عراق برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا آماده می‌شود

در پی کشته شدن یکی از فرماندهان حشدالشعبی در حمله آمریکا در بغداد، این گروه شبه‌نظامی خواستار پایان حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق شد

نیروهای آمریکایی با سربازان عراقی صحبت می‌کنند، موصل، ۳۰ مارس ۲۰۲۰‌ــ ZAID AL-OBEIDI/AFP

دفتر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز جمعه ۵ ژانویه اعلام کرد دولت عراق کمیته‌ای تشکیل می‌دهد تا برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در این کشور آماده شود.

به گزارش رویترز، بیانیه سودانی یک روز پس از آن منتشر شد که یک رهبر حشدالشعبی در حمله آمریکا در بغداد کشته شد و خشم این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی را برانگیخت و از دولت عراق خواست به حضور ائتلاف بین‌المللی در این کشور پایان دهد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق آمده است: «دولت تاریخی را مشخص کرده است تا کمیته‌ای دوجانبه تشکیل شود و مقدمات پایان دائمی حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق را فراهم کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک مقام دولت عراق، این کمیته نمایندگان ائتلاف نظامی را شامل خواهد شد.

بنا بر اعلام پنتاگون، حمله ۴ ژانویه ارتش آمریکا در پاسخ به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی بود.

آمریکا در ماموریتی که می‌گوید هدف از آن مشاوره و کمک به نیروهای محلی برای جلوگیری از بازگشت داعش است، ۹۰۰ نیرو در سوریه و ۲۵۰۰ نیرو در عراق مستقر کرده است.

سودانی کنترل چندانی روی برخی گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ندارد، و یک سال پیش برای پیروزی در انتخابات به حمایت آن‌ها نیاز داشت و اکنون گروهی قدرتمند در دولتش تشکیل داده‌اند.

در این بیانیه به نقل از سودانی آمده است: «ما بر موضع قاطعانه‌مان برای پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی پس از پایان توجیه حضورش تاکید می‌کنیم.»

داعش روز پنجشنبه ۴ ژانویه مسئولیت دو انفجار در مراسم یادبود قاسم سلیمانی در کرمان را پذیرفت، که بر اساس آمار رسمی، ۸۸ کشته و ۲۷۹ زخمی به جا گذاشت.