اسرائیل در دادگاه لاهه اتهام‌ نسل‌کشی را رد کرد و حق دفاع را برای خود محفوظ دانست

تیم حقوقی اسرائیل در دادگاه کیفری لاهه: اگر کسی اقدام به نسل‌کشی کرده باشد، حماس علیه اسرائیل مرتکب شده است

در پی شکایت آفریقای جنوبی از اسرائيل در دیوان کیفری بین‌المللی، اسرائیل اتهام‌های طرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی مبنی بر «اقدام به نسل‌کشی» در جریان عملیات نظامی ارتش آن کشور در غزه را کرد.

به گزارش رویترز، اسرائیل در رد این اتهام چنین استدلال کرد که در دفاع از خود با حماس می‌جنگد و نه مردم فلسطینی. از همین‌رو پرونده شکایت آفریقای جنوبی را «بی‌پایه» می‌داند و از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که درخواست آفریقای جنوبی برای متوقف شدن حمله به غزه را رد کند.

تال بکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل، روز جمعه ۱۲ ژانویه (۲۲دی‌) در جلسه رسیدگی به این پرونده، رنج غیرنظامیان اعم از اسرائیلی و فلسطینی را در درجه نخست نتیجه «راهبرد حماس» خواند و اتهام «نسل‌کشی» را به این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داد.
بکر گفت:‌ «اگر اقدام به نسل‌کشی وجود داشته باشد، آن‌ها [نیروهای حماس] علیه اسرائیل مرتکب شده‌اند. حماس به دنبال نسل‌کشی علیه اسرائیل است.»

اسرائيل در حالی از خود در برابر اتهام مطرح‌شده دفاع می‌کند که حمله‌های هوایی و زمینی ارتش آن کشور به نوار غزه، پس از حمله هفتم اکتبر حماس، بخش بزرگی از این منطقه را ویران کرده است و وزارت بهداشت حماس شمار کشته‌شدگان فلسطینی را بیش از ۲۴ هزار نفر اعلام کرده است.

گروه شبه‌نظامی و شیعه حماس که نوار غزه را تحت کنترل دارد و از جمله گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، روز هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد و نقاط دیگر آن را موشک‌باران کرد. حمله غافلگیرانه حماس نزدیک به ۱۲۰۰ کشته در اسرائیل بر جای گذاشت و اعضای آن ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفتند. 
اعضای حقوقی اسرائیل در جلسه روز جمعه تصاویری از خشونت‌های اعضای حماس در حمله هفتم اکتبر، از جمله آدم‌ربایی و رفتار خشونت‌آمیز با گروگان‌ها و همچنین نگهداری مواد منفجره نظامی در اماکن مسکونی در میان غیرنظامیان غزه را نمایش دادند و گفتند که حماس از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم حقوقی اسرائیل به ریاست آهارون باراک، قاضی ارشد بازنشسته، در دفاع از عملیات نظامی آن کشور در جلسه دادگاه لاهه بر تلاش‌های بشردوستانه اسرائیل از جمله ترغیب فلسطینی‌ها به تخلیه شمال غزه برای در امان ماندن از حملات اشاره کرد.

آفریقای جنوبی، از کشورهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، اواخر ماه گذشته میلادی با طرح شکایتی به دیوان بین‌المللی لاهه در هلند، با متهم کردن اسرائیل به نسل‌کشی، خواهان رسیدگی فوری به این پرونده شد.

اسرائیل در واکنش به این اقدام آفریقای جنوبی را بازوی حقوقی حماس خواند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز آفریقای جنوبی را به ریاکاری متهم کرده و گفته است که «رهبران این کشور در زمان وقوع جنایات شرکای حماس در سوریه و یمن ساکت بودند.»

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری را رد کردند «پوچ و بی‌اعتبار، فاقد توجیه و اشتباه» توصیف کردند.

شماری از قضات دادگاه کیفری لاهه نیز در جلسه روز جمعه از موضع اسرائیل حمایت کردند.

اسرائیل، آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، و چند کشور دیگر گروه شبه‌نظامی حماس را گروه تروریستی می‌شناسند.

پیش‌بینی می‌شود این دادگاه در اواخر ماه ژانویه در مورد اقدامات اضطراری احتمالی تصمیم‌ بگیرد. اما رسیدگی به اتهام‌های مرتبط با نسل‌کشی ممکن است سال‌ها طول بکشد. با اینکه تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری قطعی و بدون تجدیدنظر است، دادگاه راهی برای اجرای آن ندارد.

بیشتر از جهان