شی جین‌پینگ اعتبارنامه سفیر طالبان در پکن را پذیرفت

چین نخستین کشوری است که رئیس‌جمهوری آن اعتبارنامه سفیر طالبان را در برنامه رسمی پذیرفت

مولوی اسدالله بلال کریمی، سفیر طالبان در پکن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین-QaharBalkhi/X@

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، اعتبارنامه مولوی اسدالله بلال کریمی، سفیر رژیم طالبان در پکن، را پذیرفت. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم طالبان، در اطلاعیه‌ای گفت سفیر این گروه در پکن، همراه با سفرای ۴۱ کشور دیگر، اعتبارنامه‌های خود را در مراسمی که در تالار بزرگ مردم در پکن برگزار شد، به شی جین پینگ تقدیم کردند.

اسدالله بلال کریمی حدود دو ماه پیش از طرف وزارت خارجه رژیم طالبان به جای سید محی‌الدین سادات، به‌عنوان سفیر این گروه به پکن فرستاده شد. کریمی پس از ورود به چین، اعتبارنامه خود را به هونگ لی، رئیس عمومی تشریفات وزارت خارجه چین، تسلیم کرد، اما پس از دو ماه کار در پکن، شی جین پینگ اعتبارنامه او را در کنار سفرای دیگر کشورها در مراسمی رسمی پذیرفت.

در اواخر شهریور امسال، ژائو شنگ، سفیر جدید چین برای افغانستان، اعتبارنامه خود را در مراسمی رسمی به ملا محمدحسن آخوند، نخست‌‎وزیر رژیم طالبان، تقدیم کرد و طالبان از او با برگزاری تشریفات ویژه‌ای در دفتر ارگ شاهی استقبال کردند. این اقدام باعث شد تا شماری از کارشناسان طالبان، از تقویت روابط و افزایش اعتماد دوجانبه میان رژیم طالبان و حکومت چین سخن بگویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه سخنگوی وزارت خارجه طالبان در مورد سپردن اعتبارنامه سفیر این گروه به شی جین پینگ آمده است: «رئیس‌جمهوری شی جین پینگ، در جریان پذیرفتن اعتمادنامه کریمی به‌عنوان سفیر کبیر و نماینده ویژه امارت اسلامی، به او خوش‌آمد گفت و آرزوی موفقیت کرد.»

در مراسم سپردن اعتبارنامه‌های سفرای ۴۱ کشور از جمله سفیر رژیم طالبان به رئیس‌جمهوری چین، مولوی اسدالله بلال کریمی، با وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز ملاقات کرد. وانگ یی در آوریل ۲۰۲۲ در سفری از پیش اعلام‌نشده به کابل و در دیدار با مقام‌های طالبان، به این گروه وعده داد که روابط افغانستان و چین را در بخش‌های مختلف از جمله تجارت و اقتصاد توسعه دهد.

چین نخستین کشوری در جهان است که رئیس‌جمهوری آن اعتبارنامه سفیر طالبان را در مراسم رسمی و در کنار دیگر سفرای کشورهای جهان پذیرفته است. هرچند چین رژیم طالبان را به‌رسمیت نشناخته است، اما امضای قراردادهای بلندمدت از طرف شرکت‌های چینی با رژیم طالبان برای استخراج معادن مس، نفت و طلا در افغانستان باعث گسترش روابط میان کابل و پکن شده است.

وزارت خارجه طالبان طی دو سال و پنج ماه سلطه این گروه بر افغانستان، سعی کرد سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در سراسر جهان را به تصرف خود درآورد و طی این مدت، حدود ۱۴ کشور از جمله ایران، پاکستان، قطر، چین، روسیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و چند کشور دیگر نمایندگان و دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.

طالبان که مدعی‌اند رژیمشان شرایط به‌رسمیت شناخته شدن به‌عنوان دولت رسمی افغانستان را دارد، از طرف سازمان‌های مدافع حقوق بشری و دولت‌های جهان به نقض گسترده حقوق بشر، همکاری با گروه‌های تروریستی بین‌المللی و پناه دادن به آنان و همچنین ایجاد حکومت انحصاری متهم‌اند. سازمان ملل متحد و رهبران بسیاری از دولت‌های جهان به‌طور واضح گفته‌اند تا زمانی که در افغانستان حکومت فراگیر، پاسخگو و متعهد به ارزش‌های حقوق بشری شکل نگیرد، حاکمیت در این کشور را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

بیشتر از جهان