رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی: میزبانی از جام جهانی سکوی پرتاب کشور ما خواهد بود

یاسر المسحل درباره اصلاحات ساختاری در فرهنگ و جامعه عربستان سعودی سخن گفت

رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی فوتبال عربستان سعودی، اوت ۲۰۲۳- AFP

رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس به تشریح برنامه‌های دولت این کشور برای میزبانی «هرچه باشکوه‌تر» از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ پرداخت و گفت برگزاری چنین رویداد جهانی و مهمی در عربستان سعودی موجب رشد و پیشرفت چشمگیر آن‌ها در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، فرهنگ، گردشگری و ورزش خواهد شد.

یاسر المسحل با بیان اینکه اکنون ورزش و جامعه در این پادشاهی نفت‌خیز دستخوش تغییرات و دگرگونی زیادی شده‌اند، گفت: «ما در تلاشیم تا همه چیز را به خدمت مردم و پیشرفت اقتصادمان درآوریم و می‌خواهیم میزبان تعداد زیادی از ملل مختلف از سراسر جهان باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تمامی ۱۰۴ بازی جام جهانی فوتبال در ورزشگاه‌های عربستان سعودی برگزار شود یا به کشورهای همسایه نیز برای برخی از بازی‌ها میزبانی داده می‌شود، گفت: «تمامی بازی‌ها فقط در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. با شهرها و ورزشگاه‌های پرشماری که داریم، اکنون برنامه ما فقط میزبانی انحصاری از این رقابت‌هاست.»

سال گذشته قطر درحالی میزبان جام جهانی فوتبال بود که در آن مانند دوره‌های قبل ۶۴ بازی از ابتدا تا فینال مسابقات برگزار شد، اما بر اساس تصمیم فیفا، قرار است از دوره بعدی با افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی از ۳۲ تیم به ۴۸ تیم، ۱۰۴ بازی در پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی جهان برگزار شود.

المسحل در مورد کشورش گفت: «قطر سال گذشته کار بزرگی انجام داد و همه‌چیز از نظر امکانات و تجهیزات عالی بود، اما شما در عربستان سعودی شاهد اتفاقات بی‌نظیر دیگری خواهید بود و همچنین فرهنگ‌ها و فضای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکلاتی مانند دسترسی نداشتن به الکل در ورزشگاه‌ها یا جلوگیری از نمایش نمادهای دگرباشان جنسی در جام جهانی قطر، موجب نارضایتی برخی از تیم‌های اروپایی و هواداران آن‌ها شده بود؛ مسئله‌ای که خبرنگار آسوشیتدپرس چگونگی مواجهه سعودی‌ها با آن در جام جهانی ۲۰۳۴ را از رئیس فدراسیون فوتبال این کشور پرسید.

المسحل پاسخ داد: «ما از همه فرهنگ‌ها استقبال می‌کنیم و به همه احترام می‌گذاریم، اما در عین حال، خودمان هم ارزش‌ها و فرهنگ خودمان را داریم. ما به هر کجا که سفر می‌کنیم، همیشه به ارزش‌ها و فرهنگ مردمی که در خارج از کشور می‌بینیم احترام می‌گذاریم و در نتیجه از بازدیدکنندگان از عربستان سعودی نیز همین انتظار را داریم.»

او همچنین تاکید کرد که سرعت اصلاحات شکل‌گرفته در جامعه عربستان سعودی، «بسیار بسیار بیشتر از آنچه در ۸۰ سال گذشته رخ داده» بوده است، درحدی که چنین به نظر برسد که تماشاگران فوتبال در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ با محدودیت‌های خاصی مواجه نخواهند شد.

بر اساس اعلام فیفا، عربستان سعودی به‌عنوان تنها نامزد میزبانی از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ انتخاب شده و قرار است در اواخر سال آینده میلادی این میزبانی به‌طور رسمی به این کشور اهدا شود. این درحالی است که میزبانی از جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ و همچنین فینال لیگ برتر آسیا در پنج سال آینده نیز به سعودی‌ها رسیده است.

از سوی دیگر، رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ که از هفته قبل به میزبانی عربستان سعودی آغاز شده بود، با برگزاری فینال در روز جاری، اول دی‌ماه، به پایان می‌رسد تا در کنار اعطای میزبانی از سوپرجام کشورهای اسپانیا، ایتالیا و ترکیه به عربستان سعودی، این کشور به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های فوتبال جهان تبدیل شود.

همچنین رقابت‌های فوتبال جام موسم ریاض با حضور باشگا‌ه‌های اینترمیامی آمریکا و النصر عربستان که دو اسطوره فوتبال جهان، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو را در ترکیب خود دارند، قرار است بهمن‌ماه امسال در ریاض برگزار شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود در پنجره نقل‌وانتقالات ماه ژانویه در سال آینده نیز پیشنهادهای گران‌قیمت بیشتری از باشگاه‌های متمول سعودی به ستارگان فوتبال جهان داده شود تا لیگ فوتبال این کشور درخشان‌تر از گذشته شود.

یاسر المسحل درباره جزئیات چگونگی استخدام بیش از ۴۰ ستاره فوتبال جهان در تابستان گذشته، گفت: «چند باشگاه از نقاط مختلف جهان شخصا با من تماس می‌گرفتند و پیشنهاد انتقال بازیکنان خود به باشگاه‌های ما را می‌دادند.»

اکنون سعودی‌ها بیش از ۱۰ سال تا آغاز رقابت‌های جام جهانی ۲۰۳۴ فرصت دارند که با توجه به رشد اقتصادی قابل‌توجه خود، باکیفیت‌ترین امکانات ساختاری را برای یک میزبانی رویایی مهیا کنند. در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی‌ها که از سال ۲۰۱۶ برای مدرن کردن اقتصاد و جامعه عربستان آغاز شد، فوتبال جایگاه برجسته‌ای دارد. این برنامه از زمان آغاز به‌طور مستقیم به دست شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که در سال‌های اخیر به یک بازیگر کلیدی در سیاست جهانی تبدیل شده است، هدایت می‌شود.

بیشتر از فوتبال