بازداشت سه خبرنگار در یک هفته؛ طالبان از گردش آزاد اطلاعات هراس دارند

در یک سال گذشته ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران به دست طالبان گزارش شده است

احمد جواد رسولی (سمت راست)، عبدالحق حمیدی و احسان اکبری (سمت چپ) سه تن از روزنامه‌نگاران که به تازگی از سوی طالبان بازداشت شدند - AFJC

مرکز خبرنگاران افغانستان تایید کرده است که احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری کیودو ژاپن، به دست ماموران اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در کابل بازداشت شده است. او سومین خبرنگاری است که در یک هفته گذشته به دست طالبان بازداشت می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان یکشنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه)، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی جدی از بازداشت این خبرنگاران، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط خبرنگاران زندانی شد. این نهاد از رژیم طالبان خواست که به قانون رسانه‌های افغانستان احترام بگذارد و به روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد پایان دهد.

یک عضو خانواده احسان اکبری به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که او چهارشنبه، ۲۷ دی، در کابل بازداشت شده است. سید امیر اکبری، برادر احسان اکبری، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: «روز چهارشنبه احسان را به مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت احضار و سپس بازداشت کردند. صبح روز بعد، کارمندان استخبارات (طالبان) احسان را با خود به دفتر خبرگزاری کیودو در شهر نو کابل بردند و لپ‌تاپ و دوربین عکاسی او را ضبط کردند و او را مجبور می‌کنند به خانه‌اش زنگ بزند که موبایل هوشمند‌ش را به کارمندان استخبارات که به درخانه می‌روند، تحویل دهند.»

در یک هفته گذشته، این سومین رویداد بازداشت خبرنگاران است که رسانه‌ای شده است. جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، خبرنگاران خبرگزاری گردش اطلاعات، از دیگر روزنامه‌نگارانی‌اند که  چهارشنبه گذشته، ۲۷ دی، به دست ماموران اداره استخبارات طالبان در کابل بازداشت شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز خبرنگاران افغانستان شنبه، ۳۰ دی (۲۰ ژانویه)، اعلام کرد که نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان، احمدجواد رسولی و عبدالحق حمیدی را احضار و بازداشت کرده‌اند.

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان، به نقل از یکی از اعضای خانواده حمیدی آمده است: «چهارشنبه ۲۷ دی از یک  شماره ناشناس به عبدالحق زنگ زده‌‌اند و از او خواسته‌اند  که روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح همراه با جواد رسولی به استخبارات برود. وقتی آن‌ها به استخبارات می‌روند، بازداشت می‌شوند و تحت بازجویی قرار می‌گیرند.» 

در این بیانیه همچنین آمده است که عبدالحق حمیدی با نیروهای استخبارات طالبان به خانه‌اش رجوع می‌کند تا تلفن خود را بگیرد، و به همسرش می‌گوید که به‌ دلیل کار خبرنگاری، استخبارات طالبان آن‌ها را بازجویی می‌کند. 

این دو خبرنگار پس از گذراندن چهار روز در زندان طالبان و سپردن «تعهدنامه» به آنان، شنبه، ۳۰ دی (۲۰ ژانویه)، آزاد شدند.

با این حال، مرکز خبرنگاران افغانستان از ریاست عمومی استخبارات طالبان خواسته است که به روند بازداشت گسترده خبرنگاران که باعث تشدید ترس و خودسانسوری خبرنگاران و رسانه‌های آزاد شده است، پایان دهد و بگذارد خبرنگاران مطابق با قانون رسانه‌ها که حکومت طالبان نیز آن را مجاز و اجراشدنی دانسته است، فعالیت کنند.

بنا به قانون رسانه‌های همگانی افغانستان، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزادند و مسئولان نباید در کار آن‌ها محدودیت ایجاد، یا آنان را تهدید کنند، بلکه باید از آن‌ها حمایت کنند.

به گفته مسئولان مرکز خبرنگاران افغانستان، احسان اکبری در حالی بازداشت شده است که طبق قانون رسانه‌های همگانی، شکایات از خبرنگاران و رسانه‌ها باید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری شود. اما این کمیسیون در عمل به حاشیه رفته است و اداره استخبارات با بازداشت خودسرانه خبرنگاران، به سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد ادامه می‌دهد.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، از تمام روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها خواستند که دستورها و مقررات این گروه را در تهیه گزارش‌ها و خبرها رعایت، و از انتشار اخباری که «منافع ملی» (یا در واقع «منافع گروه طالبان») را  تهدید می‌کند، خودداری کنند. 

بر اساس آمارهای مرکز خبرنگاران افغانستان، در سال گذشته میلادی در افغانستان ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران، از جمله ۶۱ نمونه بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای،  ثبت شده است. در کنار بازداشت‌های اخیر، دو خبرنگار دیگر، امین‌الله عالمی، مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریب، و سلطان‌عی جوادی مدیرمسئول رادیو نسیم در دایکند، نیز از ماه‌ها پیش در زندان طالبان به‌سر می‌برند.