یک برگزیت جامع تا پایان 2020 «قطعاً شدنی نیست»

هوگان به جانسون هشدار داد که زرنگی و سیاست قبول مخاطره این‌بار جواب نمی‌دهد

فیل هوگان رئیس تجارت اتحادیه اروپا از مخالفان قدیمی «برگزیت» است- JOHN THYS / AFP

رئیس تجارت اتحادیه اروپا به بریتانیا اخطار داد که یک «برگزیت» جامع تا پایان سال 2020 «قطعاً امکان پذیر نیست».

فیل هوگان، عضو کمیسیون اروپا از ایرلند، گفت که وی «قطعاً» نمی‌تواند خواست‌های بلند پروازانه بوریس جانسون برای دستیابی به یک توافق جامع تا 31 دسامبر سال جاری میلادی را برآورده کند.

وی اظهارات میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا را بازتاب می‌داد که در اوائل ماه ژانویه گفته بود جدول زمانی جانسون زمان کافی برای رسیدن به یک توافق را مهیا نمی‌کند.   

هوگان در مراسمی در واشنگتن گفت: «قطعاً قرار نیست فقط چون نخست وزیر جانسون تصمیم گرفته که همه چیز تا پایان سال نهایی شود، ما نیز تا آخر سال درباره همه آنچه در سند 36 صفحه‌ای مربوط به روابط آتی [میان بریتانیا و اتحادیه اروپا] توافق کنیم. این قطعاً امکان پذیر نیست. به ویژه اگر مجبور باشیم که اول جولای درباره مرحله گذار تصمیم بگیریم.»     

این عضو کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به دولت بریتانیا هشدار داد که عقد قرارداد تجاری با ایالات متحده «به آن آسانی نخواهد بود که بریتانیا فکر می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوگان گفت: «باید به این واقعیت چشم باز کنیم که زرنگی و سیاست قبول مخاطره این‌بار جواب نخواهد داد.» اشاره وی به راهبرد درازمدت بریتانیا در گفت‌و‌گوهای برگزیت بود.

اگر خواهان توافق با هم هستید، برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم اما پیام‌هایی از بازیگران مختلف در این شهر می‌شنوم مبنی بر اینکه [رسیدن به توافق] آنطور که بریتانیا و ایالات متحده تصور می‌کنند آسان نیست؛ قطعاً آنگونه که بریتانیا فکر می‌کند برای این کشور آسان نیست که به توافقی دست یابد که مقاصد دولت واشنگتن را برآورده ‌کند.»

گفته می‌شود که برخی از وزیران کابینه بریتانیا خواهان مذاکرات همزمان با واشنگتن و بروکسل درباره قراردادهای تجاری هستند تا از این طریق این دو را دربرابر هم قرار دهند. بریتانیا همچنین تلاش کرده است که میان کشورهای اتحادیه اروپا نیز اختلاف بیاندازد تا در مذاکرات برنده باشد اما تا‌کنون در این راه موفق نبوده است.

هوگان که از مخالفان قدیمی «برگزیت» است، افزود که اتحادیه اروپا «قطعاً پذیرای پیشنهادها» درباره چگونگی مدیریت این وضعیت بوده اما تصمیم جانسون برای تعیین ضرب‌ العجل «عاقلانه‌ترین کار» نبود.

هر چند جانسون در جریان توافق خود با بروکسل بر سر خروج از اتحادیه اروپا، بر سر گزینه‌ای برای تمدید مذاکره کرده بود، اما سپس با تمدید دوره گذار فراتر از پایان سال جاری میلادی مخالفت کرده و اعتبار سیاسی خود را برای «به سرانجام رساندن برگزیت» به مخاطره انداخت.

بارنیه پیشتر گفته بود که هر دو طرف (بریتانیا و اتحادیه اروپا) باید برای رسیدن به یک توافق ابتدایی در بازه زمانی کوتاه، به مذاکرات اولویت بخشند.

© The Independent