خیز آمریکا برای حفاظت از نظام بانکی عراق؛ بانک الهدی و مالک آن تحریم شدند

بنا به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک الهدی در پولشویی و تسهیل کمک‌رسانی مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کتائب حز‌ب‌الله نقش داشته است

وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، از اعمال تحریم‌هایی علیه «بانک الهدی» در عراق و مالک آن بابت تسهیل «پولشویی» و هموار کردن مسیر حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران از «فعالیت‌های تروریستی» خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شبکه مقابله با جرائم مالی ایالات متحده، نهادی وابسته به این وزارت‌خانه، با هدف «محافظت از نظام بانکی و مالی عراق» در برابر هر گونه «سوءاستفاده»، تدبیری اندیشیده است که دسترسی بانک الهدی را به نظام مالی ایالات متحده قطع، و نیز موسسه‌ها و نهادهای مالی داخلی را از باز کردن و داشتن حساب‌های طرف معامله با این بانک منع، و مالک آن را نیز مشمول تحریم می‌کند.

در راستای مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر جرائم مالی در داخل و خارج از آمریکا، «شبکه مقابله با جرائم مالی» این کشور وظیفه جمع‌آوری و بررسی اطلاعات مرتبط با معاملات مالی را برعهده دارد.

همزمان، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، نهادی وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور، بانک الهدی را «مجرای اصلی پولشویی» و تسهیل‌کننده حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی ایران از «فعالیت‌های تروریستی» معرفی کرده است.

بنا به ادعای این نهاد آمریکایی، حمد الموسوی، مالک و رئیس هیئت‌مدیره بانک الهدی، از گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی ایران در عراق حمایت کرده است. همچنین، بانک الهدی از ظرفیت دسترسی خود به دلار آمریکا برای حمایت از نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و کتائب حز‌ب‌الله استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم، با اشاره به «پیشرفت چشمگیر عراق در «برچیدن فعالیت‌های غیرقانونی» از نظام مالی خود، گفت که بازیگران منطقه همچنان جویای سوء‌استفاده از اقتصاد عراق برای انتقال پول‌هایی‌اند که صرف اقدامات غیرقانونی می‌شود.

اشاره او به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که گفته می‌شود از طریق نظام بانکی عراق به دلار آمریکا و نظام مالی بین‌المللی دسترسی داشته است.

بنا به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، الموسوی در حراج‌های ارزی بانک مرکزی عراق، از افراد نسبتا آگاه و غیروابسته برای خرید دلار آمریکا استفاده کرده است. گفته می‌شود که او با استفاده از مدارک شناسایی این افراد توانسته است محدودیت‌های خرید ارز را دور بزند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده که بانک الهدی از زمان تاسیس، با استفاده از اسناد جعلی دست‌کم شش میلیارد دلار حواله بانکی با خارج از عراق جابه‌جایی داشته است.

طبق مقررات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، کلیه معاملات با این بانک و مالک آن در ایالات متحده ممنوع است. افزون بر این، موسسات مالی غیرآمریکایی و سایر اشخاصی که در معاملات یا فعالیت‌های خاصی با بانک الهدی و حمد الموسوی مشارکت می‌کنند، ممکن است خود را در معرض خطر تحریم قرار دهند یا مشمول اقدامات اجرایی شوند.

آمریکا هفته گذشته نیز شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و چند تن از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق را بابت کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.