تنش‌ها بالا گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران دوباره تهدید کرد و پاکستان سفیر ایران را راه نداد

پاکستان تاکید کرد که حق پاسخ دادن به حمله‌های موشکی ایران را برای خودش محفوظ می‌دارد

دیدار ابراهیم رئیسی با نخست‌وزیر پاکستان در یک شهر مرزی در جنوب شرقی ایران-اردیبهشت۱۴۰۲-AFP

روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ و چند ساعتی پس از آنکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران دوباره کشورهای منطقه را به ادامه حمله موشکی تهدید کرد، پاکستان سفیرش را از تهران فراخواند و جلوی بازگشت سفیر ایران به پاکستان را گرفت. اما، در ادامه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز از حمله‌های موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به خاک همسایه شرقی ایران دفاع کرد. به این ترتیب، میزان تنش میان دو کشور به بحرانی‌ترین حد در دهه‌های اخیر رسید.

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، بامداد روز چهارشنبه مدعی شد: «این همان دفاع مشروع است که حق انجام آن را داریم. اگر از هر ناحیه‌ای مورد تهدید واقع شویم، بایستی از تمامیت ارضی، منافع ملی، و مردم خود حفاظت کنیم و درصورت وجود هرگونه تهدید، حتما به آن عکس‌العمل نشان خواهیم داد. البته پیش از انجام هر اقدامی تذکر می‌دهیم و از مسیر‌های دیپلماسی، گفت‌وگو، و مذاکرات مرزی استفاده می‌کنیم. اما اگر نتیجه‌ای نگرفتیم، حتما اقدام خواهیم کرد، که الان هم شاهد این اقدام هستیم.»

این در حالی است که مقامات دو کشور عراق و پاکستان پس از حمله‌های موشکی سپاه پاسداران به خاک کشورشان با عنوان «حمله به مقر موساد و داعش»، به‌تندی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به‌دلیل نقض حریم هوایی و سرزمینی کشورهایشان انتقاد کردند. عراق همچنین شکایتی رسمی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت کرد.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که سفیرش را از ایران فراخوانده و همچنین مانع بازگشت سفیر جمهوری اسلامی ایران به محل ماموریتش در اسلام‌آباد شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته هدف‌هایی را که مدعی است مقر گروه جیش‌العدل بوده است در منطقه بلوچستان در داخل خاک پاکستان مورد حمله نظامی قرار داد. پاکستان می‌گوید بر اثر این حمله‌ها دو کودک کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در بیانیه‌ای گفته است: «نقض بی‌دلیل و آشکار حاکمیت ملی پاکستان از جانب ایران در شب گذشته نقض قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان همچنین همه «دیدارهای عالی‌رتبه را تعلیق» کرده است. ممتاز زهرا افزود: «پاکستان حق پاسخ دادن به این اقدام غیرقانونی را برای خودش محفوظ می‌دارد. مسئولیت عواقب آن کاملا به عهده ایران است.»

اگرچه حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، چند ساعتی پس از حمله‌های موشکی سپاه پاسداران، در سوئیس با نخست‌وزیر موقت پاکستان ملاقات کرد، پس از آن دیدار، دولت پاکستان در بیانیه‌ای شدیداللحن ضمن محکوم کردن اقدام ایران، حمله‌های سپاه پاسداران را نقض حریم هوایی آن کشور توصیف کرد و در مورد پیامدهای آن هشدار داد.

در واکنش به این بیانیه‌ها و ممانعت پاکستان از بازگشت سفیر جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد، حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سفر کرده است ضمن تایید حمله‌های موشکی سپاه به خاک پاکستان، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران یک سازمان تروریستی ایرانی را هدف قرار داده است و این حمله‌ها را دفاع مشروع نامید.

امیرعبداللهیان در پاسخ به واکنش تند عراق و پاکستان به این حمله‌ها گفته است: «ما حاکمیت عراق و پاکستان را محترم می‌شماریم، اما ایران تهدید علیه امنیت ملی خود را نمی‌پذیرد.»