کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان: طالبان هزاران نفر را زندانی کرده‌اند

دسترسی به زندان‌های زیرمجموعه سازمان استخبارات (اطلاعات) رژیم طالبان دشوار است

کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان روز یکشنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزاران نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان در زندان‌‌های طالبان به سر می‌برند.  

در بیانیه این کمیته هشدار داده شد که این زندانیان تحت «شکنجه» قرار دارند و «از سازمان ملل متحد، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی» درخواست شده است تا «نظارت بر زندان‌های گروه طالبان به‌ویژه زندان‌های تحت کنترل سازمان استخبارات (اطلاعات) این گروه را افزایش دهند و برای کمک به آزادی فوری هزاران نظامی پیشین اقدام کنند».

این درخواست کمیته حمایت از نظامیان پیشین در حالی مطرح می‌شود که رژیم طالبان نظارت و دسترسی به زندان‌ها را به پایین‌ترین سطح رسانده و دسترسی به زندان‌های زیر مجموعه سازمان استخبارات این رژیم هم دشوارتر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از افرادی که در زندان‌های سازمان استخبارات طالبان زندانی بوده‌اند، ادعا می‌کنند هدف ضرب‌وشتم، شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌ و به اعتراف اجباری وادار شده‌اند؛ اما طالبان این ادعاها را رد می‌کنند و امکان نظارت بر زندان‌هایشان را هم فراهم نمی‌کنند.  

کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان از جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا و کنگره این کشور خواست تا در شرایط دشوار داخل افغانستان و ایران و پاکستان نظامیان پیشین را تنها نگذارند.  

این کمیته ضمن استقبال از نشست هفته گذشته کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در مورد وضعیت نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان، از آمریکا درخواست کرد برای نظامیان پیشین افغانستان به‌ویژه زنان نظامی ویزای بشردوستانه صادر کند تا از دشواری‌های زندگی این قشر کم شود.  

این کمیته در بیانیه‌اش، تنها گزینه برای حل بنیادی مسئله افغانستان را پایان «حکومت ظالمانه و دهشت‌بار» طالبان می‌داند و معتقد است که باید «حکومتی مشروع، دموکراتیک و غیر متمرکز» در افغانستان ایجاد شود. در بیانیه ذکر شده است: «ما از همه شهروندان افغانستان انتظار داریم فداکاری‌ها و جانفشانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پيشين افغانستان را نادیده نگیرند و در برابر بازداشت و کشتار نظامیان پیشین کشور ساکت ننشینند.» 

کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان وضعیت این گروه از نظامیان افغانستان را از نظر بازداشت، شکنجه، آزار و اذیت و قتل آنان در رژیم طالبان پیگیری می‌کند. این کمیته نوامبر ۲۰۲۳ از طرف پنج هزار نظامی حکومت پیشین افغانستان نامه‌ای به کنگره آمریکا فرستاد و خواستار توجه جدی به وضعیت این نیروها شد.  

طالبان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با سرنگونی حکومت تحت حمایت غرب در افغانستان به قدرت رسیدند. پس از روی کار آمدن این گروه، بسیاری از مقام‌ها و نیروهای نظامی افغانستان از ترس حملات تلافی‌جویانه طالبان افغانستان را ترک کردند و شماری هم مخفیانه زندگی می‌کنند و می‌کوشند از این کشور خارج شوند. بسیاری از نظامیان سابق افغانستان اینک در ایران و پاکستان به سر می‌برند و اکثر آنان برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌هایشان به کارهای سخت تن می‌دهند. 

این در حالی است که در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی این گروه، فرمان عفو عمومی صادر کرد؛ اما نیروهای طالبان عموما این فرمان را نادیده گرفتند. 

بیشتر از جهان