تشبیه بحران آب و هوا به حملات یازده سپتامبر

ال گور بحران تغییرات آب وهوایی را با نبرد دانکرک و حمله یازده سپتامبر مقایسه کرد

ال‌گور در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس این سخنان را مطرح کرد-FABRICE COFFRINI / AFP

ال گور از دولت‌ها و نخبگان جهان خواسته است كه در مقابله با بحران آب و هوا، جدی‌تر اقدام کنند. او این بحران را با برخی از بزرگ‌ترین جنگ‌های تاریخ و حملات تروریستی 11 سپتامبر مقایسه کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، که کنشگر نوجوان، گرتا تونبرگ، شاهزاده چارلز و دونالد ترامپ در آن حضور داشتند، این مقایسه‌ها را مطرح کرد.

او گفت: «مسئولیتی که امروز برعهده انسان‌های زنده است، باورهای اخلاقی ما را به چالش می‌کشد. این نبرد ترموپیل است. این نبرد آزینکورت است. این نبرد آردنن است. این نبرد دانکرک است. این 11 سپتامبر است. به همین خاطر ما باید به پا خیزیم.»

آقای گور از سال 2000 که انتخابات ریاست جمهوری را باخت، فعال محیط زیست فعال بوده است و مستند «یک حقیقت ناخوشایند» را درباره تغییرات آب و هوا نوشت که در سال 2006 منتشر شد.

او افزود که بحران آب‌ وهوا سریع‌تر از آنچه مردم تصور می‌کنند تشدید شده و جهان در حال حاضر فاقد اراده سیاسی برای رسیدگی به این وضعیت اضطراری است.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وقتی از آقای گور سئوال شد كه آیا چیزی وجود دارد که او را به آینده تغییرات آب وهوا امیدوار کند، او در پاسخ گفت: «نسل جوان منبع امید است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تقدیر از گرتا تونبرگ به دلیل فعالیت‌هایش گفت: «یک بار دیگر ، از فراخوان قوی و هوشیارکننده او برای اقدام در این زمینه متأثر شدم. هیچ کسی مانند او حقیقت را به اربابان قدرت نمی‌گوید.»

خانم تونبرگ در این نشست سخنرانی صریحی كرد و از رهبران جهان به خاطر رسیدگی نکردن به شرایط اضطراری آب و هوا به شدت انتقاد کرد.

او بدون بردن نام افراد گفت: «نمی‌دانم درباره دلیل این که هیچ اقدامی نکردید و آگاهانه فرزندانتان را رها کردید تا با بحران آب و هوا روبه‌رو شوند، چه چیزی به آن‌ها خواهید گفت؟ این که، به نظر می‌رسید اقدام در این زمینه به ضرر اقتصاد بود و بنابراین تصمیم گرفتیم ایده تضمین شرایط زندگی برای نسل‌های آینده را کنار بگذاریم، بدون آنکه حتی کوچک‌ترین تلاشی بکنیم؟ خانه ما هنوز در آتش می‌سوزد. انفعال شما هر لحظه باعث شعله‌ورتر شدن این آتش می‌شود. ما همچنان به شما می‌گوییم که بترسید و طوری رفتار کنید که انگار فرزندانتان را بیش از هر چیز دیگری دوست دارید.»

سخنرانی او دقایقی پس از سخنرانی ترامپ بود كه در آن، فعالان حوزه آب و هوا را ترسانندگان و پیامبران عذاب نامید.

ترامپ گفت: «این ترساننده‌ها همیشه یک چیز می‌خواهند - قدرت مطلق برای تسلط و کنترل بر همه جنبه‌های زندگی ما و تغییر دادن آن.»

او در حالی که به دستاورهای اقتصادی دولت خود می‌بالید، گفت دلایلی برای خوش‌بین بودن وجود دارد. سپس اعلام کرد که دولت آمریکا در یک طرح ابتکاری، برای حفظ و احیای یک تریلیون درخت مشارکت خواهد کرد.

© The Independent