جبهه آزادی افغانستان در واکنش به تداوم بازداشت زنان و دختران، به وزارت داخله طالبان حمله کرد

جبهه آزادی در ماه‌های اخیر حمله‌های چریکی خود علیه طالبان در افغانستان را افزایش داده است

ساختمان وزارت داخله افغانستان -MOI.AF

جبهه آزادی افغانستان شامگاه پنجشنبه ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) اعلام کرد که به ورودی ساختمان وزارت داخله (کشور) طالبان در شهر کابل حمله کرده است.  

در بیانیه این جبهه در شبکه ایکس آمده است که بر اثر این حمله چهار تن از نیروهای طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.  

در این بیانیه ذکر شده است که یک خودرو نظامی نوع «فورد اورست» حامل نیروهای طالبان نیز تخریب شده است.  

جبهه آزادی این حمله را در واکنش به بازداشت دختران در هفته‌های اخیر انجام داده است.  

در بیانیه این جبهه ذکر شده است: «ملیشه‌های وزارت داخله گروه طالبان در هفته‌های اخیر دختران جوان را از کابل، بغلان و بامیان گرفتار، زندانی و شکنجه کرده‌اند.» 

مقام‌های طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهار‌نظری نکرده‌اند. 

جبهه آزادی در ماه‌های اخیر حمله‌های چریکی خود علیه طالبان را افزایش داده است. این جبهه گفته است که به‌ منظور جلوگیری از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان، بیشتر حمله‌هایش به طالبان را هنگام شب انجام می‌دهد. جبهه آزادی به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس پیشین ستاد ارتش افغانستان ایجاد شد. بخشی از اعضای این جبهه را نیروهای حکومت پیشین افغانستان تشکیل می‌دهند. 

نیروهای جبهه آزادی افغانستان یکشنبه ۲۴ دی‌ماه به مقر ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در استان بغلان حمله کردند و یکی از مبلغان مسلح این اداره را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند. پیش از آن، جبهه آزادی مدعی شده بود که در چهارراه ۵۰۰ فامیلی کابل به کاروان خودروهای سازمان استخبارات (اطلاعات) و ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان حمله کرده‌ است که در نتیجه آن، سه نفر از نیروهای طالبان کشته و دو تن زخمی شده‌اند.   

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در روزهای اخیر در هماهنگی با استخبارات و پلیس این گروه، در چندین استان افغانستان از جمله کابل و هرات کارزاری برای بازداشت زنان به اتهام «بدحجابی» به راه انداخته‌اند و تعدادی از زنان را به این اتهام بازداشت کرده‌اند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت زنان با انتقاد شدید شهروندان افغان مواجه شده است، اما طالبان همچنان به بازداشت زنان ادامه می‌دهند.  

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در جریان یک نشست خبری بازداشت زنان افغان را محکوم کرد. او گفت آمریکا به اقدام‌هایش برای پاسخگو کردن طالبان در قبال رفتارشان با زنان افغان ادامه می‌دهد. میلر افزود ایالات متحده رفتار طالبان را زیر نظر دارد و اقدام‌های این گروه علیه زنان و دختران افغان «اسفناک» است.  

رژیم طالبان به نقض حقوق‌بشر به‌ویژه حقوق زنان متهم‌اند. طالبان بر خلاف تعهداتشان هنگام مذاکرات دوحه درخصوص پایبندی به حقوق‌ زنان، محدودیت‌های شدیدی علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان در افغانستان وضع کرده‌اند. طالبان بخش زیادی از زنان و دختران را خانه‌نشین کرده‌اند و به آن‌ها اجازه کار و آموزش نمی‌دهند.

افغانستان زیر حاکمیت طالبان به کشوری بدل شده است که نیمی از شهروندانش به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این گروه نه‌تنها به فکر سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی نیستند، بلکه به سیاست‌های سرکوب‌گرانه و انحصارطلب خود ادامه می‌دهند.  

بیشتر از جهان