بولتون با ادامه فشار بر بایدن خواستار حمله مستقیم آمریکا به ایران شد

بولتون: مقام‌های جمهوری اسلامی با کشتن آمریکایی‌ها از خط قرمز ایالات متحده عبور کردند و تا زمانی که ما از خطوط قرمز آن‌ها عبور نکنیم، آن‌ها موضوع را جدی نمی‌گیرند

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، بار دیگر از دولت بایدن خواست که مجوز «حمله مستقیم به ایران» را صادر کند، تا بدین طریق آن‌طور که او می‌گوید پیامی به جمهوری اسلامی داده شود.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، شامگاه جمعه ۲ فوریه (۱۳ بهمن) در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس حملات «تلافی‌جویانه» ارتش ایالات متحده را «کار درستی» ارزیابی کرد، اما تاکید کرد که آن را «کافی» نمی‌داند.

بولتون با اشاره به مرز‌های جغرافیایی ایران به‌عنوان «خط قرمز» جمهوری اسلامی، گفت: «آن‌ها [مقام‌های جمهوری اسلامی] با کشتن آمریکایی‌ها از خط قرمز آمریکا عبور کردند و تا زمانی که ما از خطوط قرمز آن‌ها عبور نکنیم، به این مسئله به‌عنوان یک مشکل جدی نگاه نخواهند کرد.»

به گفته سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، «اهداف زیادی» در داخل ایران وجود دارد از‌جمله پایگاه‌های سپاه قدس و سامانه‌های دفاع هوایی که با نابودی آن‌ها، پیام مورد نظر او به مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال می‌شود. جان بولتون در این مصاحبه تاکید کرد چنانچه دولت ایران پیام واشنگتن را دریافت نکرد، آمریکا می‌تواند حمله‌های بیشتری در خاک ایران انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا در آخرین ساعات شامگاه جمعه، ۲ فوریه (۱۳ بهمن)، در واکنش به حمله پهپادی یکشنبه گذشته شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه که به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی انجامید، مواضع این شبه‌نظامیان را در ۸۵ مکان هدف حمله هوایی قرار داد.

تاخیر واکنش بایدن به کشته شدن سربازان آمریکایی، انتقادهای زیادی را در میان جمهوری‌خواهان ایالات متحده برانگیخت.

با این‌که کاخ سفید در بیانیه‌ای این حملات را «موفقیت‌آمیز» خوانده است، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس به انتقاد از بایدن پرداخت و نوشت: «ناکامی بایدن در هر درجه‌ای از بازدارندگی علیه ایران در اقدامات امروز [جمعه] به اوج خود رسید. کشتن آمریکایی‌ها خط قرمزی است که نه با حمله به گروه‌های نیابتی، بلکه با حمله مستقیم به ایران باید پاسخ داد.»

به گفته جان بولتون، جمهوری اسلامی ایران با آموزش، حمایت مالی و نظامی از گروه‌های نیابتی‌اش از‌جمله حوثی‌ها، حماس، حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه در عراق، از آن‌ها به نفع خود استفاده می‌کند.

مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ چندی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز، حملات ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ علیه حوثی‌ها را تهدیدی علیه حاکمان جمهوری اسلامی ندانست و تاکید کرد باید به‌طور مستقیم پایگاه‌های دفاع هوایی در ایران را هدف قرار داد.

او همچنین مدعی شد که حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل بخشی از برنامه ایران بوده است، حمله‌ای که به گفته اسرائیل، هزار و ۲۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰ نفر گروگان داشت. پس از این حمله غافلگیرانه، اسرائیل در واکنشی تلافی‌جویانه با اعلام جنگ علیه حماس، نوار غزه را هدف حمله‌های سنگین هوایی و زمینی قرار داد. این جنگ که وارد چهارمین ماه خود می‌شود به آوارگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن در نوار غزه و کشته شدن بیش از ۲۶ هزار نفر، اغلب غیرنظامی، منجر شده است.