شبکه تونل‌های غزه خطر حمله زمینی را برای اسرائیل دوچندان می‌کند

مبارزه در نواحی شهری پرجمعیت و حرکت در زیر زمین ممکن است به ارتش اسرائیل امکان استفاده از برخی فناوری‌های نظامی را ندهد

در حالی که اسرائیل در تدارک حمله زمینی به نوار غزه است، یکی از بزرگ‌ترین خطرهایی که هم نیروهای اسرائیلی و هم ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه را تهدید می‌کند زیر زمین نهفته است: هزارتویی از تونل‌ها که حماس زیر غزه حفر کرده و نیروها، زرادخانه راکت‌هایش و همچنین بیش از ۲۰۰ گروگان حمله ۷ اکتبر را در آن پنهان کرده است.

اسوشیتدپرس در گزارشی به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد اگر اسرائیل می‌خواهد حماس را نابود کند، پاکسازی و تخریب این تونل‌ها حیاتی خواهد بود. اما مبارزه در نواحی شهری پرجمعیت و حرکت در زیر زمین ممکن است به ارتش اسرائیل امکان استفاده از برخی فناوری‌های نظامی را ندهد، که امتیازی برای حماس در رو و زیر زمین محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل شنبه شب اعلام کرد جنگنده‌هایش ۱۵۰ موضع زیرزمینی حماس در شمال غزه را هدف قرار داده‌اند که تونل‌ها، فضاهای نبرد و سایر زیرساخت‌های زیرزمینی را شامل می‌شد.

جنگ در تونل یکی از دشوارترین انواع نبرد برای ارتش است. دشمنی که در شبکه تونل‌ها یا غارها پنهان شده است با توجه به فرصت‌های فراوان کمین و شبیخون، می‌تواند تصمیم بگیرد درگیری کجا آغاز شود، و اغلب چطور تمام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شبکه تونل‌های حماس که اسرائیل آن را «مترو غزه» می‌نامد نیز وضعیت به همین منوال است.

یحیی سنوار، رهبر سیاسی حماس، در سال ۲۰۲۱ مدعی شد که این گروه شبه‌نظامی ۵۰۰ کیلومتر تونل حفر کرده است. او در پی درگیری ۱۱ روزه حماس با اسرائیل، گفت: «می‌گویند ۱۰۰ کیلومتر از تونل‌های حماس را تخریب کرده‌اند. من به شما می‌گویم تونل‌هایی که ما در نوار غزه داریم بیش از ۵۰۰ کیلومتر است. حتی اگر روایتشان درست باشد، فقط ۲۰ درصد از تونل‌ها را تخریب کرده‌اند.»

اسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد اسرائیل در گذشته برای تخریب تونل‌ها، از بمباران هوایی و مواد منفجره استفاده کرده اما بیرون راندن کامل حماس نیازمند پاکسازی این تونل‌ها است.

آریل برنستاین، سرباز سابق ارتش اسرائیل که در درگیری سال ۲۰۱۴ با حماس جنگیده بود، نبرد شهری در شمال غزه را آمیزه‌ای از «کمین، تله، مخفیگاه، و تک‌تیرانداز» توصیف می‌کند.

 او به خاطر می‌آورد که تونل‌ها گیج‌کننده بودند و نقاط کوری ایجاد می‌کردند که نیروهای حماس ناگهان حمله می‌کردند. این سرباز سابق در ادامه می‌افزاید: «مثل این بود که با اشباح می‌‌جنگیدم. آن‌ها را نمی‌دیدی.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت انتظار دارد حمله زمینی دشوار باشد و هشدار داد که تخریب شبکه گسترده تونل‌های حماس «وقت زیادی می‌برد». در چارچوب این راهبرد، اسرائیل با آغاز جنگ، جلو ارسال سوخت به غزه را گرفته است. گالانت با اشاره به استفاده حماس از سوخت برای ژنراتورهای تهویه هوای داخل تونل‌ها، گفت: «برای هوا به نفت نیاز دارند. برای نفت، به ما نیاز دارند.»

هرچند آمریکا نیز در جنگ ویتنام و همین‌طور افغانستان با مشکل شبکه تونل‌ها مواجه بود و در سال ۲۰۱۷، برای انهدام تونل‌های داعش در افغانستان بزرگ‌ترین بمب غیراتمی را به کار برد که تاکنون ارتش این کشور استفاده کرده است، چالش اسرائیل پیچیده‌تر است. حماس بیش از ۲۰۰ گروگان حمله ۷ اکتبر را نیز در تونل‌ها پنهان کرده است.

دافنه ریچموند باراک، استاد دانشگاه رایشمن اسرائیل، به اسوشیتدپرس می‌گوید ارتش اسرائیل ممکن است وادار به تبادل آتش شود و در جریان آن، گروگان‌ها اتفاقی کشته شوند. تله‌های انفجاری نیز ممکن است هم سربازان و هم گروگان‌ها را زنده زیر آوار مدفون کند.

او در ادامه می‌افزاید اما با وجود این خطرها، اگر اسرائیل می‌خواهد به اهداف نظامی‌اش برسد، تونل‌ها باید تخریب شوند. «این کاری است که باید انجام شود و الان انجام خواهد شد.»