دو انفجار پیاپی در پاکستان در آستانه انتخابات؛ ۲۴ نفر کشته شدند

در هر دو انفجار، دفتر نامزدهای انتخابات هدف قرار گرفت

گشت‌زنی نیروهای ارتش پاکستان در خیابانی در پیشاور، یک روز قبل از انتخابات‌ ۸ فوریه‌ــ ABDUL MAJEED/AFP

مقام‌های محلی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند در پی دو انفجار که در نزدیکی دفتر نامزدهای انتخابات در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان رخ داد، دست‌کم ۲۴ نفر کشته و نزدیک به از ۴۰ تن زخمی شده‌اند. 

جان اچکزی، سخنگوی دولت ایالت بلوچستان، گفت که اولین انفجار بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی در دفتر اسفندیار کاکر، نامزد مستقل انتخابات مجلس، در شهرستان پیشین ایالت بلوچستان در جنوب‌غربی پاکستان رخ داد که در آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته و نزدیک به ۲۵ تن زخمی شدند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر پلیس گفت: «تحقیق اولیه نشان می‌دهد که عامل یک انفجار یک بمب مغناطیسی دست‌ساز بود که روی یک موتورسیکلت جاسازی شده بود.»

انفجار دوم با کمی فاصله زمانی از یکی از دفاتر سیاسی حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در شهرستان قلعه سیف‌الله در ایالت بلوچستان گزارش شد که به گفته پلیس پاکستان در این انفجار دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میر زبیرخان جمالی، وزیر موقت ایالت بلوچستان پاکستان، دقایقی پس از این انفجار، ضمن عرض تسلیت، به رسانه‌ها تاکید کرد: «دشمنان پاکستان به دنبال ایجاد بی‌ثباتی قبل از انتخابات‌اند اما فرایند انتخابات تحت تاثیر چنین حملاتی قرار نخواهد گرفت.»

انتخابات مجلس پاکستان قرار است روز پنجشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) برگزار شود. در این انتخابات، دست‌کم ۴۴ حزب سیاسی بر سر کسب ۲۶۶ کرسی مجلس برای مردان و ۷۰ کرسی برای زنان و اقلیت‌ها رقابت خواهند کرد. 

دو ایالت بلوچستان و خیبرپختونخوا پاکستان در جنوب‌غربی پاکستان از ایالت‌های ناآرام این کشور محسوب می‌شود که در ماه‌های گذشته صحنه حملات گسترده تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و دولت اسلامی داعش بوده است. 

مقام‌های پاکستان معتقدند که تروریست‌ها با تشدید این حملات در آستانه برگزاری انتخابات سراسری پاکستان، در تلاش‌اند به این روند دموکراتیک ضربه بزنند. 

روز دوشنبه ۱۶بهمن (۵ فوریه) نیز در پی حمله‌ای تروریستی به یک پاسگاه پلیس در ایالات خیبرپختوانخوا در شمال‌غربی پاکستان، دست‌کم ۱۰ افسر پلیس پاکستان کشته و شش تن زخمی شدند. 

رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های پلیس این کشور گزارش دادند که بیش از ۳۰ تروریست حوالی ساعت ۳ بامداد به یک پاسگاه پلیس در منطقه درابان در شمال غربی پاکستان در منطقه ناآرام خیبرپختونخوا حمله کردند و با شلیک‌های پیاپی، وارد ساختمان پاسگاه شدند.

انتخابات سراسری پاکستانی در حالی برگزار می‌شود که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رقیب جدی نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ، در زندان است و به‌تازگی طی سه حکم از دادگاه‌های جداگانه در پاکستان، به اتهام‌های مختلف به ۱۰، ۱۴ و ۷ سال حبس محکوم شده است.

عمران خان خود از شرکت در انتخابات محروم است؛ با این حال اعضای حزب او تلاش دارند در صحنه رقابت باقی بمانند اما در دو هفته گذشته دست‌کم سه عضو حزب عمران خان هم در حملات مسلحانه کشته شده‌اند.

دفتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در آستانه انتخابات پارلمانی در پاکستان گفت که دستاوردهای دموکراتیک پاکستان در ۱۵ سال گذشته با پشت سر گذاشتن بسیاری چالش‌های امنیتی و اقتصادی و به‌سختی به دست آمده است و باید با دقت از آن‌ها محافظت شود.

بیشتر از جهان