پدر پویا بختیاری از زندان آزاد شد

فشار نهادهای امنیتی بر خانواده جانباختگان سرکوب اعتراضات سراسری آبان ماه ادامه دارد

منوچهر بختیاری یک ماه در بازداشت نیروهای امنیتی بود. عکس: اینستاگرام

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، صبح امروز، شنبه، گزارش داده است که پدر و عموی پویا بختیاری از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده‌اند.

پویا بختیاری یکی از افرادی بود که در اعتراضات سراسری آبان 98 در شهر کرج با شلیک نیروهای نظامی و امنیتی کشته شد.

به گزارش هرانا منوچهر و آصف بختیاری، پدر و عموی این جانباخته، شامگاه چهارشنبه، 2 بهمن از زندان آزاد شده‌اند.

خانواده پویا بختیاری دو روز قبل از برگزاری مراسم چهلم فرزندشان با یورش شبانه نیروهای امنیتی در نیمه‌شب 3 دی‌ماه، دستگیر و به زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

از جمله افراد دستگیر شده، پدر، مادر، خواهر، دو عمو و گروهی دیگر از بستگان این جانباخته بودند. پیش از دستگیری، نیروهای وزارت اطلاعات با احضار پدر پویا بختیاری از او خواسته بودند تا از برپایی مراسم یادبود برای فرزندش منصرف شود. اصرار خانواده بختیاری برای برگزاری مراسم در روز 5 دی‌ماه نهایتا منجر به دستگیری آن‌ها شد.

به‌رغم دستگیری خانواده و بستگان پویا بختیاری، گروهی از مردم با حضور در آرامگاه او در بهشت‌ سکینه کرج یاد پویا را گرامی داشتند. نیروهای امنیتی از روز چهارشنبه با حضور در میادین و خیابان‌های چندین شهر و محاصره گورستان بی‌بی‌سکینه کوشیدند تا جلوی هرگونه اعتراض و راهپیمایی را بگیرند. در جریان این مراسم چندین نفر نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز 17 دی‌ماه، دو هفته پس از این دستگیری‌ها، مادر، خواهر و یکی از عموهای پویا بختیاری از زندان آزاد شدند ولی پدر و عموی دیگر او، تا دیروز در بازداشت غیرقانونی قرار داشتند.

پیش‌تر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، خانواده آقای بختیاری را «ضدانقلاب» توصیف کرده و گفته بود که کاری به این که آن‌ها خانواده چه کسی هستند نداریم. اسماعیلی گفته بود، دستگیری اعضای خانواده آقای بختیاری به درخواست شورای تامین استان البرز انجام شده، چرا که به‌زعم این شورا، برپایی مراسم چهلم پویا بختیاری مصداق «اقدام علیه امنیت ملی» است.

بنا به اعلام خبرگزاری رویترز، در اعتراضات آبان‌ماه 98، حدود 1500 نفر از شهروندان ایرانی به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده‌اند. مقام‌های رسمی در ایران هنوز از اعلام رقم رسمی کشته‌شده‌ها سر باز می‌زنند. قوه قضاییه ایران نیز می‌گوید اعلام این آمار به نظر شورای عالی امنیت ملی بستگی دارد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز تاکنون تعداد کشته‌شده‌ها را اعلام نکرده است.

این شورا، 10 روز پس از سرکوب اعتراضات، گزارشی محرمانه به علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ارائه کرد و در آن چگونگی بروز اعتراضات و نحوه سرکوب آن را توضیح داد. این گزارش در رسانه‌ها منتشر نشده و تنها پاسخ کوتاه رهبر جمهوری اسلامی به شکل گسترده بازتاب داده شده است.  

بیشتر از