عمران خان: نواز شریف ممنوع‌الخروج شود، چون پس از شکست در انتخابات به لندن فرار خواهد کرد

انتخابات پاکستان روز ۸ فوریه (۱۹ بهمن) برگزار می‌شود

عمران خان و شهباز شریف، نخست‌وزیران پیشین پاکستان-AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در زندان است، خواستار درج نام نواز شریف در فهرست ممنوعیت خروج از پاکستان شد و گفت نواز شریف پس از شکست در انتخابات آن کشور، که روز ۸ فوریه (۱۹ بهمن) برگزار می‌‎شود، دوباره به لندن خواهد گریخت.

نواز شریف، که از چهار سال پیش در تبعید خودخواسته در لندن زندگی می‌کرد، اواخر مهر امسال به اسلام‌آباد برگشت. حزب مسلم لیگ به‌رهبری شریف اعلام کرد که او نامزد این حزب برای نخست‌وزیری پاکستان خواهد بود.

عمران خان، که روز چهارشنبه ۲۷ دی از زندان ایدیالا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود که صحنه‌های روز انتخابات ۸ فوریه برای رقیبان و مخالفان او تکان‌دهنده خواهد بود. او که اکنون به‌اتهام اختلاس و سوءاستفاده از اختیارهایش در مدت نخست‌وزیری پاکستان در زندان است پیش از این بارها دولت شهباز شریف را به توطئه سیاسی علیه خودش متهم کرده است. عمران خان در آوریل ۲۰۲۲ از قدرت خلع شد و شهباز شریف، برادر نواز شریف، قدرت را به‌دست گرفت. شهباز شریف در مرداد امسال از قدرت کنار رفت و دولت موقت پاکستان به‌رهبری انوارالحق کاکر برای برگزاری انتخابات روی کار آمد.

در حالی که نواز شریف با برگشتن به پاکستان خودش را برای رقابت سیاسی و به‌دست آوردن دوباره قدرت آماده می‌کند، عمران خان همچنان در زندان است. بیشتر سران حزب تحریک انصاف پاکستان نیز که عمران خان رهبری آن را به عهده دارد در بازداشت و زندان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نواز شریف که سه دور نخست‌وزیر پاکستان بود در سال ۲۰۱۸ و در زمان نخست‌وزیری عمران خان به‌اتهام فساد اداری محاکمه و زندانی شد. در اواخر ۲۰۱۹، او پس از آزادی مشروط از زندان به لندن رفت و به‌مدت چهار سال از بازگشت به پاکستان خودداری کرد. هرچند در زمان بازگشت نواز شریف به اسلام‌آباد، پرونده‌های اتهام‌های او همچنان باز بود، اخیرا کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان اعلام کرد که شرکت نواز شریف در انتخابات مانع قانونی ندارد.

پاکستان در دو سال اخیر با تورم اقتصادی، نا امنی روزافزون، و بحران سیاسی مواجه بوده است. این کشور اکنون یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌هایش را پیش رو دارد. هرچند حزب تحریک انصاف با به زندان افتادن عمران خان و شماری از اعضای ارشد آن ضعیف شده است، عمران خان معقتد است «توطئه سیاسی» علیه آن حزب نتوانسته است از محبوبیت آن در میان مردم بکاهد. عمران خان بازداشت اعضای حزبش را اقدامی خلاف قانون خواند و گفت تلاش‌هایی در جریان است تا جایگاه آن حزب در انتخابات آسیب ببیند.

کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان و دادگاه عالی آن کشور هنوز برگه‌های نامزدی عمران خان در انتخابات را تایید نکرده‌اند، اما به او اجازه داده‌اند که برنامه‌های حزب تحریک انصاف را در داخل زندان برگزار کند. در چند هفته اخیر، عمران خان پیوسته نشست‌هایی را با اعضای حزبش در داخل زندان ایدیالا در لاهور برگزار می‌کند و هر از گاهی نیز در مورد برنامه‌های انتخاباتی‌اش با رسانه‌ها صحبت می‌کند.

بیشتر از جهان