دستور آمریکا برای توقف حملات حوثی‌ها چقدر بازدارنده است؟

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به حوثی‌ها هشدار داده است که حمله به کشتی‌های تجاری را متوقف کنند؛ اما آیا آن‌ها این هشدار را جدی می‌گیرند؟‌

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکاـ Alberto PIZZOLI/AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد: «حمایت جمهوری اسلامی از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری باید متوقف شود.» اما چنانچه آن‌ها با حمایت این رژیم به حملات خود به نفتکش‌ها و سایر کشتی‌ها ادامه دهند، این «باید متوقف شود» چه معنایی خواهد داشت؟‌

این سوالی چند میلیارد دلاری است، زیرا ایالات متحده آمریکا برای رشد اقتصادی دریای سرخ عملیات نگهبانی راه‌اندازی کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، آستین هدف ائتلاف «نگهبان رفاه دریای سرخ» را حفاظت از «آزادی دریانوردی برای همه کشورها» و «تقویت امنیت منطقه‌ای» خواند. او تهدید حوثی‌ها را چالشی بین‌المللی دانست که حل آن به اقدام جمعی نیاز دارد.

این ائتلاف چند ملیتی متشکل از کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا و بحرین برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ است و تاکنون بحرین تنها کشور خاورمیانه است که در این ائتلاف حضور دارد.

در یادداشتی که تحت نام هيئت تحریریه وال‌استریت ژورنال در این رسانه منتشر شد، این تلاش ارزشمند خوانده شده است، زیرا بیش از ۱۰ درصد تجارت جهانی از این مسیر انجام می‌شود. شرکت‌های بزرگ کشتیرانی نظیر مرسک، بریتیش پترولیوم، هاپاگ لوید، گروه سی‌جی‌ام و سایر شرکت‌ها در پی حملات حوثی‌ها ارسال کشتی از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

اما براساس این یادداشت، واقعیت این است که تلاش این ائتلاف تا حد زیادی به قدرت نظامی و اراده سیاسی ایالات متحده آمریکا وابسته است. جزئیات نحوه کارکرد این گروه ضربت مشخص نیست و بسیاری از کشورهای این ائتلاف نیروی دریایی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشریه نوشت همه این‌ها نشان می‌دهد که حوثی‌ها و حامیان ایرانی آن‌ها در هدف خود برای آسیب‌زدن به منافع غرب موفق بوده‌اند. آن‌ها جهان را مجبور کرده‌اند که نیروی دریایی ناکافی خود را به دفاع از کشتیرانی تجاری بگمارند و هیچ هزینه سیاسی و نظامی برای این دزدی دریایی امروزی پرداخت نکرده‌اند.

در این یادداشت آمده است: «همین امر آستین را برانگیخته است تا دستور توقف این حملات را صادر کند. اما اگر حوثی‌ها و جمهوری اسلامی این کار را نکنند چه می‌شود؟ آیا ایالات متحده کاری که تاکنون نکرده است را انجام می‌دهد و با حمله به پایگاه‌های حوثی‌ها یا انبارهای موشک این گروه تلافی می‌کند؟‌ آیا ایالات متحده به ملایان جمهوری اسلامی هشدار داده است که دارایی‌های نظامی یا هسته‌ای آن‌ها به مخاطره می‌افتد؟‌

حوثی‌ها و جمهوری اسلامی همچون روس‌ها در اوکراین تصور می‌کنند که بایدن بیش از هرچیز خواستار جلوگیری از تشدید درگیری‌ها است. به زعم آنان، بایدن از یک هرج‌و‌مرج دیگر در سالی که به انتخابات ریاست‌جمهوری ختم می‌شود وحشت دارد.  

اما این راهبرد در اوکراین شکست خورده و مانع جنگ خاورمیانه نیز نشده است. مجوز دادن به حوثی‌ها برای ایجاد رعب و وحشت در مسیر کشتیرانی مهم جهان، شکستی است که به آشفتگی بیشتر خاورمیانه دامن می‌زند و به سایر نقاط جهان از جمله اقیانوس آرام که چینی‌ها فیلیپین را تهدید می‌کنند نیز سرایت می‌کند.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه