کاهش تنش میان تهران و اسلام‌آباد؛ کابینه پاکستان با ازسرگیری تعاملات دیپلماتیک با ایران موافقت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که «اسلام‌آباد خواهان گسترش تنش‌ها نیست و برداشت مشابهی از رویکرد تهران دارد»

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پاکستان و اقدام متقابل اسلام‌آباد در ارسال موشک به خاک ایران طی روزهای گذشته که به گفته طرفین مقر گروه‌های تروریستی را هدف گرفت، اکنون به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدود زیادی کاهش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که حملاتش علیه پایگاه جیش‌العدل در خاک پاکستان صورت گرفت، اما مقام‌های پاکستانی این ادعا را رد و آن را «حمله به غیرنظامیان» توصیف کردند. پس از پاسخ تند و اعتراض شدید مقام‌های سیاسی و امنیتی پاکستان، سفیر این کشور در تهران به اسلام‌آباد فرا خوانده شد و از ورود سفیر ایران به پاکستان جلوگیری به عمل آمد.

با این حال، با فاصله کوتاهی و البته پس از انتقام‌گیری پاکستان با حمله به خاک ایران، تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط مشترک و عادی‌سازی روابط میان تهران و اسلام‌آباد از سر گرفته شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان، روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اشاره به آرمان‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم، بر «همکاری و برادری» دو کشور تاکید کرد.

زهرا ممتاز بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، نیز اعلام کرد: «اسلام‌آباد خواهان گسترش تنش‌ها نیست و برداشت مشابهی از رویکرد تهران دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مقامات دو کشور عراق و پاکستان پس از حمله‌های موشکی سپاه پاسداران به خاک کشورشان با عنوان «حمله به مقر موساد و داعش»، به‌تندی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به‌دلیل نقض حریم هوایی و سرزمینی کشورهایشان انتقاد کرده بودند و عراق شکایتی رسمی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت کرد.

در سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان با چشم‌پوشی از تعرض به خاک ایران و کشته شدن چندین نفر بر اثر حمله موشکی پاکستان، در گفت‌وگو با وزیر خارجه پاکستان بر «اهمیت جایگاه اسلام‌آباد در سیاست خارجی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» تاکید کرد.

او روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود که نیروهای مسلح ایران ضمن تاکید بر احترام به حق حاکمیت پاکستان، «مقرهای گروه تروریستی جیش‌الظلم» را در این کشور هدف قرار دادند.

پس از این اظهارات، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در حادثه روز سه‌شنبه قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان سیستان و بلوچستان با مشاهده آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به سمت خاک ایران جهت انجام عملیات تروریستی دیگری مانند اقدام جنایتکارانه راسک، به عملیات پیشگیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقراری آنان در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی اقدام کرد.»

خبرگزاری دولتی ایسنا نیز روز شنبه در گزارشی درباره جزئیات این حمله اعلام کرد: «نقطه هدف عملیات، مقر فرماندهی و آموزش تروریست‌ها در عمق ۴۳ کیلومتری خاک پاکستان بوده و ۲۰ نفر از اعضای گروهک‌های تروریستی به هلاکت رسیده‌اند. پس از آن نیز ارتش پاکستان مناطق آلوده را تصرف و پاکسازی نهایی کرده است.»

درباره تحولات مرتبط با این موضوع نیز روزنامه پاکستانی داون روز شنبه در گزارشی نوشت که کمیته امنیت ملی این کشور در روز جمعه اقدام به سمت کاهش تنش‌ها بین پاکستان و ایران را تایید و بر تعهد خود برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی متقابل تاکید کرده است.

 به گزارش این رسانه،‌ در این نشست با حضور روسای ستاد کل ارتش و روسای سازمان‌های اطلاعاتی اعلام شد که «لازم است از کانال‌های ارتباطی برای رفع نگرانی‌های امنیتی در راستای منافع کلان صلح و ثبات منطقه استفاده شود.»

پس از نشست کمیته امنیت ملی پاکستان، اعضای کابینه این کشور با تصمیم نهایی رهبران سیاسی و نظامی برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفیران دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر موافقت کرد.

روز جمعه نیز سفارت پاکستان در ایران در پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «پاکستان همواره در پستی‌ها و بلندی‌ها کنار ایران ایستاد. همکاری و اعتماد دوجانبه میان دو کشور برادر، در یک فضای پیچیده منطقه‌ای، برای برقراری صلح و ثبات اهمیتی حیاتی دارد.»

در حالی که وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرده بود که ارتش این کشور «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» را در مرز ایران و پاکستان هدف قرار داده است و ارتش پاکستان در بیانیه‌ای مدعی شد «هیچ غیرنظامی یا نظامی ایرانی در حمله به نقطه مرزی جنوب‌شرق ایران هدف قرار نگرفتند»، برخی گزارش‌ها خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

ادعای پاکستان درباره کشته نشدن شهروندان ایران در اثر حمله موشکی، روایتی است که مورد تایید مقام‌های جمهوری اسلامی نیز قرار گرفت. درحالی که بسیاری از اهالی و متولدین استان سیستان‌ و بلوچستان در ایران همچنان از دریافت شناسنامه و هویت ایرانی بی‌بهره مانده‌اند، مقامات امنیتی و نظامی حکومت ایران تمام کشته‌شدگان بر اثر حملات نظامی ارتش جمهوری اسلامی پاکستان به خاک ایران را «پاکستانی و غیرایرانی» معرفی کرده‌اند.

این ادعاها با اعتراض گسترده خبرنگاران و فعالان سیاسی ساکن ایران در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و آن‌ها با اشاره به حضور صدها هزار شهروند ساکن مناطق مرزی که با وجود داشتن پدرومادر ایرانی و تولد در خاک ایران، به آن‌ها شناسنامه اعطا نشده است، از غیرایرانی خواندن ۱۰ کودک، زن و مرد کشته‌شده در حمله پاکستان به‌شدت انتقاد کردند.

در همین حال، رسانه حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد به نقل از گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ مخالف پاکستان، حمله ارتش پاکستان به مواضع این گروه و کشته‌شدن اعضای آن را تکذیب کرد و از کشته‌شدن شهروندان غیرنظامی بلوچ ساکن ایران خبر داد.

از سوی دیگر، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، گفت: «‌برخلاف بیانیه وزارت خارجه پاکستان، هیچ گروه تروریستی علیه این کشور در خاک ایران وجود ندارد.»

با همه اینها به نظر می‌رسد که پس از نمایش ایران برای نشان دادن قدرت خود در جریان درگیری‌های منطقه‌ای و پاسخ متقابل پاکستان در ارائه توانایی‌های نظامی‌اش، اکنون نگرانی‌ها درباره ایجاد تنش دیگری در خاورمیانه کاهش یافته است و «دو کشور دوست و برادر» وعده  داده‌اند به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.