سومین نمایشگاه هنر مفهومی العلا در عربستان سعودی برپا می‌شود

این دوره با سبک «حاضرِغایب» ، درک متعارف از «بیابان‌ها به عنوان فضاهای خالی» را به چالش می‌کشد

نمایشگاه هنرهای مفهومی سراب در العلا عربستان سعودی/ facebook/DesertX

نمایشگاه هنرهای مفهومی سراب (Desert X AlUla) تاریخ بازگشتش به عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد. این نمایشگاه هنری که برجسته‌ترین رویداد هنری العلا است، مجموعه‌ای از چیدمان‌های هنری در فضای باز است که هر دو سال یک‌ بار در منطقه بیابانی این کشور برگزار می‌شود.

مدیریت و گردآوری آثار این دوره که ۹ فوریه افتتاح می‌شود و تا ۲۳ مارس ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد، به عهده مایا الخلیل است که به‌ دلیل مشاوره هنری و جمع‌آوری آثار متمرکز بر منطقه منا معروف است. مارچلو دانتاس، گردآورنده آثار (کیوریتور) برنده جایزه هم که با تکنیک‌های بین‌رشته‌ای‌اش شناخته می‌شود، او را همراهی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دوره با سبک و مضمون «حاضرِغایب» (In the Presence of Absence)، درک متعارف از «بیابان‌ها به عنوان فضاهای خالی» را به چالش می‌کشد و این پرسش را مطرح می‌کند که «چه چیزی را نمی‌توان دید؟» در واقع، از همه هنرمندان دعوت می‌کنند تا با نیروهای ظریفی که ناخواسته منظره را شکل می‌دهند، به کشف نادیده‌ها و مسائل غیرقابل‌بیان بپردازند. آثار هنرمندان از طریق تصدیق آثار ظریف زمان، باد، نور و بافت غنی اسطوره‌شناسی و تاریخی که بخشی از تاروپود منطقه است، به دنبال ارائه دیدگاه‌های متفاوتی‌اند.

این رویداد که از جنبش «هنر خاکی» (land art) اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ سرمشق گرفته است، با همکاری دیزرت اکس (Desert X) و کمیسیون سلطنتی العلا (RCU) آثار معاصر هنرمندان سعودی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد.

این رویداد در مجموع نشان‌دهنده تلاشی پیشگامانه برای تقویت گفت‌وگوی فرهنگی، عمدتا درباره هنر، در سراسر عربستان سعودی است و میراث طبیعی منطقه به عنوان بوم نقاشی برای این آثار هنری متنوع عمل خواهد کرد. علاوه‌ بر این، با تکیه بر اصول هنر سرزمینی و بر پایه میراث دیزرت اکس در دره کوچلا کالیفرنیا، هدف این نمایش ارائه فرصتی منحصربه‌فرد برای تجربه هنر درهم تنیده با طبیعت است.

دیزرت اکس در سال ۲۰۲۳ تمرکز محیطی و اجتماعی از طریق چیدمان‌های هنری جدید در دره کوچلا را بررسی کرد. سال قبل از آن (۲۰۲۲) در دیزرت اکس العلا، ۱۵ چیدمان مبتنی بر زمینه‌ در سراسر صحرای عربستان سعودی را شاهد بودیم که «ایده‌های سراب و آبادی» را بررسی می‌کردند. در این سال، از مقصد فرهنگی جدید در وادی الفن، یکی از اولین چیدمان‌های دائمی در مقیاس بزرگ اثر برخی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر جهان، رونمایی کرد.

العلا شهری در شمال غربی عربستان سعودی و از شهرهای استان مدینه است. این شهر که در چند سال اخیر مرمت و بازسازی شده، اولین سایت میراث جهانی یونسکو در پادشاهی سعودی به نام هگرا (الحجر) را در خود جای داده است.

العلا با داشتن نشانه‌های تاریخی غنی و طبیعت بکر در دل تخته‌سنگ‌ها و تپه‌های شنی، شاهکارهای بی‌نظیری پیش روی بینندگان قرار می‌دهد و از دیرباز پلی بین تمدن شرق و غرب و میعادگاهی برای گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است.

در راستای سیاست عربستان سعودی برای کاهش اتکای اقتصادی به فروش نفت، این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی تبدیل خواهد شد.

بیشتر از سفر