نیویورک تایمز: حملات هوایی به توانایی حمله حوثی‌ها آسیب چندانی نزده است

بیشتر تسلیحات حوثی‌ها روی سکوهای پرتاب متحرک قرار دارند و ممکن است پیش از حمله جابه‌جا یا مخفی شده باشند

حملات هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن حدود ۹۰ درصد اهداف را تخریب کرد یا خسارت سنگین وارد کرد. اما دو مقام آمریکایی روز شنبه ۱۳ ژانویه گفتند که این گروه حدود سه‌چهارم ظرفیت پرتاب موشک و پهپاد به‌سوی کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ را حفظ کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، این برآورد آسیب اولین ارزیابی دقیق حملات جنگنده‌ها و ناوهای آمریکایی و بریتانیایی به حدود ۳۰ نقطه در یمن است و نشان می‌دهد چالش‌هایی جدی پیش روی دولت بایدن و متحدانش قرار دارد که در تلاش‌اند جلو تلافی‌جویی حوثی‌ها را بگیرند، از مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی میان اروپا و آسیا محافظت کنند، و گسترش درگیری منطقه‌ای را مهار کنند.

داگلاس سیمز، رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز جمعه ۱۲ ژانویه گفت هدف حملات محقق شده است و توان حوثی‌ها برای حمله پهپادی و موشکی پیچیده آسیب دیده است.

اما دو مقام آمریکایی، که خواستند نامشان فاش نشود، روز شنبه هشدار دادند که حتی پس از اصابت بیش از ۱۵۰ بمب هدایت‌شونده به بیش از ۶۰  هدف موشکی و پهپادی، حملات فقط به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت آفندی حوثی‌ها آسیب زده است و بیشتر تسلیحات آن‌ها روی سکوهای پرتاب متحرک قرار دارند و ممکن است پیش از حمله جابه‌جا یا مخفی شده باشند.

به گفته این دو مقام آمریکایی، شناسایی اهداف دشوارتر از آن است که پیش‌بینی می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هم پنجشنبه‌شب در گزارشی درباره حملات به یمن،  به‌نقل از یک مقام نظامی ایالات متحده و یکی از افراد نزدیک به حوثی‌ها نوشته بود که افراد این گروه پیش از حملات پنجشنبه‌شب ایالات متحده و بریتانیا به مواضعشان در یمن، با جابه‌جایی بخشی از تسلیحات و تجهیزات، آن‌ها را در مکان‌های دیگر پنهان کرده‌اند. براساس این گزارش، آن‌ها ضمن تقویت استحکامات بخش دیگری از تجهیزاتشان، موشک‌های خود را نیز در پناهگاه‌های مستحکم زیرزمینی در شهر پرجمعیت صنعا انبار کرده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، عوامل اطلاعاتی آمریکا و سایر کشورهای غربی در سال‌های اخیر، منابع و زمان زیادی صرف جمع‌آوری اطلاعات در مورد محل پدافندهای هوایی، مقرهای فرماندهی، مخزن‌ها و انبارهای مهمات و تاسیسات پهپادسازی و موشک‌سازی حوثی‌ها نکرده‌اند. پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و در پی آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تحلیلگران آمریکایی شتابزده سراغ اطلاعات حوثی‌ها رفته‌اند و هر روز اهداف احتمالی را فهرست می‌کنند.

به گفته مقام‌های نظامی، حملات هوایی و دریایی پنجشنبه شب نشان‌دهنده این رویکرد بود. در موج اول حملات، ۶۰ هدف از پیش تعیین‌‌شده در ۱۶ مکان آماج بیش از ۱۰۰ بمب و موشک هدایت‌شونده دقیق قرار گرفت. حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد، موج دوم حملات بر ۱۲ هدف دیگر متمرکز بود که از نظر تحلیلگران اطلاعاتی تهدیدی برای هواپیماها و کشتی‌ها محسوب می‌شدند.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت در صورتی که بایدن دستور حملات بیشتر بدهد، احتمالا هدف‌گیری پویا و شناسایی اهداف در بازه زمانی کوتاه بخش مهمی از راهبرد خواهد بود.

برخی مقام‌های نظامی آمریکا گفتند تحلیلگران آسیب حملات هوایی پنجشنبه‌شب را بررسی می‌کنند و ممکن است حملات مجدد صورت بگیرد، همان‌طور که شامگاه جمعه و شنبه نیز ایالات متحده در حملاتی به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن، مراکز راداری این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. 

ژنرال سیمز روز جمعه گفت به‌رغم لفاظی آتشین و وعده‌ تلافی، حوثی‌ها هنوز به حمله پنجشنبه شب پاسخ نظامی مشخصی نداده‌اند: فقط یک موشک ضدکشتی با فاصله زیاد از کشتی‌های عبوری به دریای سرخ پرتاب شده است، و هیچ خسارتی در پی نداشته است.

اما این ژنرال ارتش آمریکا و دو مقام آمریکایی روز شنبه گفتند خود را آماده کرده‌اند که حوثی‌ها پس از ارزیابی ظرفیت آفندی و برنامه‌ریزی، حمله را از سر بگیرند.

یکی از دو مقام آمریکایی گفت به نظر می‌رسد حوثی‌ها در مورد نحوه پاسخ با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.

ژنرال سیمز روز جمعه گفت: «احتمال می‌دهم که به‌نوعی برای انتقام‌جویی تلاش کنند.» و در ادامه افزود چنین کاری اشتباه خواهد بود، «اجازه نمی‌دهیم کسی این‌جا سر‌به‌سرمان بگذارد».

بیشتر از جهان