کاخ سفید گفت به دنبال درگیری با ایران نیست؛ حوثی‌ها مواضع آمریکا و بریتانیا را «اهداف مشروع» توصیف کردند

در پی حمله‌های ارتش آمریکا و بریتانیا به یمن، تجارت از طریق دریای سرخ همچنان بی‌ثبات است

پس از حمله نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، کاخ سفید ساعتی پیش گفت که واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، روز جمعه ۲۲ دی، گفت که با وجود حمله به شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت تهران در یمن، آمریکا به دنبال درگیری با جمهوری اسلامی نیست.

کربی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم. ما به دنبال افزایش تنش‌ نیستیم و هیچ دلیلی برای اقدامی فراتر از آن‌چه در چند روز اخیر رخ داد، وجود ندارد.»

 کربی افزود که واشنگتن در حال بررسی تاثیر حملات هوایی مشترک آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن است که قابلیت نگهداری، پرتاب و هدایت موشک و پهپاد را دارند.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید پیش‌بینی کرد که در ساعات آینده، با به نتیجه رسیدن این بررسی‌ها، برآورد دقیق‌تری از میزان آسیب وارد شده به تاسیسات حوثی‌ها به‌دست آید.

همزمان، شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، روز جمعه مواضع بریتانیا و آمریکا را «اهداف مشروع» این گروه شبه‌نظامی توصیف کرد. 

حسین العزی، معاون وزیر خارجه حوثی‌ها، در بیانیه‌ای تهدید کرد که به دنبال حملات اخیر «تمامی مواضع آمریکایی و بریتانیایی به اهداف مشروع حوثی‌ها» بدل شده‌اند. او افزود که آمریکا و بریتانیا «باید برای پرداخت هزینه سنگین آماده شوند.»

آمریکا، بریتانیا و هشت متحد آنان گفته‌اند که هدف از حملات اخیر به حوثی‌ها «کاهش تنش‌ها» بوده است. همزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین حامی شناخته‌شده حوثی‌ها این حمله را محکوم کرده و هشدار داده است که ناآرامی تشدید خواهد شد. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که حمله‌ نظامی‌ بامداد جمعه آمریکا و بریتانیا به چند شهر یمن را قاطعانه محکوم می‌کند. کنعانی این اقدام را خودسرانه خواند و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

کنعانی غیرمستقیم تهدید کرد که این حمله‌ها به کاهش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد. او بار دیگر با اشاره به درگیری‌ها در غزه و مقصر دانستن اسرائیل گفت: «در حالی‌ که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس در صدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار، و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل که چند روز پیش خواستار توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ شده بود، قرار است روز جمعه جلسه اضطراری در این خصوص تشکیل دهد.

در پی این حمله‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی برنامه‌های متفاوتی برای ارسال محموله‌های تجاری در نظر گرفته‌اند. به گزارش رویترز، بسیاری از شرکت‌های تجاری پیش از این نیز بر اثر ناامنی در دریای سرخ، با تغییر دادن برنامه‌های حمل‌ونقل به این مسئله واکنش نشان داده بودند.

به عنوان مثال شرکت دی‌اچ‌ال که از کشتی‌ها برای حمل کانتینرهای پستی خود استفاده می‌کند، در هشتم ژانویه به مشتریانش توصیه کرد که توجه دقیقی به نحوه مدیریت موجودی‌ها داشته باشند. هرچند، به عقیده برخی کارشناسان، این وضع و ادامه درگیری‌ها در دریای سرخ به‌سود شرکت‌های پستی و حمل‌ونقل تمام شده است که به بهانه نبود امنیت در دریای سرخ، پول بیشتری برای مسیرهای جایگزین می‌گیرند.

از سوی دیگر، رویترز گزارش داد که از زمان حمله‌های شبانه آمریکا و بریتانیا به هدف‌های حوثی‌ها، چند نفت‌کش مسیرشان را از دریای سرخ منحرف کرده‌اند. در پی این ناآٰرامی‌ها، قیمت نفت نیز تا ساعت ۱۳:۲۵ به وقت گرینویچ حدود ۳ درصد افزایش یافت و در اوایل ساعت کار بورس با معامله شدن هر بشکه نفت خام برنت به بیشتر از ۸۰ دلار، افزایش بیشتری نیز داشت.

پیش‌بینی می‌شود ناامنی در دریای سرخ دست‌کم چند روز دیگر ادامه داشته باشد.

به دنبال حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع حماس، دیگر گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، حوثی‌های یمن حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تشدید کردند و گفتند که این اقدام علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل صورت می‌گیرد و در همبستگی با فلسطینی‌ها است.

وزارت خارجه عربستان سعودی بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید کرد و خواستار خویشتن‌داری و پرهیز دو طرف از تشدید تنش‌ها شد. عربستان سعودی سال‌ها با شورشیان حوثی یمن در جنگ بود و به‌نظر می‌رسید از هدف قرار گرفتن مواضع آن‌ها حمایت کند اما به‌نظر می‌رسد، پادشاهی عربستان سعودی این روزها اهمیت صلح و آتش‌بس در خاورمیانه را بیشتر از هر چیز دیگری می‌داند.

تایمز اسرائیل در این مورد نوشته است که حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و واکنش نظامی اسرائیل ممکن است امیدهای عربستان سعودی برای صلح پایدار در منطقه را از بین ببرد، امری که مقامات آن کشور برای اجرای برنامه جامع چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد محمد بن سلمان و تحقق اصلاحات اقتصادی و اجتماعی حیاتی می‌دانند.

حماس در اطلاعیه‌ای حمله به یمن را تروریستی خواند و آن را موجب شعله‌ورتر شدن منطقه دانست و هشدار داد که آمریکا و بریتانیا باید پیامدهای این کارشان را بپذیرند.

دیگر گروه‌های تحت حمایت تهران از جمله جهاد اسلامی فلسطینی، کتائب حزب‌الله و حرکت النجبا  در عراق، نیز حملات آمریکا و بریتانیا را محکوم کردند و گفتند از حوثی‌ها حمایت می‌کنند.

برخی قانون‌گذاران آمریکا دولت جو بایدن را بابت حمله نظامی در یمن بدون تایید کنگره مورد انتقاد قرار دادند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا، نیز در یک سخنرانی از حمله به یمن و ورود آمریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه انتفاد کرد.