شمار بی‌خانمان‌های ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست

فقط در ماه ژانویه بیش از ۶۵۳ هزار و ۱۰۰ نفر در سراسر آمریکا بی‌خانمان بودند

بر اساس یک گزارش دولتی که روز جمعه منتشر شد، تعداد افراد بی‌خانمان در ایالات متحده آمریکا در سال جاری به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرشماری وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده نشان می‌دهد که تنها در ماه ژانویه، بیش از ۶۵۳ هزار و ۱۰۰ نفر در سراسر آمریکا بی‌خانمان بودند؛ رقمی که ۱۲ درصد بیشتر از سال گذشته و بالاترین رقم از زمان شروع آمارگیری در این زمینه در سال ۲۰۰۷ بود.

 در این گزارش آمده است که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ۱۳ درصد از کل جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، اما ۳۷ درصد از کل افرادی‌اند که بی‌سرپناهی را تجربه می‌کنند.

 آمارها همچنین نشان می‌دهد بیشترین جهش بی‌خانمانی در میان افرادی است که اسپانیایی‌تبار محسوب می‌شوند وتعداد آن‌ها بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ حدود ۲۸ درصد یا ۳۹ هزار و ۱۰۶ نفر افزایش یافته است.

بر اساس این سرشماری جدید، تعداد خانواده‌های بی‌خانمان دارای فرزند نیز ۱۶ درصد افزایش یافته که روند کاهشی را از سال ۲۰۱۲ معکوس کرده است.

 در میان ۶۵۳ هزار و ۱۰۰ نفری که در ماه ژانویه به‌عنوان بی‌خانمان معرفی شدند، از هر ۱۰ نفر، شش نفر در سرپناه‌ها یا محل‌های موقت دیگر زندگی می‌کردند، در حالی که چهار نفر دیگر در مکان‌هایی بودند که برای سکونت انسان‌ها در نظر گرفته نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، کالیفرنیا با ۱۸۱ هزار و ۳۹۹ نفر بیشترین جمعیت بی‌خانمان را دارد و پس از آن نیویورک (۱۰۳ هزار و ۲۰۰ نفر)، فلوریدا (۳۰ هزار و ۷۵۶)، ایالت واشینگتن (۲۸ هزار و ۳۶)، تگزاس (۲۷ هزار و ۳۷۷) و اورگان (۲۰ هزار و ۱۴۲) قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، بحران بی‌خانمانی در ایالات متحده ناشی از عوامل متعددی از جمله فقر، سلامت روان، اعتیاد و کمبود مسکن است.

یکی از عوامل مهم مربوط به بی‌خانمانی در ایالات متحده، ورود بی‌رویه پناهجویان غیرقانونی است. در سال آخر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، او پذیرش پناهنده از کشورهای دیگر را به ۱۵ هزار نفر تقلیل داده بود و در واقع اندکی بیش از هزار نفر اجازه ورود به آمریکا یافته بودند. با این حال، جو بایدن بلافاصله پس از نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری، میزان پذیرش این پناهجویان را به ۱۵۰ هزار نفر افزایش داد.

بایدن در عین حال سیاست ترامپ مبنی بر اسکان پناهجویان در مکزیک تا زمان رسیدگی به پرونده‌های آنان را غیرانسانی دانست و اعلام کرد که روزانه ۲۵ هزار تن از این افراد اجازه ورود به آمریکا و ملحق شدن به خانواده‌هایشان در این کشور را خواهند داشت. او همچنین اعلام کرد افرادی که در زمان ترامپ بدون رعایت آیین دادرسی حقوقی از آمریکا اخراج شده‌اند، با هزینه دولت آمریکا به کشور بازگردانده می‌شوند تا دوباره به پرونده‌هایشان رسیدگی شود. 

برخلاف سیاست دولت ترامپ که حق تقاضای پناهندگی پناهجویان را در داخل آمریکا لغو کرده بود، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده اعلام کرد که چنین افرادی می‌توانند در داخل آمریکا تقاضای پناهندگی خود را به مراجع تسلیم کنند.

با چنین تصمیماتی، ورود پناهجویان به شکلی غیرقابل کنترل ادامه یافت و اکنون به یک بحران برای آمریکا و به‌ویژه برای برخی ایالت‌ها و شهرها تبدیل شده است.

برخی از موسسه‌های خدمات‌رسانی در نیویورک، که با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بی‌خانمانی پناهجویان مواجه است، می‌گویند که این شهر از دهه ۱۹۳۰ تاکنون با چنین سطحی از بی‌خانمانی مواجه نشده بود.

رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا مدت‌ها است که به‌دلیل ناتوانی در مقابله با بحران مهاجرت در مرز جنوبی با انتقاد چهره‌های محافظه‌کار روبرو شده، اما نارضایتی از سیاست‌های دولت بایدن تنها به جمهوری‌خواهان محدود نمی‌شود و حتی دموکرات‌ها نیز خواهان آن شده‌اند که برای مقابله با هجوم بی‌رویه مهاجران غیرقانونی اقدام اساسی انجام شود.

بیشتر از جهان