زنان بیشتری مانند کورتنی کارداشیان بالای ۴۰ سال باردار می‌شوند

مادر شدن در سنین بالاتر به پیشرفت‌های پزشکی در درمان ناباروری، هزینه‌های زندگی و ترس از وضعیت جهان هم مربوط است

کورتنی کارداشیان در دوران بارداری- instagram/kourtneykardash

کورتنی کارداشیان اولین فرزندش را با همسرش، تراویس بارکر، به دنیا آورد و در سن ۴۴ سالگی بار دیگر مادر شد. این ستاره تلویزیونی در ماه ژوئن، حدود یک سال پس از ازدواج با بارکر ۴۷ ساله، در یک مراسم مجلل در ایتالیا در بهار گذشته اعلام کرد که باردار است.

این زوج در حال حاضر جمعا شش فرزند دارند. کارداشیان یک پسر ۱۳ ساله، میسون، یک دختر ۱۱ ساله، پنه‌لوپه و یک پسر ۸ ساله، رینگ، از همسر سابقش، اسکات دیسیک دارد، در حالی که درامر گروه بلینک-۱۸۲ (Blink-182‌) پدر پسری به نام لندون،۲۰ ساله و دختری به نام آلاباما، ۱۷ ساله است و یک دخترخوانده ۲۴ ساله به نام آتیانا د لا هویا نیز دارد.

به گزارش یاهولایف، کورتنی یکی از بی‌شمار زنان رو به افزایشی است که در سنین بالای ۴۰ سال در سراسر بریتانیا و ایالات‌متحده باردار می‌شوند. ارقام دفتر آمار ملی (ONS) که در آغاز سال ۲۰۲۳ برای انگلستان و ولز منتشر شد، نشان داد که تعداد زنان بالای ۴۰ سال که بچه‌دار می‌شوند برای اولین بار در ۷۰ سال اخیر بیشتر از زنان زیر ۲۰ سال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ارقام نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۸ هزار و ۴۷۸ مورد زایمان از مادران ۴۰ تا ۴۴ ساله و دو هزار و ۶۴ مورد زایمان از مادران ۴۵ ساله و بالاتر ثبت‌ شده است. در همین حال ۱۳ هزار و ۷۳۸ زایمان از مادران زیر ۲۰ سال در همین بازه زمانی ثبت‌شده و میانگین سنی زنان دارای فرزند در حال حاضر ۳۰.۳ سال است که بالاترین میزان از زمان شروع ثبت در سال ۱۹۳۸ محسوب می‌شود.

چرا زنان بریتانیایی مادر شدن را به تعویق می‌اندازند؟

به گفته دفتر آمار ملی (ONS)، تغییر به سمت مادری در سنین بالاتر را می‌توان به پیشرفت‌های پزشکی در درمان ناباروری و همچنین افزایش تعداد زنان در آموزش عالی و محیط کار نسبت داد.

علاوه بر این، یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ که از سوی متخصص باروری (IVI) لندن انجام شد، نشان داد که تعدادی از عوامل خارجی دیگر نیز مانند افزایش هزینه‌های زندگی و ترس از وضعیت بریتانیا و کل جهان، بر انتخاب‌های زنان تاثیر می‌گذارند.

این نظرسنجی که در میان زنان ۲۵ تا ۴۵ ساله در کل بریتانیا انجام شد، نشان داد که بیش از یک‌چهارم (۲۹.۲٪) از زنانی که بچه می‌خواهند به دلیل کمبود منابع مالی، مادر شدن را به تاخیر انداخته‌اند. این ارقام بازتاب یک نظرسنجی سال ۲۰۲۱ در بانک بارکلیز است که نشان می‌دهد تقریبا نیمی (۴۶٪) از والدین بالقوه تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شدن را به‌ تعویق بیندازند، چراکه احساس می‌کنند از نظر مالی آمادگی‌ ندارند.

لیز مک لارن، رئیس بخش آمار حیاتی در دفتر آمار ملی (ONS)، گفت: «در ۴۰ سال گذشته درصد تولد نوزادان زنده در زنان ۳۵ ساله و بالاتر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. زنان ۴۰ ساله و بالاتر در حال حاضر نرخ باروری بالاتری نسبت به زنان در سنین زیر ۲۰ سال دارند. این آخرین بار در دهه ۱۹۴۰ ثبت شده بود.

سرویس مشاوره بارداری بریتانیا اضافه می‌کند: «گرایش به سمت مادر شدن در سنین بالا قرار است ادامه داشته باشد و دلایل قابل درک بسیاری وجود دارد که چرا زنان امروزی نسبت به دهه‌های قبل برای شروع یا گسترش خانواده خود بیشتر صبر می‌کنند. به جای ابراز تاسف از این تغییر، ما باید به دنبال درک و حمایت از تصمیماتی باشیم که زنان می‌گیرند. مراقبت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر از کودکان و بهبود حق و حقوق مادری ممکن است برای برخی زنان شروع زودتر تشکیل خانواده را، در صورت تمایل، آسان‌تر کند، اما همچنین باید مطمئن شویم خدمات مراقبت‌های بهداشتی باروری با کیفیت بالا برای رفع نیازهای زنان، صرف‌نظر از سنی که در آن باردار می‌شوند، تنظیم شده‌اند.»

آنچه در مورد مادر شدن در سنین ۴۰ سالگی باید بدانید

پیش از این، داشتن فرزند در سنین بالای ۳۵ سال با استقبال جامعه مواجه نمی‌شد، بااین‌وجود در سال‌های اخیر شواهد علمی و خودمختاری زنان این تابو را از بین برده است. بیشتر بارداری‌ها در زنان ۴۰ ساله و بالاتر برای مادر و نوزاد کم‌خطر است. بااین‌حال، با افزایش سن اندکی خطر عوارض افزایش می‌یابد.

به گفته مرکز ملی زایمان و سرویس سلامت عمومی بریتانیا (NHS)، برخی از مشکلاتی که مادران بالای ۴۰ سال ممکن است با آن مواجه شوند عبارتند از:

مشکلات فشارخون

مشکلاتی مانند فشارخون (افزایش فشارخون) و پره اکلامپسی (افزایش فشارخون و پروتئین در ادرار) ممکن است در زنان باردار بالای ۴۰ سال بروز کند. فشارخون شما باید توسط ماما یا پزشک به دقت کنترل شود.

مشکلات سلامت مرتبط با سن

زنان باردار ۴۰ ساله و بالاتر ممکن است بیشتر به بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و کاهش ذخیره قلبی عروقی مبتلا شوند (تفاوت بین سرعت تلمبه‌زنی خون توسط قلب و ظرفیت کامل آن برای جریان خون).

ترومبوز وریدی

ترومبوز وریدی، یک لخته خون است که در ورید ایجاد می‌شود. این پدیده‌ غیرمعمول است، اما خطر ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۰ ساله و بالاتر، یک در ۵۰۰ نفر است که ۱۰ برابر بیشتر از زنانی با سن مشابه که باردار نیستند محسوب می‌شود.

سقط‌جنین

خطر سقط‌جنین با افزایش سن افزایش‌ پیدا می‌کند و از ۱۸ درصد در زنان ۳۰ ساله، به ۲۲ درصد در زنان ۳۵ ساله و به ۳۸ درصد در زنان ۴۰ ساله می‌رسد.

ناهنجاری‌های جنینی

بچه‌دار شدن در سنین بالا خطر ابتلا به انواع خاصی از ناهنجاری‌های کروموزومی از‌جمله سندرم‌های داون، ادواردز و پاتو را در جنین افزایش می‌دهد.

بیشتر از زندگی