک گرند اسلم رسید.   

او هم با چشمانی اشک‌بار گفت: «فقط خیلی خوشحالم که برنده شدم. مسابقه سختی داشتم. می‌دانستم که او [گاف] خوب بازی می‌کند. واقعا خوشحالم از این که چطور توانستم احساساتم را کنترل کنم و برای هر امتیاز بجنگم. البته که او انگیزه زیاد و نام بزرگی دارد. فقط تلاش کردم نگذارم این موارد در کارم اثر بگذارد.»

کنین سال گذشته در مسابقات «اوپن فرانسه»، سرنا ویلیامز را شکست داد و اکنون نزدیک به کسب عنوان ۱۰ نفر برتر زنان است، اما تاکنون نامش بر سر زبان‌ها نبوده است.

اما این موضوع احتمالا این هفته تغییر کرد. کنین گفت: «می‌خواهم به همه نشان بدهم که چه کسی هستم، بهترین نمایش تنیسم را ارائه دهم، نشان دهم که چرا اینجا هستم و چرا شایستگی [بودن در این رقابت‌ها] را دارم، و همین کار را هم خواهم کرد.»

او در مرحله یک چهارم نهایی، نخست با انس جابر تونسی روبه‌رو خواهد شد که نمایش خوب خود را در این رقابت‌ها با پیروزی 7-6 (4) 6-1 بر حریف برنده ویلیامز، یعنی وانگ کیانگ، ادامه داد و تبدیل به نخستین زن عربی شد که به یک چهارم نهایی یک گرند اسلم می‌رسد.  

این تنیس‌باز ۲۵ ساله که در رتبه ۷۸ قرار دارد، جوهانا کونتا، کارولین گارسیا، و کارولین وزنیاکی را در مرحله نهایی مسابقات «دین» شکست داده است و اکنون نیز وانگ را پشت سر گذاشت.

نایب قهرمان سال پیش، پترا کویتووا، با پیروزی بر ماریا ساکاری از یونان با نتیجه 6-7 (4) 6-3 6-2، به جمع هشت تنیس‌باز برتر این رقابت‌ها پیوست.

پی‌اِی

بیشتر از ورزش