شاهزاده هری هنوز در ردیف جانشینی سلطنت قرار دارد؟

شاهزاده هری پس از برادرزاده‌هایش، ششمین نفر در ردیف جانشینی سلطنت است

امکان حذف یک نفر از ردیف جانشینی سلطنت تنها با مداخله پارلمان امکان‌پذیر است-AFP

هنگامی که چندی پیش در ماه جاری میلادی، شاهزاده هری و مگان مارکل از تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از خاندان سلطنتی به عنوان اعضای ارشد آن پرده برداشتند، جهانیان را مبهوت کردند.

این اقدام آنان باعث شد که ملکه درباره نقش‌های آینده اعضای خاندان سلطنتی جلسه‌ای بحرانی تشکیل دهد، و همچنین باعث ظهور سوالاتی درباره این واقعیت شد که خروج آنان چه عواقبی برای نهاد سلطنت خواهد داشت،  چگونه این زوج منابع مالی برای هزینه‌های زندگی خود را تامین خواهند کرد، و اقدام آنها چه تاثیری بر ردیف جانشینی سلطنت بریتانیا خواهد داشت.

گرچه این زوج پذیرفته‌اند که تصمیم آنان برای ترک نقش‌های سلطنتی خود به معنای آن است که دیگر بودجه دولتی دریافت نخواهند کرد و از عنوان اعلی‌حضرت هم استفاده نخواهد کرد، تایید شده است که شاهزاده هری جایگاه فعلی خود را در ردیف جانشینی سلطنت که ردیف ششم است، حفظ خواهد کرد.

علت این است که جایگاه جانشینان سلطنت، بر اساس قانون‌ تعیین شده است و نیاز به مداخله دولت است تا بتوان فردی را از این ردیف حذف کرد.

مارلین کوینگ، مورخ و نویسنده، به نشریه رویال سنترال (Royal Central) گفت: «جانشینی تاج و تخت بر اساس مقرات قانونی جانشینی تاج است که شامل قانون توافق می‌شود. نیاز به مداخله پارلمان بریتانیا است تا بتوان شخصی را از ردیف جانشینی حذف کرد.»

گرچه این رخداد به شدت نادر است، اما قبلا هم یک بار رخ داده است. در سال ۱۹۳۶، ادوارد هشتم از تاج و تخت استعفا داد و موجب بروز یک بحران قانون اساسی شد، که در نهایت به ترک تاج توسط پادشاه منجر شد تا بتواند با والیس سیمپسون، محبوبه مطلقه امریکایی‌اش ازدواج کند. با این حال، او نتوانست آن کار را بدون مداخله پارلمان انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، شاهزاده چارلز در ردیف اول جانشینی قرار دارد و همسرش کامیلا، دوشس کورنوال، پس از تاج‌گذاری او، ملکه خواهد شد. 

دوک کمبریج که اکنون در جایگاه دوم قرار دارد، پا جا پای پدرش خواهد گذاشت و همسرش کیت میدلتون را همواره در کنار خود خواهد داشت.

در حال حاضر، این زوج سلطنتی سه فرزند دارند؛ شاهزاده جورج، شاهدخت شارلوت، و شاهزاده لویی، که هر یک به ترتیب در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم در ردیف جانشینی قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱، رهبران بریتانیا توافق کردند تا با تغییر قوانین جانشینی، هر دو فرزند پسر و دختر از حقوقی برابر نسبت به تاج و تخت برخوردار شوند.

پیش از آن، تاج و تخت در مسیری مستقیم به ترتیب تولد به فرزندان و نوادگان می‌‌رسید، ولی پسران بر دختران اولویت داشتند.

شاهزاده هری بعد از برادرزادگانش ششمین نفر در ردیف جانشینی سلطنت باقی خواهد ماند، ولی باید اشاره کرد که اگر به تعداد اعضای خانواده کمبریج افزوده شود، ردیف جانشینی سلطنت در خاندان آنان ادامه خواهد یافت.

© The Independent

بیشتر از زندگی